Evaluaţi acest articol
(33 voturi)
15 comentarii

În loc de doi la sută, gălăţenii au plătit o contribuţie de aproape 12 ori mai mare la proiectul european „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”, despre care li se spusese că va aduce mult-promisa „undă verde”. „Să dea Dumnezeu să funcţioneze!”, se ruga primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, la conferinţa de închidere - cu opt luni întârziere! - a acestui proiect, unic în Regiunea de dezvoltare Sud-Est, finanţat în cadrul Programul Operaţional Regional 2007-2013. „Chiar dacă se întâmplă să prindem două semafoare pe roşu, de exemplu, timpii de roşu vor fi mai mici pentru că ei se adaptează la traficul real”, dădea asigurări managerul de proiect Viorel Mancaş. La doi ani de la finalizare, zeci de semafoare clipesc doar galben intermitent, iar autorităţile susţin că, de fapt, nu e „undă verde”, ci „sistem adaptiv inteligent de management al traficului”! Şi că, inginereşte vorbind, implementarea „undei verzi” nu este posibilă pe motiv că numărul autoturismelor este în continuă creştere, în vreme ce străzile Galaţiului rămân aceleaşi!

Dincolo de promisiuni, povestea oficială a „undei verzi” a început în noiembrie 2009. Viceprimarul PSD al Galaţiului la acea vreme, Nicuşor Ciumacenco, a anunţat că oraşul va beneficia, în scurt timp, de „un sistem de inteligent pentru managementul traficului de tip unda verde”, pentru că licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic şi a studiului de trafic a fost câştigată de Asocierea SC Smart Telecom Consulting SRL & SC Electronic Solutions. Contractul a fost încheiat în martie 2010, iar pentru toată documentaţia Primăria municipiului Galaţi a plătit 207.435 de lei.

De pe lista de rezerve, în implementare

Trecut, iniţial, pe lista de rezerve, proiectul „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”, din cadrul Planului Integrat de Dezvoltare Urbană al municipiului Galaţi, a reuşit să prindă finanţare în cadrul POR 2007-2014 din economiile realizate în implementarea celorlalte proiecte. Contractul de finanţare a fost semnat pe 31 iulie 2014. La acel moment, valoarea totală a proiectului se ridica la 19,2 milioane de lei cu TVA, din care 18,8 milioane - asistenţă financiară nerambursabilă, şi doar 384.290 de lei, adică doi la sută, contribuţia municipalităţii. Cu o condiţie, însă: proiectul să fie finalizat până la 31 decembrie 2015! Ceea ce nu s-a întâmplat.
Proiectul s-a încheiat cu opt luni întârziere, pe 31 august 2016. La solicitarea noastră, Primăria ne-a comunicat că valoarea finală a proiectului a fost de 19,8 milioane de lei cu TVA, din care 15,3 milioane de lei cu TVA asistenţă financiară nerambursabilă, iar 4,5 milioane de lei, contribuţia Galaţiului. În loc de doi la sută, s-a ajuns la o contribuţie de 22,7 la sută din valoarea proiectului, suma plătită crescând de 11,7 ori. Conform datelor furnizate, a existat şi o corecţie financiară de 10.371 de lei, reprezentând o neconformitate la achiziţia serviciilor de proiectare. Iată ce anume a condus la toată această situaţie.

O licitaţie anulată şi un câştigător controversat

Lansată în ianuarie 2015, licitaţia pentru execuţia lucrărilor în cadrul proiectului a fost anulată în martie, din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. Primăria a trebuit să efectueze corecţii privind modul de calcul al cheltuielilor „diverse şi neprevăzute”, şi a relansat licitaţia. Câştigătoare a fost Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL. La acel moment, numele UTI Grup era legat de scandaluri şi anchete DNA, în vreme ce grupul de firme se mândrea că „a dezvoltat soluţii complexe de management al traficului rutier atât în România (Bucureşti, Craiova, Iaşi, Zalău, Baia Mare, Braşov, Arad, Ploieşti, Mediaş), cât şi în Polonia (Szczecin, Kalisz) şi Bulgaria (Sofia)”.
Curios era şi faptul că UTI câştigase licitaţia alături de Swarco, pe care, la începutul acelui an, la Timişoara, o contestase aprig atunci când câştigase licitaţia pentru acelaşi tip de sisteme inteligente, finanţate din fonduri europene. Iar primarul oraşului de pe Bega, Nicolae Robu, ameninţase că face plângere împotriva UTI pentru obstrucţionarea proiectelor Timişoarei.

