Taximetriștii contra Uber și Bolt, o luptă inegală

Taximetriștii contra Uber și Bolt, o luptă inegală
Evaluaţi acest articol
(32 voturi)

Consiliul Local Galați a aprobat, la sfârșitul lunii trecute, majorarea tarifului maximal pentru transportul de persoane în regim de taxi. Noul tarif este de 3,75 lei/km, față de 2,70 lei/km, maximul permis în prezent, și va deveni oficial odată cu publicarea hotărârii de CL pe site-ul Primăriei. Deși este prima majorare de tarif din ultimii patru ani, perioadă în care absolut totul s-a scumpit, taximetriștii gălățeni nu par prea hotărâți să mărească prețul curselor. Motivul este unul singur: concurența celor de la Uber și Bolt.

Este, poate, pentru prima oară în ultimii 30 de ani când o majorare de tarif – economic vorbind, necesară – pare că încurcă mai mult decât să ajute. De la ultima majorare de tarif s-au scumpit toate: asigurări, carburanți, valoarea taxelor la stat, piesele de schimb, manopera, spălătoriile. Un tarif mai mare pentru curse ar însemna o gură de oxigen pentru taximetriști. Însă, același tarif mai mare ar echivala cu pierderea altor clienți, atrași de tarifele mai mici practicate de concurența de la Uber și Bolt. Chiar și la această oră, tarifele platformelor de ride-sharing sunt mai mici decât cele practicate de companiile de taxi. Or, câteva zeci de bani în plus la kilometru ar adânci și mai mult diferența, în defavoarea taxiurilor clasice.

Cheltuieli mult mai mici pentru șoferii Uber și Bolt


Ca în orice piață, prețul mai mic dictează. Apărute relativ recent în Galați, platformele de ride-sharing au „mușcat” o bună parte din piața transportului de persoane în regim de taxi, în primul rând, datorită prețului. Mulți spun că și transportul este mai civilizat, că se poate plăti și cu cardul, nu numai cu cash, că știi dinainte valoarea cursei, că șoferul nu are niciun interes să te plimbe inutil prin oraș doar ca să mărească prețul cursei.
La rândul lor, taximetriștii afirmă că avantajul Bolt și Uber este dat, în primul rând, de faptul că șoferii respectivi au mult mai puține taxe și autorizații de plătit. La sfârșitul anului trecut, invitat la Digi24, managerul Uber România, Nicoleta Schroeder, afirma că un șofer Uber care lucrează, în medie, două-trei ore pe zi câștigă în jur de 1.000-1.500 de lei pe lună. Din acești bani, 260 de lei trebuie să plătească taxe și impozite. Nicoleta Schroeder a enumerat și criteriile care trebuie îndeplinite pentru a deveni șofer Uber: carnet de conducere valabil, cazier auto curat, cazier judiciar curat, mașină nu mai veche de 15 ani cu asigurare obligatorie, cont bancar, entitate juridică.
Surse din cadrul ARR Galați au declarat pentru „Viața liberă” că un șofer partener al Uber sau Bolt trebuie să plătească 300 de lei autorizația pe trei ani, 100 de lei pe an copia conformă, 8 lei ecusoanele (2 bucăți) și cam atât.
Aceste costuri par o glumă pe lângă cheltuielile pe care le presupune taximetria clasică. Cu ajutorul unui taximetrist gălățean, am făcut o „mică” listă, fără a avea pretenția că le-am prins pe toate. Astfel, colaborarea, adică taxa de dispecerat, este 420 de lei pe lună, două ITP-uri pe an (circa 240-300 de lei), licența la Primărie – 900 de lei pe an, casa de marcat – 1.700 de lei, internetul pentru trimiterea la ANAF – 500 de lei pe doi ani, plătiți dinainte la distribuitorul care se ocupă de casele de marcat, verificarea metrologică a casei de marcat – 12 euro/an, asigurarea – 1.250 de lei pe an, cartea de muncă – aproximativ 1.000 de lei lunar, impozit pe venit și contribuție la sănătate și la pensii, combustibilul – în medie, 70-80 de lei pe zi. „În plus, pe noi ne freacă Poliția Locală. Dacă stai mai mult de trei minute, te amendează. Pe cei de la Uber și Bolt nu-i amendează nimeni, plus că nici nu au toți mașinile inscripționate”, ne-a spus taximetristul gălățean cu care am vorbit.

David și Goliat, faza pe tarife


La sfârșitul lunii martie 2022, în municipiul Galați erau eliberate 1.050 de autorizații pentru transport în regim de taxi, conform Biroului de presă al Primăriei Galați.
În același timp, conform răspunsului oferit „Vieții libere” de Autoritatea Rutieră Română în ziua de 30 martie 2022, „instituția noastră a eliberat 53 de autorizații pentru transportul alternativ, pentru județul Galați”.
Așadar, 1.050 de taximetriști contra a 53 de „uberi” și „bolți”. Pare o luptă disproporționată, gen Goliat contra David. Numai că David are în praștie arma cea mai de temut în aceste vremuri: tariful cel mai mic.

