Centura Tecuciului, BĂTAIE DE JOC pe bani europeni | FOTO

Centura Tecuciului, BĂTAIE DE JOC pe bani europeni | FOTO

Foto ”Viața liberă”, Marius Prisacariu
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)
2 comentarii


Construcţia Variantei de Ocolire a Tecuciului, investiţie de peste 70,6 de milioane de lei, ce ar fi trebuit să fie gata în 2013, a ratat şi cel de-al doilea termen de finalizare - 2016! La aproape cinci ani de la începerea lucrărilor, "progresul" înregistrat este de 30 la sută!

Un soi de pasarelă care traversează şoseaua, rămasă suspendată în aer - aşa arăta, pe 15 ianuarie 2017, Varianta Ocolitoare a Tecuciului. Nu lucra nimeni, dar şantierul era păzit cu străşnicie de un agent, care a ieşit din gheretă să strige că n-avem voie să facem fotografii! O fi vreun obiectiv secret!

Tocmai de aceea am cerut Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA - CNAIR (fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale - CNADNR) să ne prezinte situaţia lucrărilor. "Progresul fizic al lucrărilor privind construcţia Variantei de Ocolire Tecuci este de 30 la sută", ne-a răspuns CNAIR, recunoscând că, aşa cum se mai poate citi pe unul dintre panourile jerpelite de lucrări, centura ar fi trebuit să fie gata pe 3 august 2016. "Motivele care au dus la întârzierea lucrărilor ţin de managementul defectuos al antreprenorului, cât şi de mobilizarea insuficientă faţă de complexitatea lucrărilor. CNAIR va aplica sancţiuni conform prevederilor contractuale", ne-a comunicat compania.

Situaţia începe să semene izbitor cu aceea din 2013, când lucrarea a fost abandonată, iar contractul reziliat şi relicitat.

Istorie zbuciumată


Povestea Variantei Ocolitoare, promisă tecucenilor încă din 2005, a început pe 11 martie 2012. Ministrul Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare, a descălecat la Tecuci pentru a semna contractul de lucrări, în valoare de 49 de milioane de lei fără TVA, cu firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa. Aceasta s-a grăbit să subcontracteze lucrările firmei gălăţene Atlas SA, care s-a apucat de treabă. Doar că n-a mai terminat-o.

În septembrie 2013, CNADNR a reziliat contractul de lucrări ca urmare a "slabei mobilizări şi a întârzierii în execuţie", acuzând: „După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77 la sută. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea".

S-a organizat o nouă licitaţie pentru lucrări, la care, paradoxal, printre subcontractori s-a înscris şi Atlas! Firmă care se laudă şi acum, pe site-ul propriu, cu execuţia centurii Tecuciului, postând şi fotografii de pe şantierul pe care l-a abandonat.

S-a scumpit Centura


În mai 2015, CNADNR a semnat un nou contract pentru "Construcţia variantei de ocolire Tecuci - Relicitare", cu Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL - Aleandri SPA - Pasquale ALO’ SRL. Noul contract este mai scump decât cel precedent: 51,6 milioane de lei! Lucrările au reînceput în 3 august 2015 şi ar fi trebuit să fie gata pe 3 august 2016. Doar că n-au fost. Deşi, susţine CNAIR, "au fost înaintate mai multe instrucţiuni în vederea recuperării întârzierilor acumulate, la care antreprenorul nu a dat curs". În schimb, a cerut prelungirea duratei de execuţie şi costuri suplimentare, iar CNAIR a fost de acord cu o extensie până în data de 23 decembrie 2016. Tot degeaba!

Paradoxal, CNAIR rămâne optimist şi ne spune: "Data estimativă pentru finalizarea lucrărilor este luna iunie 2017". Adică în cinci luni se va realiza ce nu s-a făcut în 17!