Termene prelungite, bani în plus

Contractul de execuţie s-a semnat pe 10 august 2015. Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat pe 27 august 2015, cu termen de finalizare în şapte luni. Misiunea asocierii câştigătoare era să furnizeze echipamentele de monitorizare a traficului rutier, sistemele informatice şi sistemul video de supraveghere, să execute lucrările de construcţii precum şi pe cele necesare pentru punerea în funcţiune a sistemului, iar după probe şi teste, să instruiască personalul în vederea exploatării lui. Prin proiect erau vizate patru axe rutiere care străbat oraşul de la un capăt la altul: 1. Brăilei – George Coşbuc, 2. Siderurgiştilor – 1 Decembrie 1918 –Traian Vuia – Henri Coandă, 3. Brăilei – Domnească – Prundului – Traian (spre nord) şi 4. Basarabiei – Tecuci – George Coşbuc – Traian – Domnească.
În doar trei luni, până în noiembrie 2015, autorităţile gălăţene susţineau că s-a reuşit execuţia a 60,26 la sută din contractul de furnizare de echipamente şi execuţie lucrări. Oraşul era săpat şi peticit în fiecare intersecţie, în dreptul fiecărui semafor central ţâşneau către cer cabluri mai subţiri sau mai groase, şi tot felul de fire neizolate se jucau de-a maţele-ncurcate.
În decembrie 2015, prin votul consilierilor locali, a fost stabilită data de 31 mai 2016 ca zi limită de finalizare a proiectului, autorităţile asumându-şi suportarea de la bugetul local a unor costuri estimate la 5,7 milioane de lei, pentru că Uniunea Europeană nu deconta lucrările realizate după 2015. Numai că nici pe 31 mai nu s-a putut, finalizarea fiind amânată pentru 31 august 2016.

Încă un contract prin negociere directă

De câştigat a câştigat Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL, căreia i s-a atribuit, prin negociere fără anunţ de participare, un nou contract pentru „Lucrări şi echipamente/utilaje suplimentare”.
Aşa s-a ajuns ca, în final, din cele două contracte încheiate, suma totală plătită de Primăria Galaţi Asocierii UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL să se ridice la peste 19 milioane de lei cu TVA, din care mai bine de 3,7 milioane de lei, bani de la bugetul local.
Despre execuţia lucrărilor ce am putea spune? De pildă, în centrul oraşului, pe strada Domnească, un semafor cu buton a fost montat în interiorul pasajului pietonal de protecţie construit în jurul unei clădiri cu risc seismic, cu faţa la zidul construcţiei. Pentru ca semaforul să fie întors cu faţa la stradă, muncitorii au tăiat una dintre bârnele de susţinere a pasajului! Scândura tăiată stă şi acum pe acoperişul pasajului…
Punerea în funcţiune a sistemului a creat haos în trafic, motiv pentru care Primăria a creat o adresă de e-mail unde gălăţenii să trimită sesizări şi propuneri de îmbunătăţire.

Ce s-a realizat

Pe 2 septembrie 2016, la conferinţa de închidere a proiectului european – unicul de acest tip din regiune - autorităţile explicau că au existat motive obiective pentru finalizarea cu întârziere: a fost ultimul proiect lansat în exerciţiul financiar, iar licitaţia a durat opt luni.
Potrivit managerului de proiect, Viorel Mancaş, în Galaţi a fost instalat un sistem de management de trafic inteligent – soluţie soft din cele de top existente pe piaţă. Prin proiect, 35 de intersecţii au fost modernizate cu instalaţii de semaforizare inteligente (semafoare cu LED, bucle inductive în carosabil sau senzori suspendaţi pentru contorizarea în timp real a traficului, dispozitive de semnalizare acustică pentru persoanele cu deficienţe etc) şi camere video dotate cu funcţie de identificare şi urmărire a autovehiculelor. S-au înfiinţat şi desfiinţat marcaje pietonale, utile sau nu, iar la 26 de treceri de pietoni s-au pus semafoare cu buton. Echipamentele sunt dirijate de automate care comunică bidirecţional cu Centrul de comandă, creat pentru coordonarea activităţilor de management trafic şi supraveghere video. Pentru o comunicare stabilă între intersecţii, automate şi Centru, autorităţile şi-ar fi dorit fibră optică, numai că asta ar fi însemnat să plătească aproximativ un milion de euro în plus! Aşa că au optat pentru unde radio.
Obiectivele proiectului vizau îmbunătăţirea condiţiilor de trafic rutier, creşterea gradului de siguranţă, reducerea timpului de deplasare în oraş şi a timpilor de aşteptare a autovehiculelor în intersecţiile semaforizate.
„Chiar dacă se întâmplă să prindem două semafoare pe roşu de exemplu, timpii de roşu vor fi mai mici faţă de diagrama statică, pentru că ea se adaptează la traficul real”, dădea asigurări managerul de proiect.
„Să dea Dumnezeu să funcţioneze! Nu putem renunţa la sistem pentru că, fiind vorba de fonduri europene, cinci ani suntem monitorizaţi. În cel mai rău caz, acolo unde se va dovedi că poate nu era necesar acel semafor, se va trece pe galben intermitent”, declara primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu. Ceea ce s-a şi întâmplat, doar că Primăria nu prea ştie la câte semafoare.

