TAXA AUTO, o formulă complicată

TAXA AUTO, o formulă complicată

Evaluaţi acest articol
(6 voturi)
2 comentarii

Matematica nu este deloc uşoară, când vine vorba de taxa auto. Calculul unei formule corecte în ceea ce priveşte taxa de poluare durează de aproximativ doi ani, negăsindu-se până în prezent nicio soluţie salvatoare.

Anul trecut, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, spunea că speră ca taxa să intre în vigoare "de la 1 ianuarie, poate cu o perioadă de tranziţie până la 31 martie", urmând să aibă la bază studii şi măsurători făcute de Agenţia Naţională de Protecţia Mediului, de Institutul Naţional de Sănătate Publică, dar şi de Registrului Auto Român.

Nu ştim exact ce s-a întâmplat - o greşeală de calcul sau o lacună de informaţii, cert este că începutul anului i-a întâmpinat pe activiştii de mediu total nemulţumiţi, luându-li-se până şi promisiunea făcută anterior. "Trebuie să facem noi calcule, în aşa fel încât să nu plângem după aceea de zeci de milioane de euro. Până la această oră, o formă care să fie agreată, fără niciun dubiu, care să nu aibă repercusiuni mari asupra tuturor nu s-a găsit. Nu am găsit varianta optimă prin care să nu avem nicio problemă din punct de vedere juridic. În al doilea rând, ne dorim ca acea contribuţie sub deviza "Poluatorul plăteşte" să nu aibă o amprentă financiară importantă asupra noastră. Nu avem o variantă finală, pentru că avem un calcul care nu este gata. Când începem să lucrăm în sistemul matematic, apar şi alte variante şi constaţi că trebuie să reiei calculele de la capăt. Noi am crezut că putem finaliza o variantă până la finalul anului, dar nu am putut. Nu vă mai pot promite un orizont de timp, legat de acest subiect, vă spun sincer. O să mai dureze", a declarat, chiar înainte de sfârşitul lui 2018, ministrul Mediului.

Istoria taxei auto

Taxa auto pentru pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă la 1 ianuarie 2007, fiind calculată la acea vreme în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. La 1 iulie 2008, însă, se concretizează o nouă formulă, la care au fost adăugate emisiile de CO2 înscrise în cartea tehnică, precum şi norma de poluare, declanşând aventura restituirii unor sume de bani pentru cei care au plătit taxa anterior noii modificări. În luna decembrie a aceluiaşi an, se decide o triplare a valorii taxei de poluare pentru vehiculele second-hand de import, având drept consecinţă moda înmatriculărilor în Bulgaria. Fenomenul a dus la o dublare a înmatriculărilor de maşini rulate faţă de anul anterior şi a determinat Guvernul să ia o nouă decizie, în februarie 2009, care prevedea scăderea cu aproape o treime a cuantumului taxei.

De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest, diminuându-se valoarea ei. Ulterior, pe 31 decembrie 2012, Guvernul a suspendat şi această formulă, fiind stabilite despăgubiri pentru persoanele care deja o achitaseră.

Din 15 martie 2013, a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, formula sa de calcul luând în proporţie de 100 la sută emisia de CO2, dar care a fost ulterior eliminat, odată cu promulgarea "Legii Dragnea ", de la începutul anului 2017.

Misterele noii taxe

Se preconizează că viitoarea taxă auto se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu numai celor mai vechi de zece ani, cuantumul acesteia urmând a fi calculat în funcţie de capacitatea cilindrică, norma de poluare şi cantităţile de noxe emise, dar ar putea conţine şi alte variabile.

În lipsa ei, ţara noastră s-a umplut de rable, fiind un pericol pentru sănătate, mai ales cele care circulă cu motorină şi care emit particule fine periculoase, ce pot cauza apariţia bolilor respiratorii, problemelor cardiovasculare şi cancerelor la plămâni.

Cum până la găsirea unei formule finale va mai trece un timp, nu ne rămâne decât să inhalăm zilnic noxe, într-o Românie a "lucrului bine făcut".

Citit 2566 ori Ultima modificare Vineri, 01 Februarie 2019 01:22

2 comentarii

  • postat de Claudiu Popescu Marți, 29 Ianuarie 2019 13:11 95.77.107.*** Link la comentariu
    0
    12

    Ministresa ALDE-istă Grațiela Gavrilescu vrea să inventeze ceva care a fost inventat deja de Călin Popescu Tăriceanu în 2007 când mult hulita și cvasicontestata în instanță fosta taxă auto a fost creată de cel numit mai devreme.
    De fapt este opera lui Tăriceanu și nimic altceva, iar această taxă are menirea să genereze mai multe încasări decât vechea taxă.
    Să mulțumim celor de la ALDE care la Galți pozează în liberali dar cu doar doi trandafiri roșii.

    Raportează
  • postat de PATRIOTUL Marți, 29 Ianuarie 2019 11:52 81.12.149.*** Link la comentariu
    4
    8

    Dacă nu a fost în stare să stabilească o nouă Taxă de mediu de ce nu şi-a dat DEMISIA doamna ministreasă?
    Uite aşa, pe bani publici, stau şi freacă menta zeci de mii de funcţionari publici în ţara asta.
    Ce e aşa greu să stabileşti o taxă anuală de poluare pe care să o plătească orice şofer odată cu impozitul pe autovehicul?
    Ca să nu mai spunem că numărul maşinilor care poluează drastic aerul nostru s-a dublat sau poate chiar s-a triplat. Pericolul lor pe drumurile publice este imens!
    Inclusiv rablele care stau degeaba prin parcări, cu anii, poluează solul şi ocupă locurile în mod nejust!
    Cine plăteşte pentru INCOMPETENŢA şi NEGLIJENŢA aceasta?

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro