Situația în care un adolescent diagnosticat cu ”retard mintal moderat și probleme de comportament” a fost plasat să învețe într-o clasă cu copii mai mici ca el și aflați, la rândul lor, în condiții medicale foarte dificile, ne-a fost adusă în atenție de un grup de părinți ai căror prunci sunt înscriși în învățământul special, la Școala ”Constantin Pufan”.
Un elev de 14 ani, cu probleme psihice, dar mai ales de comportament, într-o clasă cu zece copii diagnosticați, la rândul lor, cu dizabilități mintale severe. Cam aceasta este situația pe care un grup de părinți care au copii în clasa a doua la Școala Specială ”Constantin Pufan” ne-au descris-o, cerând să se identifice cât mai rapid o soluție pentru ca băiatul, venit în clasă din toamna acestui an, să fie mutat la o altă școală sau să fie plasat în forma de educație la domiciliu.
”Băiatul meu are 10 ani și handicap sever. Fac terapie cu el, plătesc 1.500-2.000 de lei lunar ca să mai remediez ce se poate remedia. Dar el vine acasă traumatizat de ceea ce vede la școală, din cauza acestui băiat. Toți copiii sunt traumatizați. Sunt unii care abia renunțaseră la pampers, iar acum au revenit, pentru că sunt traumatizați de ceea ce văd în clasă”, ne-a spus mama unui copil, coleg cu adolescentul în cauză.
O altă mămică, aceeași poveste. Femeia are nu unul, ci doi copii, cel mai mare fiind în clasa cu pricina. ”Eu trebuie să vin zilnic să îl păzesc, pentru că nu știu ce poate păți. Doamna dirigintă ne-a spus că nu mai știe ce să îi facă și cum să îl mai ia. Eu trebuie să stau și la școală, și acasă, unde mai am un copil, mai mic. Nu pot face asta în același timp. Copilul meu are doar 9 ani și este șocat”, ne-a spus femeia, care, la fel ca și ceilalți părinți care ne-au cerut sprijinul, a dorit să nu îi fie dezvăluită identitatea.
Agresiv sau doar neînțeles?
Despre adolescentul care este trimis la școală, în colectivitate, de DGASPC, pentru că așa prevede legea și un certificat emis de autoritatea competentă, aspect asupra căruia vom reveni, aveam să aflăm unele informații care contrazic cele afirmate de părinți, dar și informații care susțin cumva ideea că băiatul a dovedit, de-a lungul timpului, un comportament inadecvat prezenței într-o colectivitate, fie ea și specială.
Dacă părinții susțin că ar fi atacat-o inclusiv pe dirigintă, care a ajuns chiar în spital după ce ar fi împins-o și ar fi lovit-o de pereți, conducerea școlii afirmă că elevul în cauză poate fi ținut sub control cu o abordare care să îi inducă starea de liniște și atașament. ”În ultima perioadă a fost foarte liniștit, eu fac terapie cu el și chiar vorbește frumos. E drept că atunci când are derapaje este agresiv, dar doar verbal. Nu a făcut niciodată rău nimănui. Ca orice copil de condiția lui, are simpatii și antipatii în școală și probabil a dezvoltat astfel de sentimente față de unele cadre didactice. Dar dacă știi cum să îl iei, să îi vorbești, înțelege. Noi l-am integrat în alte clase, pentru că nu stă cu cei mai mici ca el, face meloterapie, terapie ocupațională. Am solicitat și DGASPC să ne trimită un facilitator, care a venit doar trei zile, să îl supravegheze și să ne ajute în gestionarea situațiilor dificile atunci când apar. În plus, după internarea la Spitalul de Psihiatrie de la Voila, în toamnă, a fost reevaluat recent de medicul psihiatru și i s-a schimbat tratamentul, care văd că dă rezultate mai bune”, ne-a declarat Maria Scarlat, directoarea Școlii Speciale ”Constantin Pufan”.
Declarat ”apt”, repetent doi ani la rând
Menținerea în colectivitate în condiții cât de cât normale este o problemă în care responsabilitățile se împart între factorii care ar trebui să gestioneze situația minorului: şcoala, care prin personalul specializat trebuie să îi asigure mediul optim de a beneficia de un anumit grad de educație și formare, DGASPC, care susține că face tot ce poate și ce îi permite legea pentru ca adolescentul pe care îl are în grijă din 2019 să beneficieze de toate drepturile și să fie supravegheat, și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Galați, autoritatea care are drept competență evaluarea copiilor cu cerințe speciale. Aceasta din urmă a eliberat, în 2020, imediat după ce Tribunalul Galați a plasat oficial minorul în grija DGASPC, un certificat valabil patru ani, adică până în 2024, care îl recomandă ca ”apt” să urmeze cursuri în învățământul special, în colectivitate. Cu toate acestea, minorul, școlarizat conform recomandărilor, a rămas de două ori repetent în clasa a doua, după ce a primit ”insuficient” la patru materii, inclusiv la purtare.
Abordare specială pentru un copil special
Situația precară a elevului este recunoscută inclusiv de cei care îl au în custodie și care indică drept o posibilă cauză a degradării comportamentului acestuia abordarea greșită la școală.
”În anul școlar 2023-2024, copilul a fost mutat într-o altă clasă, unde a avut o altă echipă de cadre didactice, alți colegi de vârste mai mici, iar integrarea sa în noul colectiv a devenit extrem de dificilă. Cadrele didactice nu au reușit să identifice măsurile educative în acord cu nevoile speciale și problematica acestui copil, ceea ce a condus la amplificarea conflictului la nivelul clasei, incluzând și părinții colegilor din clasă. Pe fondul afecțiunii sale, al conflictelor permanente din mediul școlar, au fost notate comportamente agresive care nu au putut fi gestionate la nivelul unității de învățământ special și care au crescut în intensitate și frecvență”, ne-a comunicat Tania Calcan, purtătorul de cuvânt al DGASPC Galați. Conform reprezentanților instituției menționate, în cazul adolescentului-problemă, ”în anul școlar în curs, reprezentanții DGASPC Galați - asistent social/psiholog, alte persoane implicate în viața copilului au avut dialoguri permanente cu cadrele didactice, încercând să găsească modalitățile cele mai potrivite de intervenție. S-a constatat faptul că printr-o abordare profesionistă și consecventă, copilul poate avea un comportament îmbunătățit”.
De la handicap accentuat, la grav
Găsirea continuă a unor noi metode de abordare față de elevul în cauză devine o provocare teribilă pentru școală. La începutul acestui an școlar, DGASPC l-a reevaluat și, după doi ani de repetenție provocați inclusiv de problemele cognitive și de comportament, încadrarea în grad de handicap a copilului a fost modificată, din gradul accentuat, avut anterior, în gradul grav. Chiar și așa, nu este suficient pentru ca DGASPC să poată lua măsuri prin care să protejeze și drepturile acestui copil de a fi educat și integrat, dar și pe ale celorlalți copii aflați în condiții medicale deosebite și beneficiari ai sistemului public de învățământ. Asta deoarece același CJRAE trebuie să îl reevalueze și să dea indicație pentru forma educațională potrivită.
”Ca urmare a situației precare a copilului, DGASPC Galați a solicitat CJRAE Galați reevaluarea situației școlare, în vederea încadrării într-o formă de învățământ special adecvată problematicii copilului. La recomandarea medicului psihiatru, copilul urmează un program de psihoterapie specializat, dar rezultatele acestui demers nu pot fi așteptate sau cuantificate în timp scurt”, a completat purtătorul de cuvânt al DGASPC Galați.
Demersul invocat de Protecția Copilului pare să se fi realizat în urmă cu câteva zile, ne-a confirmat conducerea școlii ”Constantin Pufan”. Adolescentul ar fi fost reevaluat de CJRAE pentru a-i fi stabilite competențele actuale în conformitate cu noul grad de handicap, instituția urmând să elibereze un nou certificat și eventual noi recomandări privind cerințele educaționale ale minorului.