De fapt, nu era undă verde…

„Cu bune şi cu rele, sper ca acest sistem să-şi arate eficienţa”, declara, pe 23 ianuarie 2018, viceprimarul PSD al Galaţiului, Sorin Enache, la Comisia de dialog social, unde s-a discutat despre proiectul „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”. Viceprimarul tocmai explica de ce sistemul nu funcţionează conform aşteptărilor: „Deşi sistemul a fost pus în operă în anul 2016, configurarea lui s-a făcut cu mult timp înainte, motiv pentru care, în prezent, este tot mai evident faptul că, pentru obţinerea unor date de trafic necesare pentru organizarea circulaţiei în Galaţi, se impune suplimentarea numărului de bucle inductive prin amplasarea lor şi înaintea intrărilor în intersecţii”.
„Unda verde” a încins spiritele, iar Valentin Schipor, reprezentant al Primăriei, a încercat să îi lămurească. „În primul rând, în municipiul Galaţi nu avem undă verde! Este sistem adaptiv inteligent de management al traficului. Iniţial, în 2010, s-a dorit realizarea unei unde verzi. Până s-a obţinut finanţarea, până a început implementarea proiectului, s-a ajuns la ceea ce tehnologia reprezenta vârf în momentul respectiv: sistemele inteligente de management, care se adaptează la trafic. Nu este undă verde! Dacă pe strada Brăilei, în anumite intervale orare, nu avem circulaţie intensă şi se pleacă de la semafor dintr-o singură oprire, asta nu înseamnă că trebuie să-i ţinem automat pe cei din străzile colaterale în oprire, că avem undă verde!”.
Viceprimarul Sorin Enache s-a simţit dator să nuanţeze lucrurile: „Dacă ar fi să mă exprim mai plastic, traficul la noi este ca şi cum am avea o ţeavă de un ţol şi am vrea ca sute de tone de apă să treacă într-o secundă prin ea! Soluţia undei verzi, inginereşte, nu este posibilă! Aşa a fost denumită, era o noţiune care ne-a făcut să sperăm că vom circula prin oraş… dar 100.000 de maşini nu pot să circule la infinit în unda verde”.

Semafoare prea multe sau inexistente

Acum, la mai bine de doi ani de la implementarea proiectului, mulţi dintre şoferii gălăţeni acuză că, dacă au prins un semafor roşu, au parte de roşu până la destinaţie. Reproşează şi faptul că unele zone sunt înţesate de semafoare şi/sau treceri de pietoni, amplasate la distanţe de nici o sută de metri unul de celălalt. De cealaltă parte, pietonii sunt nemulţumiţi că pe artere intens circulate lipsesc cu totul semafoarele. Iar acolo unde sunt, aşteaptă prea mult cu degetul înfipt în butonul semafoarelor să se facă verde, fiind nevoiţi să traverseze în pas alergător pentru că imediat se face iar roşu!

Deşi în contractul de finanţare erau precizate 649 de corpuri de semafor, pe durata lucrărilor s-a constatat necesitatea suplimentarii lor în anumite amplasamente. Aşa s-a ajuns la 689 de semafoare montate. Multe, însă, arată doar galben intermitent! De pildă, numai la Inelul de Rocadă sunt 26 de corpuri de semafor, unele cu buton pentru pietoni, toate pe galben intermitent! Deşi am insistat cu două cereri de informaţii, Primăria nu ne-a răspuns câte semafoare sunt pe „galben intermitent”, ci unde se află acestea: „Amplasate pe intrările în intersecţie în următoarele locaţii: Inel de Rocadă, Piaţa Energiei, IFR, Şcoala 25, Basarabiei/Domnească, Basarabiei/Anghel Saligny, Brăilei/Domnească”. Dacă o parte dintre acestea sunt justificate de desfăşurarea unor lucrări de modernizare, Primăria susţine că semafoarele de la Inelul de Rocadă, Piaţa Energiei şi IFR „sunt în regim de funcţionare galben intermitent până va fi schimbat regimul de funcţionare la o dată stabilită de comun acord şi cu Poliţia Rutieră”.

Foto: Iulia Kelt și Anca Melinte

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 11501 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Decembrie 2018 14:12

15 comentarii

  • postat de sitizan Duminică, 13 Ianuarie 2019 11:12 5.13.229.*** Link la comentariu
    1
    2

    venind din micro 13 catre General sunt vreo 4 semafoare - a) cand se face verde la Liceul Energetic prinzi automat rosu la liceul metalurgic. b) cand se face verde la Liceul metalurgic, pentru a prinde verde la 2 Babe, trebuie sa mergi cu viteza mai mare de 70 km/h (incercat de mine). c) cand se face verde la 2 Babe, prinzi rosu la Masnita.....

    Raportează
  • postat de valy Joi, 20 Decembrie 2018 09:42 193.231.148.*** Link la comentariu
    14
    21

    afacere marca Stan ,ca si falimentul otelului si multe altele

    Raportează
  • postat de d.d. Luni, 17 Decembrie 2018 18:13 89.137.137.*** Link la comentariu
    5
    32

    Treaba asta cu unda verde s-a facut ca sa se ia 10% din contract. Afaceri nene nu prostime ca noi care asteptam verde in tiglina la arcada si in nici 3 secunde se face celalalt rosu. Si stai nene si asteapta. Sensuri giratorii peste tot. Punct!

    Raportează
  • postat de STEEL Luni, 17 Decembrie 2018 14:46 86.124.206.*** Link la comentariu
    5
    35

    jos cu tigania aia de cabluri.... este oribil

    Raportează
  • postat de Costi Luni, 17 Decembrie 2018 14:15 95.77.96.*** Link la comentariu
    2
    68

    Minciuni. Sistemul nu este adaptativ absolut deloc. Este programat intr-un fel (cat se poate de prost) si nu se schimba chiar daca la un semafor se face aglomeratie ani la rand. Mai are rost sa dau exemple?

    Unde oare s-a mai vazut ca un semafor sa fie verde pentru masini o noapte intreaga si cand apare un pieton si vrea sa treaca strada, il mai tine inca vreo 10 minute in frig desi nu e nicio masina? O spun cu toata raspunderea: cei care au implementat sistemul, in cazul in care chiar sunt informaticienti, au fost repetentii clasei. Mie, la liceu mi-a dat problema cu timpii de asteptare la prima teza de informatica, in primul semestru. (in clasa a noua). Cum au ajuns niste idioti cu 8 clase (sau mai putin) sa implementeze unda verde?

    Raportează
  • postat de VIOREL Luni, 17 Decembrie 2018 12:34 89.137.224.*** Link la comentariu
    4
    56

    La Galati este unda rosie de vreo 30 de ani.

    "Sistem de management de trafic inteligent" cica asa se numeste. Cuvantul inteligent ar trebui scos din titlul proiectului, nu are legatura nici cu semafoarele si nici cu conducerea orasului.

    Raportează
  • postat de florin Luni, 17 Decembrie 2018 10:55 109.166.135.*** Link la comentariu
    4
    58

    Acest proiect este unul din cele facute pe bani europeni si care functioneaza perfect in orasul nostru!!!!Noi astia oameni simpli nu intelegem utilitatea lui!!!Noi suntem prea prosti si nu intelegem de ce stam si asteptam pe Cosbuc la ora 23 singuri la semaforul care arata rosu!!!!!Semaforul este inteligent prea inteligent pentru noi astia simpli!!!!Sau pentru faptul ca stai ca prostul la semaforul inteligent este vinovata opozitia!!!!Sau oricine altcineva !!!!Nu mai PSD-ul nuuuuu!!!!!!!!!!

