Automatizare şi digitalizare. Ce va însemna revoluţia Industry 4.0 pentru siderurgia gălăţeană

Automatizare şi digitalizare. Ce va însemna revoluţia Industry 4.0 pentru siderurgia gălăţeană
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Industria siderurgică intră într-un proces de automatizare şi digitalizare tot mai rapid, multe dintre proiectele-pilot dezvoltate la nivel de grup de ArcelorMittal urmând să fie aplicate inclusiv la combinatul de la Galaţi, a declarat, pentru "Viaţa liberă", Wim Van Gerven, CEO al diviziei nordice a ArcelorMittal Europe şi responsabil cu transformarea digitală în cadrul companiei. Acest lucru presupune o modernizare a proceselor de producţie, dar şi o schimbare a profilului profesional al angajaţilor.

Concepte precum realitatea virtuală (VR), realitatea augmentată sau "internet al lucrurilor", folosirea dronelor, roboţilor sau a senzorilor de tot felul sunt cunoscute, iar unele dintre ele au intrat deja în cotidian, dar aplicarea acestora tot mai accelerată în domeniul industrial este de-a dreptul spectaculoasă. Practic, intrăm într-o nouă revoluţie industrială - "Industry 4.0", i-am putea spune - care modifică fundamental gestionarea proceselor tehnologice, dar şi interacţiunea om-maşină. Acest subiect a fost una dintre temele principale discutate în cadrul "ArcelorMittal - Europe Media Day", eveniment desfăşurat la Paris, dedicat presei economice din ţările europene, la care, la invitaţia şi cu sprijinul ArcelorMittal Europe, a fost prezent şi ziarul "Viaţa liberă".

După cum a precizat chiar Aditya Mittal, CEO al ArcelorMittal Europe şi CFO al grupului, "în UE, nu există nicio altă companie care să investească într-un ritm atât de rapid în digitalizarea proceselor de producţie". "Anul 2017 a fost un an de referinţă pentru digitalizare în cadrul companiei. Deşi se concentrează de mai mulţi ani asupra digitalizării, în special în beneficiul clienţilor, ArcelorMittal realizează în prezent investiţii majore nu doar în ceea ce priveşte resursele, ci şi în ceea ce priveşte timpul şi atenţia din partea managementului, pentru a rămâne în fruntea digitalizării în industria oţelului", a arătat Aditya Mittal.

"Digitalizarea, fie ea comercială sau industrială, nu este o noutate pentru ArcelorMittal. O implementăm de ani de ani de zile pentru a ne perfecţiona procesele: activele noastre sunt deja puternic automatizate şi - în numeroase cazuri - conectate. Nou este însă ritmul schimbării: acum nu trebuie să aşteptăm doi-trei ani până la dezvoltarea şi testarea prototipurilor - totul se întâmplă în câteva luni", a precizat, la rândul său, Wim Van Gerven.

Reţea de centre de excelenţă

Avansul tehnologic în zona IT&C este principalul motor al digitalizării industriei siderurgice, fie că e vorba de creşterea calitativă şi cantitativă a bazelor de date, interconectivitatea acestora, creşterea puterii de calcul, dezvoltarea interfeţelor şi a interacţiunii prin intermediul dispozitivelor mobile. La aceasta se adaugă avansul unor domenii precum imprimarea 3D sau roboticii. Iar valorificarea acestor oportunităţi în procesele tehnologice generează avantaje competitive, fie că vorbim de relaţia cu clienţii, calitatea produselor sau eficienţa costurilor în producţie şi logistică. Grupul ArcelorMittal a înfiinţat la nivelul unor unităţi pe care le are în Europa, precum cele din Belgia, Franţa, Luxemburg, Polonia sau Spania, o veritabilă reţea de centre de excelenţă, în care noile tehnologii sunt aduse în siderurgie. Răspunzând unei întrebări adresate de ziarul "Viaţa liberă", Van Gerven a precizat că rezultatele obţinute în proiectele-pilot din centrele de excelenţă sunt împărtăşite la nivel de grup, iar Galaţiul este şi el printre beneficiarii acestui schimb de "know-how".

"Şi combinatul ArcelorMittal Galaţi este integrat în grupul nostru privind digitalizarea. El are acces la toate tehnologiile dezvoltate la nivel de grup. Este un schimb de cunoştinţe. Şi la Galaţi o luăm pas cu pas. Sunt multe de făcut, automatizarea nu este încă foarte avansată în toate privinţele, dar suntem pe cale de a pune fundaţia acestui proces. Este un proces care merge înainte - România merge spre digitalizare - îi cunosc pe mulţi dintre ingineri români şi ştiu că şi ei sunt pasionaţi, de asemenea, de acest proces de modernizare", a arătat şeful responsabil cu transformarea digitală în cadrul ArcelorMittal.

Chiar în această perioadă, la ArcelorMittal Galaţi se află în derulare lucrări de modernizare în valoare de 30 milioane de euro. Lucrările se concentrează mai ales asupra Oţelăriei şi instalaţiilor de turnare, dar modernizări se fac şi la Furnalul 5, obiectivul fiind inclusiv acela de a "upgrada" fluxul cald al combinatului la un nivel compatibil cu "Industry 4.0".