Citit 19121 ori Ultima modificare Joi, 07 Aprilie 2022 00:04

Mai multe din această categorie:

24 comentarii

  • postat de Nicolae
    Sâmbătă, 30 Aprilie 2022 11:40
    5.13.168.***
    Uber si Bolt inseamna educatie,civilizatie,respect pentru calatori. Are Galatiul nevoie de asa ceva ????
    5
    7
    Raportează
  • postat de maurice
    Marți, 19 Aprilie 2022 13:30
    86.127.209.***
    Taximetristii nu prea doresc sa treaca la Uber sau la Bolt, ca nu mai au cum sa bage mana in buzunarul clientului.
    5
    9
    Raportează
  • postat de Pentru taxist in coma
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 22:03
    86.124.201.***
    Nene "taxist in coma", pana la aeroport "face" 1000 lei? Pai cu 1000 de lei zbori din Bucuresti la New-York, iar matale vrei aceeasi suma doar sa duci clientul de la Galati la Bucuresti?
    3
    20
    Raportează
  • postat de Tu Eşti Mic Nu Ştii Nimic
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 14:05
    92.180.9.***
    D-Cristinel Luca, ce reportaj e asta cu jumătate de adevăr?
    O fi adevărat că taxi-urile clasice plătesc mai multe dări la stat, dar ați omis un aspect foarte important: majoritatea taximetriştilor dețin propriile maşini pe când majoritatea uber-iştilor inchiriază masinile!! Doar aici vorbim de o cheltuială de minim 2000 de lei pe lună; iar când mai adăugăm şi prețul combustibilului şi comisionul de 25% către uber deja vorbim de o cheltuială lunară de peste 5000 lei!!! Astfel, având şi tarifurile mult mai mici, şoferii de taxi pe aplicație trebuie să lucreze semnificativ mai multe ore doar pentru a-şi acoperi cheltuielile!
    Deci care e David şi care e Goliath?! ..e o zonă gri..
    17
    17
    Raportează
  • postat de eu
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 13:14
    89.39.81.***
    1. recensamintul va spune numarul aprox. real a galatenilor. dupa lege se acorda maxim 4 licente la 1000 de locuitori. se poate depasii procentul doar cu acordul asociatilor profesionale importante din domeniu dar sint si criterii legale chiar si pentru c.l de a mentine acest numar de licente peste normativul legii. nu cred ca e cazul. in 2011 eram cam 245000. citi mai sintem acum?
    2. taximetria din galati, si nu numai este inca pe principiul de cind s-a inceput pe tico. marea majoritate a taximetristilor viseaza la bani multi cu munca putina. sint atiti tineri ce pot incepe meserii banoase, cursuri de confectionat tubulatura nave, sudurii performante, cursuri de tractoristi, se plateste superbine, transportatori pe tiruri, etc....nu e mai usor sa stai de vorba in spatele masinii si sa te lauzi la colegi cu bani inchipuiti facuti din taxi?
    3. din pacate din cauza situatiei economice cauzate de pandemie, razboiul din ucraina, aceasta afacere ca si altele a cazut. a fost si primaria si statul roman prea lacom, si-au bagat toti miinile in buzunarul lor. asta e....trebuie sa fim flexibili.
    4. uberul si bolt au avantajul ca au cheltuieli mai mici si au inceput treaba cu conditii ferme, civilizate pentru colaboratori. tinerii si cei ce vor invata aplicatiile se vor orienta in mod clar pentru sistemul de ridesharing. taximetristilor le vor ramine batrinii, cei ce fac bordura in piata, gara, bac si intrarile din galati si cei ce nu vor sa foloseasca telefonul, ca se tem.
    5
    29
    Raportează
  • postat de Constantin
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 13:04
    5.14.153.***
    HABAR NU SI DE CE AI POSTAT
    ESTI PLIN DE INTERESE LOCALE , UNDE SUNT SI MAJORITATEA LICENȚELOR ,LA PRIMARIE PE NUMELE ALTORA
    NU MAI SPUNE CA PE TAXI NU EXISTA BON FISCAL --- EVAZIUNEA ESTE LA EA ACASĂ PE TAXI -
    UN ȘOFER UBER SAU BOLT - PLATESTE MULT MAI MULT DECAT HOTIA DE TAXI
    HOTILE
    14
    27
    Raportează
  • postat de jumate
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 12:35
    5.13.162.***
    Spunea cineva sa treaca taximetristii la Uber si Bolt.Mai bine nu ca ar strica imaginea.Asta nu inseamna ca nu sunt neamuri proaste si acolo.Dar prin calificative se cern soferii.La fel de bine am intalnit si soferi de taxi de bun simt.
    4
    34
    Raportează
  • postat de Adrian
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 11:21
    178.138.97.***
    Ce amuzantă a fost faza cu cartea de muncă)))) 1 aprilie cu repetiție ))))
    4
    20
    Raportează
  • postat de Alexutz
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 10:39
    5.2.205.***
    Serviciile BOLT si UBER nu pot fi comparate niciodata cu taximetria din ce punct de vedere vreti voi.
    7
    30
    Raportează
  • postat de Nicoleta
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 08:58
    80.24.237.***
    Ba mai mult de atat. Stim cat va costa calatoria, soferii sunt imbracati la costum, nu au voie sa intretina discutii cu clientul, nu au voie sa puna muzica asa cum de multe ori intalnim in taxi (manele la greu), in orice moment putem sti unde este masina solicitata, numarul masinii, numele soferului si cat mai are pana la client.
    7
    51
    Raportează
  • postat de Radu
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 08:40
    86.121.59.***
    Casa de marcat este si la ridesharing, la fel si ITP la 6 luni.
    4
    29
    Raportează
  • postat de florin
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 08:36
    86.124.202.***
    Toti taximetristii nemultumiti sa treaca la UBER si BOLT!!!!Dar asa din curiozitate ce ar fi daca Viata Libera ar face o ancheta de exemplu despre starea masinilor de la Samatax?Sau AS?Sau oricare alta firma de taxi din Galati?Cite masini din aceste parcuri auto sunt asa zis cazaturi????
    7
    40
    Raportează
  • postat de George
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 08:21
    193.230.156.***
    Se pare ca cel care a scris articolul ori este taximetrist ori are vreun cumatru care practica aceasta meserie.
    Soferii care ofera servicii prin Uber si Bolt raman la final cu maxim 35% din toti banii castigati. De ce? Pai sa va explic :
    - taxa de colaborare cu platforma Bolt 25% + 10 % in caz ca sunt afiliati unei flote = 35% din totalul incasarilor;
    - 19% TVA catre stat din cei 25% comision al platformei Bolt;
    - taxe carte de munca;
    - ITP de 2 ori pe an la fel ca si taximetristii;
    - combustibil la fel ca si taximetristii;
    - asigurare autovehicul la fel ca si taximetristii;
    - casa de marcat si taxa abonament internet la fel ca si taximetristii;
    - Taxe eliberare autorizatie si copie conforma ARR;
    - Taxe contabilitate, etc.
    Asta in conditiile in care tariful Bolt este de 2 lei / km, nu se percepe tarif de plecare de pe loc si mai si parcurgi pe banii tai distanta de 2-3 km pentru preluarea clientului.
    Asa ca mai usor cu macanitul si cu inducerea oamenilor in eroare vis-a-vis de problema taxi vs platforme alternative Uber/Bolt.
    2
    73
    Raportează
  • postat de Ion Ion
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 07:35
    109.166.133.***
    Și șoferii de ridesharing au casa de marcat și ei fac ITPul la 6 luni și ei au cărți de munca de plătit au aceleași costuri doar ca ei nu plătesc anual dispeceratul ci se ia 20,25% din fiecare cursa de către cei de la Bolț, Uber
    3
    35
    Raportează
  • postat de Comparație nefericita
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 07:34
    84.117.75.***
    Realizați ca din cheltuielile enumerate la taxi, multe se regăsesc și la Uber/Bolt, nu? Șoferii sunt înscriși in flote la care plătesc comision din încasări, au contract de munca la acele flote, deci plătesc și carte de munca și se rețin și impozite, ITP se face tot de 2 ori pe an, combustibilul e tot același, nu e ca și cum Uber/Bolt merg pe apa. Haideți sa nu-i mai plângem pe săracii taximetriști și cum sunt ei hărțuiți de concurenta care nu plateste taxe. Poate era așa la început, dar între timp au mai fost reglementate niște lucruri.
    5
    34
    Raportează
  • postat de Lex
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 07:15
    86.124.201.***
    Uber și Bolt sunt aplicații ușor de utilizat. Unde e echivalentul pentru taxiuri? Problema nu sunt doar preturile mai mari ci și ușurința de utilizare pentru persoanele mai tinere de 40-50 de ani. Pret corect, prestabilit, traseu determinat înainte sa te urci in mașina, aplicație care înregistrează urcarea ta in mașina, făcând totul atat mai transparent din punct de vedere al taxelor, cat și al securității personale. Unde e echivalentul pentru taxiuri? Mai toată lumea are telefon inteligent, de ce trebui sa mai sunam la dispecerat si sa speram ca cineva poate vine, poate nu, poate e taxiul nostru, poate e altcuiva?

