Șine de cale ferată de peste 150 de ani, descoperite la Tudor Vladimirescu

Șine de cale ferată de peste 150 de ani, descoperite la Tudor Vladimirescu
Evaluaţi acest articol
(44 voturi)
Bucăți de șină ale unei căi ferate vechi de peste 150 de ani, fabricate de un concern german, au fost descoperite de un gălățean în zona comunei Tudor Vladimirescu. Descoperirea îi aparține lui Săndel Palade, născut și crescut în comună, un pasionat al istoriei acestei zone, locul fiindu-i indicat de Ionel Iordache, zis Gozorel, care va împlini 80 de ani anul acesta.
„În anul 1871, concernul german Strousberg a construit calea ferată Tecuci - Galați. Calea ferată de atunci nu avea traseul actual, ea mergând de la Liești, peste balta Tălăbasca, aparținătoare astăzi de comuna Tudor Vladimirescu, prin satul Prival, situat pe malul Siretului, între fostul sat Odaia Pochii (astăzi, Vameș) și satul Peneu, la sud de actualul Piscu. Vechea linie ferată ieșea în Piscu și continua drumul către Galați. Satul Prival a dispărut ca urmare a inundațiilor repetate ale Siretului, din 1811, 1862 și 1873, iar locuitorii săi s-au mutat în actuala locație a comunei Tudor Vladimirescu, la 1880, înființând comuna.
Linia ferată veche a fost dezafectată, ea fiind cunoscută în zonă drept Drumul de Fier. La 160 de ani de la dezafectarea vechii căi ferate din satul Prival, au fost descoperite în malul Siretului, la circa 1,5 metri de la suprafață, două bucăți de șine de cale ferată, ce ieșeau din mal, în apropierea apei. Cursul scăzut al Siretului a permis acest lucru.
Șina în cauză este de 30, adică 30 kg/metru liniar, și a fost construită în Imperiul Austro-Ungar de atunci, la Reșița. Bucățile de șină și cele două traverse de stejar au fost recuperate și vor fi expuse în Muzeul de Istorie”, ne-a spus Săndel Palade.
El a mai adăugat că locul i-a fost arătat de Ionel Iordache, zis Gozorel, care, peste două luni, face 80 de ani. El s-a născut acolo, în rămășițele vechiului sat Prival. Acest sat, atestat documentar la 1628, care aparținea de comuna Fundeni, a fost înființat de către turcii bogați din raiaua Brăila, care îl foloseau ca sălaș pentru animale, de care aveau grijă tătarii.
Este pentru prima dată în aproape 160 de ani când aceste șine de cale ferată sunt scoase la lumină și se confirmă astfel legarea comunei Tudor Vladimirescu la o magistrală feroviară importantă, Tecuci - Galați.
Județul Galați a fost printre primele din țară care au beneficiat de avantajele transportului pe calea ferată, începând din vremea Regelui Carol I. „Afacerea Strousberg”, care viza concesiunea pentru magistrala feroviară care să lege nordul de sudul țării, pornind cu Roman - Galați și continuând apoi spre București și, mai departe, spre Craiova și Turnu Severin, s-a transformat însă într-un lung șir de nereguli, scandaluri, abuzuri, diferențe de măsurători între cele făcute de stat și cele făcute de concesionari, escrocherii - aflăm din enciclopediaromaniei.ro. Nimic din ce să nu fi văzut și noi în zilele noastre. Ca o curiozitate, sediul tehnic al concesionarilor s-a stabilit la Galați, iar odată cu lucrările la prima linie Roman - Galați s-a pus și piatra de temelie a Gării de Nord din București.
Revenind la cele două șine ale vechii căi ferate scoase la lumină la Tudor Vladimirescu și care vor ajunge la Muzeu de Istorie, e foarte posibil ca ele să fie urmate și de alte mărturii ale trecutului zonei. „Aproape de locul în care le-am găsit, a fost cimitirul fostului sat Prival. Dacă Siretul mai scade, e foarte posibil să găsim și vreo două-trei cruci vechi de peste o sută și ceva de ani”, ne-a mai spus Săndel Palade.
foto 1: Săndel Palade
foto 2: Ionel Iordache
Citit 16560 ori Ultima modificare Vineri, 05 August 2022 09:34

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.