Câţi oameni trebuie să mai piară la Şendreni?

Câţi oameni trebuie să mai piară la Şendreni?
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

UPDATE Încă un deces în urma accidentului de la Şendreni [detalii]


Doi tineri au murit şi alte două persoane se luptă să supravieţuiască după cea mai recentă tragedie rutieră petrecută la câţiva kilometri de Galaţi. Carnagiul nu este primul care a adus intersecţiei de la intrarea în Şendreni tristul renume de „intersecţia morţii”, dar, cu toate acestea, autorităţile se arată cu mâinile legate în privinţa eliminării factorilor care cresc gradul de pericol în zonă şi duc, în final, la tragedii rutiere.

 Problema bifurcaţiei a două drumuri naţionale la intrarea în comuna gălăţeană Şendreni a devenit acută odată cu instituirea Drumului Naţional DB (drumul vechi spre Brăila), ca şosea cu prioritate în raport cu DN 25, care face legătura între Galaţi şi Tecuci. Asta şi datorita amplasării, în mijlocul intersecţiei, a benzinăriei care, cu terenul aferent, obstrucţionează mult şi din vizibilitate, dar şi crearea unor „bretele” sau lărgirea drumului. Pe scurt, cine nu ştie sau nu este atent la indicatoare pentru a opri la timp în cazul în care circulă pe DN 25, dinspre Tecuci către Galaţi, riscă să devină victimă sigură. Asta s-a întâmplat, ultima dată, luni, 26 august, când un Mercedes care venea dinspre Şendreni şi în care se aflau patru persoane, a ajuns sub o betonieră care a virat stânga, către Brăila, şoferul acesteia circulând după regulile care îi confereau prioritate. Doi tineri, şoferul de 32 de ani, şi un adolescent de 16 ani, au murit între fiarele contorsionare, iar ceilalţi doi pasageri, aflaţi pe bancheta din spate, au ajuns în stare extrem de gravă la spital. Modul în care s-a petrecut această tragedie este copie la indigo a altor evenimente rutiere soldate cu morţi, răniţi şi pagube materiale, petrecute în aceeaşi intersecţie, tot din cauza neacordării de prioritate, pe fondul neatenţiei sau confuziei. Din această cauză, reprezentanţi au autorităţilor publice, dar şi iniţative private s-au îndreptat, de-a lungul timpului, spre găsirea unor soluţii posibile şi eficiente. Şi unii şi alţăii s-au lovit însă de piedici.

„O refac gratis”

Este poziţia unui inginer gălăţean care încă de acum cinci ani, după un accident în care şi-au pierdut viaţa trei persoane a căror maşină a fost strivită de un TIR în intersecţie, a venit cu o serie de propuneri pentru resistematizarea, pe cât posibil, a zonei. Demersurile, care cuprindeau cel puţin patru idei, au rămas, şi astăzi, tot la nivelul de pură iniţiativă cu toate că şi atunci, în 2014, şi acum, iniţiatorul se oferă să proiecteze şi să execute gratis lucrările de resistematizare. „Nu e normal ca o intersecţie pe un drum pe care se circulă fără probleme de prioritate 80 de kilometri de la Tecuci la Galaţi, să existe deodată această intersecţie cu probleme. Se impune o resistematizare, o semnalizare suplimentară pentru a înlătura, pentru orice şofer, falsa impresie că DN 25 este drum cu prioritate la intersecţia cu DN 2B. Răspunsurile care mi s-au dat în urma propunerilor făcute este că trebuie tot felul de avize de la tot felul de comisii. Cred că măcar pentru un limitator de viteză nu trebuie atâtea avize”, ne-a explicat inginerul Mihai Popa după tragedia din 26 august.  

Rearanjarea balizelor prin crearea unei bretele pe sensul Şendreni-Galaţi, cu ieşire în DN 2B, astfel ca şoferii care vin spre municipiu că nu mai aibă impresia că au prioritate este soluţia principală propusă de inginerul gălăţean. Alte patru variante vizează realizarea unor indicatoare suplimentare atât pe asfalt, cât şi pe partea dreaptă a drumului, montarea pe asfalt a unor limitatoare de viteză, montarea în intersecţie a unui semafor şi realizarea unui sens giratoriu.

„Şoferii sunt de vină, nu intersecţia”

Este poziţia celor de la Drumuri Naţionale, constrânşi, şi ei, de o serie de restricţii care îi împiedică să ia măsuri drastice în acea intersecţie. Realizarea unui sens giratoriu, spre exemplu, sau semaforizarea sunt excluse, susţin aceştia, cât vreme drumul este foarte îngust în acea zonă, iar valorile de trafic pe cele două drumuri naţionale sunt diferite.

„Acolo este foarte îngustă zona şi nu există foarte multe posibilităţi de remodelare. Anul trecut am făcut câteva simulări cu cei de la Poliţia Rutieră, dar problema este că acolo este o proprietate privată a celor de la OMV Petrom, care ne împiedică să punem în aplicare vreo soluţie de resistematizare semnificativă a intersecţiei. Cât s-a putut semnaliza acolo, s-a făcut. Realitatea este că toate accidentele care s-au întâmplat acolo nu au fost din cauza intersecţiei, ci a şoferilor. Singura soluţie pentru un sens giratoriu sau crearea unor bretele este ca OMV să doneze o parte din teren. Tot ce putem face este să mai punem nişte indicatoare suplimentare care să avertizeze din timp că acolo se cedează trecerea”, ne-a explicat ing. Petru Tudorache, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Galaţi.

În seria incidentelor rutiere petrecute în intersecţia amintită în ultimii şase ani se înscriu: august 2013 – accident cu trei morţi, septembrie 2014 –accodent soldat cu pagube materiale, aprilie 2019 – un Volkswagen a ajuns sub un TIR, august 2019 – Un Mercedes a ajuns sub o betonieră, două persoane au murit, iar alte două au fost grav rănite.

Citit 13392 ori Ultima modificare Sâmbătă, 14 Septembrie 2019 02:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.