    Raportează
  • postat de HAHAHA Luni, 17 Decembrie 2018 09:27 194.105.20.*** Link la comentariu
    3
    45

    Bani ARUNCATI, bani SIFONATI si ce mai vor stimabilii alegatori ! PENTRU CA PUTEM !! (Eventual "Indrazniti sa sperati ca se poate !!!!)

    Raportează
  • postat de Nicusor Luni, 17 Decembrie 2018 09:19 86.124.205.*** Link la comentariu
    1
    43

    Obiectivul "Amenajare artera de legatura intre Bd. Dunarea si Bd. Marii Uniri", cu nr. de contract 47094/13.04.2016, constructor SC LEMACONS SRL Galati si termen de executie 4 luni, care este si astazi 17 decembrie 2018 in stadiul de panou publicitar se va mai realiza odata sau asteptam sa se scurga perioada de gratie si sa se intoarca in domeniul public al statului şi in administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră. De la vorbe si pana la fapte este o cale foarte lunga, sau poate se astepta niscaiva alegeri locale ???????

    Raportează
  • postat de Liviu Luni, 17 Decembrie 2018 09:03 5.13.184.*** Link la comentariu
    2
    37

    Pe langa faptul ca nu functioneaza unda verde ce sa mai zic de sistemul inteligent de bla bla bla (ei spun ca e sistem inteligent, depinde la ce il raporteaza, poate propria persoana), foarte deranjant este ca s-au dat bani mai multi de la buget fara sa ceara printr-un contract bine facut, penalizari de la prestator si ca nici acum nu sunt capabili sa recunoasca evidenta, ca acest sistem mai mult incurca si ar trebui trasi la raspundere cei ce l-au pus in practica, sa vina sa il ajusteze. Daca este posibil.
    Daca ai nostri din primarie imi spun ca totul e bine si asa trebuia sa fie,iar noi din trafic nus ce tot vrem, sa mergem fara nici un semafor pe rosu, e clar ca nu o sa fie nici o imbunatatire.
    Ideea era ca daca pleci de la oricare semafor pe verde, conducand cu 50km/h, sa strabati linia verde fara intrerupere.
    Suna complicat nu-i asa??? :))

    Mai bine e parca la Braila, unde au ramas cronometrele la semafoare, la noi aproape toate au fost scoase iar portocaliul a disparut, mare prostie....

    Raportează
  • postat de Tirpitz Luni, 17 Decembrie 2018 08:57 188.25.33.*** Link la comentariu
    1
    55

    Aceleasi personaje prafuite, veterani in primarie care sunt "stalpii" proiectelor europene si care nu permit tinerilor cu viziune moderna, sa-si spuna parerea si sa contribuie cu adevarat la dezvoltarea orasului Galati.

    Raportează
  • postat de dragos Luni, 17 Decembrie 2018 08:26 5.2.209.*** Link la comentariu
    2
    41

    si acum trecem, zilnic, peste santurile lasate de cei cu unda verde dar primaria nu este induiosata ca isi bate joc de noi.!

    Raportează
  • postat de florin Luni, 17 Decembrie 2018 07:43 78.96.59.*** Link la comentariu
    2
    52

    Va rog sa urcati in masina din Micro 40 si sa parcurgeti drumul pana in centru si veti constata ca toate semafoarele o sa le prindeti pe rosu - de fapt este sistemul anti unda verde (este testat de mine)

    Raportează
  • postat de Gerila Luni, 17 Decembrie 2018 07:22 188.24.219.*** Link la comentariu
    2
    48

    La cheltuit bani prosteste nu ne intrece nimeni , sint semafoare care functioneaza singure si la orele 24 noaptea ex, semaforul de la cimitirul eternitatea care in loc sa fie unda verde tot timpul se face rosu si nu trece nimeni desi are implementat acel sistem ,un altul semaforul de la biserica greaca de pe domneasca semaforul din Tiglina ca fiind foarte periculos pentru pietoni deoarece nu are continuitate,intr-un cuvint bani aruncati in buzunarul cuiva , de ochii lumii ca s-a implementat ceva , adica nimic concret

    Raportează
  • postat de Tot inainte tovarasi Luni, 17 Decembrie 2018 01:41 12.48.129.*** Link la comentariu
    0
    44

    Acolo la voi va place UNDA ROSIE , aia verde nu prea ....

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.