Cum camuflezi o navă militară. Tehnologia Stealth

Cum camuflezi o navă militară. Tehnologia Stealth
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Ediția cu numărul 119 a Colocviilor Constructorilor de Nave gălățeni (CCN) are o temă foarte interesantă și, totodată, de mare actualitate: tehnologia Stealth, cu ajutorul căreia se realizează camuflajul navelor militare. Subiectul va fi dezvoltat de contraamiralul de flotilă (r) dr. ing. Constantin Rusu, președintele Ligii Navale Române - filiala București.

Tehnologia Low Observable (LO Technology), cunoscută și sub denumirea de tehnologie Stealth, este o combinație de design, materiale și tehnici utilizate pentru a face ca resursele militare precum aeronavele, navele, submarinele, rachetele și chiar vehiculele terestre să fie mai puțin vizibile pentru sistemele de detectare precum radarul, sonarul și senzorii cu infraroșu. Funcționează prin reducerea semnăturilor obiectului - cum ar fi secțiunea transversală radar, căldura și sunetul - pentru a crește posibilitățile de supraviețuire și a permite operațiuni sub acoperire. Camuflarea de tip Stealth a navelor militare este un domeniu unde ingineria navală, electronica și tactica se îmbină pentru a reduce detectabilitatea pe toate canalele: radar, infraroșu, acustic și vizual.

Principiul central îl reprezintă reducerea secțiunii radar. Scopul este ca nava să „pară” cât mai mică sau cât mai puțin vizibilă pe radar prin anumite forme geometrice. Suprafețele sunt înclinate (unghiuri oblice) pentru a devia undele radar în altă direcție decât înapoi spre sursă. Se evită muchiile drepte, pereții verticali, catargele și structurile externe proeminente. Antenele, senzorii și echipamentele sunt încapsulate în structuri ce fac parte din forma navei, iar tunurile, lansatoarele, ancorele și chiar ambarcațiunile auxiliare sunt ascunse în compartimente închise.

La camuflajul navelor se folosesc materiale absorbante radar, care disipează energia electromagnetică sau o transformă în căldură. Pot fi vopsele speciale sau panouri compozite integrate în carenă.

De asemenea, o navă Stealth caută să își reducă semnătura termică, prin răcirea gazelor de evacuare și evacuarea lor mai aproape de nivelul apei, prin ecranarea zonelor fierbinți cu panouri izolante termic și prin optimizarea fluxurilor de aer pentru disiparea căldurii.

Pentru reducerea semnăturii acustice, motoarele sunt susținute de suporturi antivibrații, se folosesc elice optimizate pentru cavitație redusă, precum și propulsii hibride sau electrice.

Camuflajul vizual, care este și cel mai... vizibil, folosește culori neutre (griuri de diferite nuanțe) pentru estompare pe fundalul mării, modele disruptive moderne (similar cu camuflajul digital) pentru a distorsiona contururile, precum și vopsele cu reflexie scăzută pentru a reduce strălucirea la lumină.

Sunt mult mai multe detalii despre tehnologia Stealth folosită la navele militare, pe care cei interesați le pot afla vineri, 5 decembrie, începând cu ora 11.00, la ediția CCN 119, ce va avea loc la Bazinul de carene al Facultății de Arhitectură Navală din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați.

Unul dintre cele mai importante șantiere navale din România, Damen Galați a trecut, de la 1 iulie 2025, la standardele unui șantier militar de interes strategic. Este singura companie care produce și proiectează pe teritoriul național nave militare. Din anul 1999, de când grupul olandez Damen a cumpărat șantierul din Galați, aici s-au produs peste 30 de nave militare pentru state NATO și state UE, România neaflându-se printre acestea.

Următoarea ediție a colocviilor navaliștilor gălățeni va fi în martie 2026 și va fi dedicată Șantierului Naval VARD Brăila.

Colocviile Constructorilor de Nave sunt un proiect inițiat de regretatul Gelu Kahu, dezvoltat de Facultatea de Arhitectură Navală, ANCONAV, AAN și AGIR Sucursala Galați și sponsorizat de Bureau Veritas.

Citit 82 ori Ultima modificare Miercuri, 03 Decembrie 2025 17:56

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro