Taximetriștii contra Uber și Bolt, o luptă inegală
Foto: Marian Calestru

Taximetriștii contra Uber și Bolt, o luptă inegală
Evaluaţi acest articol
(37 voturi)

Consiliul Local Galați a aprobat, la sfârșitul lunii trecute, majorarea tarifului maximal pentru transportul de persoane în regim de taxi. Noul tarif este de 3,75 lei/km, față de 2,70 lei/km, maximul permis în prezent, și va deveni oficial odată cu publicarea hotărârii de CL pe site-ul Primăriei. Deși este prima majorare de tarif din ultimii patru ani, perioadă în care absolut totul s-a scumpit, taximetriștii gălățeni nu par prea hotărâți să mărească prețul curselor. Motivul este unul singur: concurența celor de la Uber și Bolt.

Este, poate, pentru prima oară în ultimii 30 de ani când o majorare de tarif – economic vorbind, necesară – pare că încurcă mai mult decât să ajute. De la ultima majorare de tarif s-au scumpit toate: asigurări, carburanți, valoarea taxelor la stat, piesele de schimb, manopera, spălătoriile. Un tarif mai mare pentru curse ar însemna o gură de oxigen pentru taximetriști. Însă, același tarif mai mare ar echivala cu pierderea altor clienți, atrași de tarifele mai mici practicate de concurența de la Uber și Bolt. Chiar și la această oră, tarifele platformelor de ride-sharing sunt mai mici decât cele practicate de companiile de taxi. Or, câteva zeci de bani în plus la kilometru ar adânci și mai mult diferența, în defavoarea taxiurilor clasice.

Cheltuieli mult mai mici pentru șoferii Uber și Bolt

Ca în orice piață, prețul mai mic dictează. Apărute relativ recent în Galați, platformele de ride-sharing au „mușcat” o bună parte din piața transportului de persoane în regim de taxi, în primul rând, datorită prețului. Mulți spun că și transportul este mai civilizat, că se poate plăti și cu cardul, nu numai cu cash, că știi dinainte valoarea cursei, că șoferul nu are niciun interes să te plimbe inutil prin oraș doar ca să mărească prețul cursei.

La rândul lor, taximetriștii afirmă că avantajul Bolt și Uber este dat, în primul rând, de faptul că șoferii respectivi au mult mai puține taxe și autorizații de plătit. La sfârșitul anului trecut, invitat la Digi24, managerul Uber România, Nicoleta Schroeder, afirma că un șofer Uber care lucrează, în medie, două-trei ore pe zi câștigă în jur de 1.000-1.500 de lei pe lună. Din acești bani, 260 de lei trebuie să plătească taxe și impozite. Nicoleta Schroeder a enumerat și criteriile care trebuie îndeplinite pentru a deveni șofer Uber: carnet de conducere valabil, cazier auto curat, cazier judiciar curat, mașină nu mai veche de 15 ani cu asigurare obligatorie, cont bancar, entitate juridică.

Surse din cadrul ARR Galați au declarat pentru „Viața liberă” că un șofer partener al Uber sau Bolt trebuie să plătească 300 de lei autorizația pe trei ani, 100 de lei pe an copia conformă, 8 lei ecusoanele (2 bucăți) și cam atât.

Aceste costuri par o glumă pe lângă cheltuielile pe care le presupune taximetria clasică. Cu ajutorul unui taximetrist gălățean, am făcut o „mică” listă, fără a avea pretenția că le-am prins pe toate. Astfel, colaborarea, adică taxa de dispecerat, este 420 de lei pe lună, două ITP-uri pe an (circa 240-300 de lei), licența la Primărie – 900 de lei pe an, casa de marcat – 1.700 de lei, internetul pentru trimiterea la ANAF – 500 de lei pe doi ani, plătiți dinainte la distribuitorul care se ocupă de casele de marcat, verificarea metrologică a casei de marcat – 12 euro/an, asigurarea – 1.250 de lei pe an, cartea de muncă – aproximativ 1.000 de lei lunar, impozit pe venit și contribuție la sănătate și la pensii, combustibilul – în medie, 70-80 de lei pe zi. „În plus, pe noi ne freacă Poliția Locală. Dacă stai mai mult de trei minute, te amendează. Pe cei de la Uber și Bolt nu-i amendează nimeni, plus că nici nu au toți mașinile inscripționate”, ne-a spus taximetristul gălățean cu care am vorbit.

David și Goliat, faza pe tarife

La sfârșitul lunii martie 2022, în municipiul Galați erau eliberate 1.050 de autorizații pentru transport în regim de taxi, conform Biroului de presă al Primăriei Galați.

În același timp, conform răspunsului oferit „Vieții libere” de Autoritatea Rutieră Română în ziua de 30 martie 2022, „instituția noastră a eliberat 53 de autorizații pentru transportul alternativ, pentru județul Galați”.

Așadar, 1.050 de taximetriști contra a 53 de „uberi” și „bolți”. Pare o luptă disproporționată, gen Goliat contra David. Numai că David are în praștie arma cea mai de temut în aceste vremuri: tariful cel mai mic.

Citit 45442 ori Ultima modificare Vineri, 08 Iulie 2022 17:51

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.