Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, cea mai mare organizație sindicală a ceferiștilor din România, afiliată la Blocul Național Sindical, anunță că, pe 15 septembrie, va declanșa o grevă de avertisment de două ore, care are scopul de a atrage atenția asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce privește dialogul social dintre ceferiști și stat.
"Din păcate, așa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problema căii ferate, aflată, așa cum bine se știe, de ani și ani, în moarte clinică, noi, ceferiștii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorități formulată cu claritate și public de către lucrătorii feroviari", se arată într-un comunicat.
Unul dintre motivele pentru care s-a decis organizarea grevei de avertisment din 15 septembrie îl reprezintă "lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar". Și "Viața liberă" a semnalat de mai multe ori că, de exemplu, bugetul Regionalei CFR Galați nu a fost încă aprobat, lucru care împiedică, printre altele, reabilitarea gării din Galați.
Alte motive care au dus la decizia de a se intra în grevă de avertisment sunt lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate și lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. "Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiții. O simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat nu rezolvă problema", se arată în comunicat.
Un alt motiv de nemulțumire este lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. În actualele condiții, "companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajați. Deja deficitul depășește 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii".
De asemenea, probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate au legătură cu statutul personalului feroviar, "lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar", potrivit comunicatului.
Sindicaliștii mai amintesc "condițiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalații, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigențele siguranței circulației feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii și improvizațiilor inginerilor și lucrătorilor feroviari".
Niciun tren nu va fi oprit în câmp
Sindicalistul gălățean Viorel Istrate, secretar general al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, a declarat pentru "Viața liberă" că greva de avertisment din 15 septembrie va avea o durată de două ore, în intervalul orar 7,00 - 9,00. "Gradul de participare la grevă este de 82%. Trenurile care vor fi oprite fie nu vor pleca din stațiile de formare, fie vor fi oprite în prima stație din parcurs. Niciun tren nu va staționa în câmp", a precizat Viorel Istrate.
Strict în județul Galați, Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane are 286 de membri.