De la jocuri video la siderurgie

Grupul ArcelorMittal are deja un portofoliu bogat de aplicaţii de digitalizare şi automatizare a industriei siderurgice, iar sursele de inspiraţie pot fi dintre cele mai neaşteptate. De exemplu, tehnicile folosite în jocurile video au fost folosite pentru a realiza modele 3D ale unor clădiri şi hale industriale, lucru de mare ajutor la proiectarea şi simularea funcţionării unor noi echipamente, astfel încât ele să vină "mănuşă" în spaţiile de producţie cărora le sunt destinate. De ajutor în siderurgie este însă şi folosirea… ochelarilor Google sau a softurilor de realitate augmentată, cu ajutorul cărora se pot furniza informaţii în timp real sau controla echipamente sau etape tehnologice complexe. Ce să mai spunem de macarale complet independente, senzori care controlează în timp real compoziţia oţelului şi previn eventuale deviaţii de la formula dorită sau de structuri din oţel - precum podurile - realizate cu ajutorul roboţilor şi a imprimantelor 3D! Sistemele expert tind să devină "a doua natură" pentru siderurgiştii viitorului, iar acest lucru se va vedea inclusiv în profilul şi numărul angajaţilor.

"Digitalizarea nu înseamnă neapărat o reducere a numărului de angajaţi - deşi procesele de automatizare şi folosirea roboţilor industriali implică uneori şi acest lucru - cât mai ales o modificare a profilului angajatului, competenţele în domeniul digital urmând să devină din ce în ce mai din ce în ce mai importante în gestionarea proceselor de producţie. Din fericire, noile generaţii putem spune că sunt formate din "nativi digital" - practic e în a doua lor natură de a interacţiona social, dar şi profesional prin intermediul calculatoarelor, tabletelor, telefoanelor. Sunt generaţii ce se adaptează rapid la avansul tehnologic, au o inventivitate şi o flexibilitate extraordinară, iar acest lucru, desigur, este de un real ajutor în progresul pe care îl aduce noua revoluţie industrială", a arătat Wim Van Gerven.

Acesta a precizat că, în evoluţia tehnologiilor din siderurgie, doar imaginaţia e limita. Şi chiar dacă vorbim de un grup industrial uriaş, multe dintre soluţii sunt generate "de la zero", după modelul start-upurilor, de echipe formate din grupuri mici de specialişti - ingineri, oameni de ştiinţă, analişti - care fac muncă de pionierat în dezvoltarea unor tehnologii.

Galaţiul, faţă în faţă cu "Industry 4.0"

Revoluţia "Industry 4.0" va implica inclusiv faptul că, în viitorul nu foarte îndepărtat, toate uzinele ArcelorMittal vor avea un "geamăn digital", o proiecţie în spaţiul virtual ce va fi parte în gestionarea lanţurilor logistice sau de producţie. O bună parte dintre aceste tehnologii au şi devenit realitate. Realitate virtuală! De exemplu, un proiect de anvergură este Reţeaua ArcelorMittal Blast Furnace, în cadrul căreia participă uzinele de la Galaţi, Dabrowa, Dunkirk, Fos şi Ostrava. Algoritmii şi senzorii, combinate cu o nouă putere de calcul, permit "diagnosticarea" furnalelor şi planificarea activităţilor de întreţinere sau reparaţii. Unele dintre ele sunt foarte costisitoare, astfel că sistemul de monitorizare aduce beneficii considerabile în reducerea costurilor.

O aplicaţie ce se regăseşte la Galaţi este şi sistemul de cititoare electronice pentru codurile de bare, care permit, la uzina de aglomerare, o exploatare în siguranţă a echipamentelor. Un alt sistem important ce va fi introdus la Galaţi este cel al unor dispozitive portabile de siguranţă, cu ajutorul cărora se poate urmări dispunerea în teren a oamenilor şi a echipamentelor, în vederea prevenirii unor eventuale accidente.

Digitalizarea industriei siderurgice o simt şi potenţialii beneficiari. De exemplu, ArcelorMittal nu numai că a lansat primul magazin on-line de produse siderurgice, dar a lansat şi o aplicaţie, Steel Advisor, ce-i ajută pe clienţii din industrie să identifice tipurile de oţel cele mai potrivite pentru cerinţele lor - construcţii navale, maşini, construcţii, energie etc. Dar, plecând de la "uzina virtuală", un beneficiar poate urmări toate fazele procesului de producţie şi livrare, astfel că şi ei, la rândul lor, îşi pot optimiza procesele de producţie, unele dintre ele foarte laborioase, precum cele din industria auto.

Prin urmare, deşi implementarea unor proiecte de asemenea anvergură privind digitalizarea şi "Industry 4.0" nu e uşoară la nivelul unei companii de dimensiunea ArcelorMittal, odată implementate, aceste proiecte pot genera avantaje majore şi plusvaloare tocmai datorită anvergurii şi complexităţii companiei. "Digitalizarea la cea mai mare companie siderurgică şi minieră din lume nu este un proces simplu, dar odată ce valorificăm potenţialul volumelor de date generate de unităţile noastre, vom putea face un salt enorm în ceea ce priveşte avantajele digitalizării pentru procesele noastre de fabricaţie şi pentru clienţii noştri", a concluzionat Wim Van Gerven.

Citit 9907 ori Ultima modificare Miercuri, 06 Decembrie 2017 11:47

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.