Cum a reușit Galațiul să-și asigure un transport modern. Analiză

Cum a reușit Galațiul să-și asigure un transport modern. Analiză
Evaluaţi acest articol
(53 voturi)

Cu noile autobuze electrice, Galațiul devine unul dintre puținele orașe din România care a investit masiv pentru înnoirea flotei de transport public, pentru asigurarea unor condiții moderne de călătorie și un transport prietenos cu mediul. Iar asta s-a întâmplat în decurs de numai câțiva ani. Dar cum s-a ajuns aici?! Ziarul nostru vă prezintă pe scurt o analiză obiectivă a transportului public în comun.

Ani de zile în orașul nostru s-au cumpărat numai autobuze second-hand, iar pe unele dintre ele încă le vedem cum se chinuie în trafic. Anul 2016 a marcat însă un punct de cotitură, viziunea administrației locale fiind schimbată radical. Pentru că primarul Ionuț Pucheanu a spus în repetate rânduri cât se poate de ferm: „Stop achiziției de autobuze SH!”. Ceea ce s-a și întâmplat. Astfel, rând pe rând, din anul 2017, au ajuns la Galați 17 troleibuze, 40 de autobuze și 20 de minibuze Euro 6, primele 20 de autobuze hibrid, primele 8 tramvaie noi din ultimii 30 de ani.

Așa că pe străzile municipiului Galați circulă deja 105 mijloace de transport, toate noi și moderne. Nu sunt însă suficiente. O spunem noi și o spun și cetățenii. Dar demersurile Primăriei au continuat și au fost atrase prin Planul Național de Redresare și Reziliență fonduri pentru încă 62 de mijloace de transport noi și nepoluante, autobuze, tramvaie și microbuze, care vor ajunge la Galați în perioada următoare.

Săptămâna aceasta s-au semnat două contracte importante, așa cum anunțat în paginile ziarului: unul pentru 20 de autobuze electrice de 12 metri lungime și altul pentru achiziția a 10 tramvaie noi. Și asta după ce în luna decembrie a anului trecut a mai fost un contract semnat pentru alte 20 de autobuze electrice noi cu lungimea de 10 metri. În total, peste 40 de milioane de euro - bani europeni.

Prin urmare, în scurt timp flota Transurb va ajunge la peste 160 de mijloace de transport moderne.

Și asta nu este tot: s-a investit masiv și în infrastructură. S-au montat noi căi de rulare pentru tramvaie, fiind modernizată și extinsă rețeaua electrică aferentă troleibuzelor. La aceasta se adaugă sistemul de e-ticketing care a scârțâit la început, dar problemele importante s-au rezolvat pe parcurs. Este un sistem electronic modern cum foarte puține orașe din România au în momentul de față. În plus, s-a adoptat și biletul temporar, valabil timp de o oră. Iar toate acestea în timp ce tarifele de transport au fost menținute la minim. Cu greu, spun autoritățile locale.

Dar oscilând între un sistem rentabil, care trebuie susținut financiar, și asigurarea unui transport facil în toate cartierele, nu e de mirare că au întârziat să apară și nemulțumiri pe unele trasee aglomerate la orele de vârf. Provocarea rămâne așadar calibrarea unor trasee pentru că niciun sistem nu este perfect. Dar cu siguranță se poate îmbunătăți, având în vedere de unde am plecat și unde am ajuns.

Cezar Gorovei

 

 

Citit 3674 ori Ultima modificare Duminică, 21 Ianuarie 2024 19:49