    Uber e mai ieftin, mai convenabil si mai transparent dpdv al călătorului. Nu exista decât doua motive de a alege un taxiu clasic: lipsa cunostiintelor necesare utilizării aplicației si astfel preferarea folosirii unui nr. de telefon si utilizarea dispeceratului pe o parte, si lipsa de mașini disponibile la cei de la uber si bolt. Firmele de taxi cred ca suntem încă in 2002 nu 2022.

    Dar sa nu fiu rau, problema nu e numai mentalitatea de secolul 20 pe care companiile si personale care practica meseria o au, ci si lipsa unui preț standardizat cum au cei de la uber si bolt. Asta, combinata cu faptul ca uber si bolt sunt la nivel national inseamna ca daca nu se reunesc majoritatea companiilor de taxi din tara, tot nu vor face concurenta celor de la uber sou bolt pentru ca o persona ar avea nevoie de o multitudine de aplicatii, una sau mai multe pentru fiecare oras pe care il viziteaza, si ar trebui sa verifice mai multe aplicatii pe oras pentru a gasi compania cu tariful cel mai bun. Lipsa de consolidare, combinata cu usurinta de utilizare a aplicațiilor de gen uber atrag dupa sine problemele taximetriștilor. Calatorii vor pretul cel mai mic si convenienta cea mai mare, taximetriști vor banii călătorilor și sa facă cat mai putin ca sa-i obțină.
    1
    38
    Raportează
  • postat de Hapciu
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 07:11
    86.124.202.***
    Sunt într-o piață liberă și e normal asa... Nu mai zic ca la taxi, majoritatea șoferilor sunt cocalari cu acte în regulă...
    1
    35
    Raportează
  • postat de Silviu
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 06:52
    109.166.132.***
    Sunt mult mai mulți de 53 cei de la Uber...este o minciună.
    10
    5
    Raportează
  • postat de rosca
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 06:30
    5.13.218.***
    Daca doriti sa fiti impartial,dati informatii mai clare .De ex. nr tel taximetre si pret pe km ptr fiecare firma. Noi dispunem.Daca sunt interese ascunse ,inteleg secretizarea.
    5
    13
    Raportează
  • postat de Hhggjj
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 05:47
    37.160.127.***
    De ar apărea o uber-primarie sau bolt-primarie.....
    2
    33
    Raportează
  • postat de Alin-RăzvanPodaşcă
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 03:51
    5.13.208.***
    Se scumpesc şi taxiurile acum. F**k... Apă, canale, gaz, electricitate... Tot!
    3
    22
    Raportează
  • postat de Daniel
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 02:25
    5.13.172.***
    Si la Uber trebuie sa faci ITP la 6 luni.
    Platesti pentru case de marcat dar poti lua pe oricine, pe cand Bolt ia doar pe cei care se pricep sa foloseasca o aplicatie pe telefon.

    Ce sa-i faci, n-ai ce sa-i faci, sa iasa in strada sa mai scada toate costurile alea cu casa de marcat, taxe catre primarie, etc.
    4
    21
    Raportează
  • postat de Taxist în comă
    Miercuri, 06 Aprilie 2022 01:49
    109.103.134.***
    Ăsta-i viitorul. Dacă mergi la client și nu iese, i-au zburat banii din card, pe când la taxi...mergi pe muzica ta, pe barba ta. Corect este, cât muncești, atât plătești. La taxi, muncești nu muncești...plătești. Apoi licente, asigurare de persoane și bagaje, colaborare...aaa, ce-mi place. "Colaborare"...păi dispar alde patronache cu 0 ( zero) mașini și dispecerii ( unii frustrați rău), ce vorbesc urât cu clienții și implicit cu colegii. Aaaa și clientul...păi la ore de vârf de crăciun de revelion , vara pe canicuă sau iarna, nu va mai plăti un tarif mediocru...va scoate cardul și va plăti de câteva ori mai mult decât la un amărât de taximetrist, obligat să circule cu mașină nouă( electrică cu rampă pentru dizabilităti)...dar e bine. Un coteț de 10 ani e mai bun decât una nouă și cu asigurari.
    Așa că....ne vedem la ridesharing să vă luăm , cu voia voastră,banii. Atunci când veți merge la aeroport și vom cere 10 meleoane ( atât face),nu veți mai comenta că-i mult. Vă pup pe portofel, taxist în comă.
    21
    14
    Raportează
  • postat de dorel taximetristu
    Marți, 05 Aprilie 2022 23:44
    89.137.231.***
    Acestea fiind spuse sa treaca si taximetristii pe bold si uber ! Asta este concurenta! Pretul cel mai mic si serviciile cele mai bune dicteaza!
    Ce si brutarul..daca face painea cea mai bune si la un pret bun ceilalti trebuie sa faca si ei la fel painea sau sa faca una si mai buna !
    5
    102
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.