Constructorii de pe șantierul ce vizează modernizarea Portului Mineralier - investiție în valoare de 154,7 milioane de lei (fără TVA) derulată de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați - au executat aproape 45 la sută din lucrările cuprinse în proiect, astfel că, până la mijlocul lui 2025, portul va fi în întregime refăcut din temelii.
Modernizarea infrastructurii de transport din Portul Mineralier este unul dintre obiectivele strategice la nivelul APDM Galați, iar după semnarea contractul de proiectare și execuție a lucrărilor, în iulie 2023, lucrările efective la acest proiect au demarat la începutul anului 2024.
Miza este mare, în condițiile în care, la nivelul porturilor de pe Dunărea Maritimă, Portul Mineralier - operat de Romportmet, ce deservește combinatul siderurgic de la Galați, rămâne principala "locomotivă" a transporturilor navale. Pe de altă parte, recalibrarea activității în combinatul siderurgic, inclusiv în ceea ce privește lanțurile logistice, s-a reflectat și asupra activității portuare, fiind nevoie de o diversificare a fluxurilor de mărfuri.
Lucrările sunt executate de asocierea de firme Citadina 98 SA - Tancrad SRL - Lemacons SRL - Oldroad Construct SRL - Vega 93 SRL - Allplan Proiect SRL, supervizorul lucrării fiind TPF Inginerie SRL. În cadrul unei conferinței de presă au fost prezentate aspecte ce țin de stadiul și modul de derulare a acestui proiect.
"În ansamblul său, acest proiect, pe lângă creșterea gradului de siguranță în operarea portuară, va duce la o creștere a capacității de încărcare/ descărcare și depozitare prin extinderile propuse, se va asigura o mai bună interconectare între transportul fluvial și cel terestru și se vor crea premisele unei creșteri a eficienței de operare prin dotarea cu echipamente moderne și adiversificarea mărfurilor operate", ne-a precizat conducerea APDM Galați.
Portul Mineralier cuprinde Danele 1 - 16, însă până la demararea acestui proiect, doar jumătate mai erau folosite. Danele 1 - 4 sunt dane fluviale, așa-numitele dane de calcar, materie primă necesară în combinat, Danele 5 - 6 sunt dane maritime pentru mărfuri vrac, în special minereu, iar Dana maritimă 7 și Dana fluvială 8 sunt folosite pentru expediții de laminate. În ceea ce privește Danele 9 - 16, dane fluviale, acestea nu au fost folosite de ani de zile.
La rândul lor, constructorii au precizat că, până în prezent, au fost executate aproape 45 la sută din lucrări, ce constau în lucrări hidrotehnice pentru toate danele frontului de acostare, realizarea de cheuri verticale, lungimea totală a frontului de acostare fiind de 2.000 m. Dar se execută și lucrări de stabilizare și consolidare a structurii de rezistență a danelor, precum și realizarea unor noi platforme în spatele danelor. Lucrările mai implică refacerea drumurilor și a căilor de acces la dane, a rețelei electrice, de apă și canalizare, împrejmuirea platformelor etc.
Sunt lucrări ample, iar una dintre marile provocări a fost aceea că lucrările trebuie să se realizeze în paralel cu activitățile care au loc în mod curent în port. De asemenea, a trebuit să se țină cont de nivelul Dunării, astfel încât unele lucrări hidrotehnice au fost executate atunci când nivelul apei era mai mic, iar când nivelul era crescut s-a lucrat, de exemplu, la partea de platforme.
Conform proiectului, lucrările se derulează etapizat. În Etapa 1 sunt cuprinse Danele 9 - 16, cu o lungime totală de 800 metri, și este inclusă realizarea a trei platforme noi de operare. În Etapa 2 sunt cuprinse Dana 7 și Dana 8 (lungime totală 400 metri), acestea urmând să fie reabilitate și consolidate. În Etapa 3 vor fi modernizate Danele 1-4 (lungime 400 metri), iar în Etapa 4 vor intra Danele 5-6 (lungime 400 metri), cu lucrări de reparații ale structurii de rezistență și montarea unor dotări noi, precum amortizoarele de chei.
Lucrările din Portul Mineralier ar urma să fie finalizate în primul semestru al anului 2025. Diversificarea activității portuare va permite, pe lângă manipularea mărfurilor ce au strictă legătură cu activitatea combinatului siderurgic, și traficul de cereale, materiale de construcții sau bunuri generale.