Capcana "etapizării" proiectelor


Din păcate, preţul plătit pentru nefinalizarea la timp a construcţiei Variantei de Ocolire a Tecuciului este unul foarte scump, în bani europeni! Bani cu care puteau fi demarate alte investiţii!

Proiectul Variantei Ocolitoare a Tecuciului s-a născut sub zodia ghinionului. În 2005, a pierdut finanţarea europeană în faţa unui alt proiect, care, din păcate, a avut aceeaşi soartă: Centrul de Afaceri. La prima evaluare a proiectelor, făcută la Agenţia de Dezvoltare Regională, centura fusese cap de listă, dar, la o evaluare naţională, Centrul de Afaceri, deşi era în coada listei, a devenit eligibil, iar centura a rămas fără fonduri.

Pe 11 martie 2012, când ministrul de atunci al Transporturilor, Alexandru Nazare, semna primul contract de lucrări pentru execuţia centurii, declara că finanţarea lucrării nu era prinsă iniţial pe lista investiţiilor pe 2012, dar că a avut noroc de economiile făcute de fostul ministru, Anca Boagiu, la licitaţii.

Cert este că şi primul contract de lucrări şi cel de-al doilea beneficiau de 85 la sută finanţare nerambursabilă europeană, restul sumei fiind asigurat de la bugetul de stat. Numai că, pentru a beneficia de aceşti bani, centura Tecuciului trebuia finalizată, dacă nu la termenul iniţial - 2013, măcar până la finele anului 2015! Ce s-a întâmplat?

"Pentru a nu pierde finanţarea europeană pentru acest obiectiv, CNADNR a fazat proiectul. Faza I: lucrări executate până la data de 31.12.2015, care vor fi decontate prin POST 2007-2013; Faza II: lucrări executate ulterior datei de 31.12.2015, care vor fi decontate din POIM 2014-2020”, ne-a comunicat CNADNR.

Potrivit datelor oficiale, din prima etapă s-au alocat doar 3.699.596 de lei! Asta înseamnă că grosul finanţării va fi asigurat de POIM 2014-2020, cu care ar fi trebuit demarate alte investiţii.

„Fazarea este, de fapt, pedeapsa pentru ceea ce nu s-a realizat. Există proiecte pentru 2007-2014 care ar fi trebuit să fie făcute, dar care nu s-au finalizat, dar nu putem extinde finanţarea. Logica este: «Băieţi, nu aşa merg lucrurile, nu puteţi spune simplu că aţi construit ceva, dar fără a fi realizat, de fapt, nimic acolo». Le dăm posibilitatea să o facă, într-o nouă perioadă financiară. La final, tot ceea ce contează este ceea ce s-a făcut în realitate”, explica în primăvara anului trecut Jakub Adamowicz, purtător de cuvânt pe politici regionale în cadrul Comisiei Europene.

În câţi ani se fac 7 kilometri de drum


Potrivit documentelor CNAIR, Varianta Ocolitoare a Tecuciului trebuie să aibă 6,945 de km, două pasaje, opt podeţe şi trei intersecţii. Pornind de la realitatea că, în primele 15 luni de lucrări, s-a realizat 14,77 la sută din investiţie, iar în alte 18 luni, restul de până la 30 la sută, am fost curioşi să aflăm, păstrând ritmul în care s-a muncit până acum, în cât timp va fi gata Centura Tecuciului. Rezultatul? 110 de luni, adică mai bine de nouă ani!

Citit 19915 ori Ultima modificare Sâmbătă, 28 Ianuarie 2017 02:20

2 comentarii

  • postat de Merlot Duminică, 29 Ianuarie 2017 10:15 92.80.137.*** Link la comentariu
    0
    4

    Testament Daniel Gerhardt Tuchel !!!

    Raportează
  • postat de Bubico Vineri, 27 Ianuarie 2017 04:25 109.103.134.*** Link la comentariu
    0
    13

    Boala grea cu facutul drumurilor in Romania. Mai usor e sa construiesti rachete decat sa realizezi un km de drum in tara asta!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.