13 proiecte pentru infrastructura rutieră a judeţului Galaţi (FOTO)

13 proiecte pentru infrastructura rutieră a judeţului Galaţi (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(38 voturi)

13 este numărul proiectelor aflate în curs de implementare sau de contractare, derulate de Consiliul Judeţean pentru infrastructura rutieră a judeţului Galaţi. Nouă dintre ele, inclusiv Centura municipiului Galaţi, sunt finanţate din fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Lucrările au garanţii de execuţie de cinci până la zece ani şi, în premieră, s-au înregistrat şi firme gălăţene sancţionate pentru nerespectarea termenelor de execuţie.

Aproximativ 144 de milioane de euro sunt alocate la această oră pentru infrastructura rutieră a judeţului Galaţi. Peste 85 la sută din sumă provine din Programul Operaţional Regional 2014-2020, restul reprezentând finanţări prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDL) sau din bugetul CJ Galaţi. Vizaţi sunt aproximativ 300 de kilometri de drumuri judeţene, care vor căpăta, în următorii doi ani, o nouă faţă. "Obiectivul pentru mandatului 2016-2020 este să avem finanţarea asigurată pentru 300 km de drum judeţean, însumând 150 milioane de euro, aici intrând şi Centura Galaţiului. Drumurile nu vor fi finalizate toate în 2020, pentru că sunt investiţii mari. Unele vor fi finalizate în cursul anului 2021, cum este Centura, dar să avem proiecte finanţate, contracte semnate, cu finanţarea asigurată - ăsta este obiectivul", spune preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea.

Majoritatea lucrărilor sunt de modernizare şi reabilitare, ceea ce se traduce, practic, prin drumuri aproape noi, făcute cu fundaţie, cu strat de piatră compactat, cu balast, cu strat de mixtură, strat de uzură, strat de binder, cu şanţuri, cu tot ce trebuie. Toate podurile şi podeţele de pe drumurile incluse în aceste proiecte vor fi reparate, iar acolo unde expertiza tehnică o impune, vor fi refăcute, pentru că în judeţ există şi podeţe foarte vechi, de peste 30-40 de ani, poate chiar 50. "Am avut surpriza să descoperim pe DJ 242B un podeţ despre care, la exterior, aveai impresia că este din beton, dar în interior era din lemn, era un pericol public permanent. A fost înlocuit complet", spune Costel Fotea. Sunt peste 5.000 de poduri şi podeţe de acces în gospodării, în localităţile străbătute de DJ-urile ce vor fi modernizate şi reabilitate, iar acestea vor fi refăcute într-una din cele trei variante existente, dar beneficiind de o arhitectură unitară. De asemenea, acolo unde drumul permite, vor fi amplasate piste pentru biciclete şi vor fi şi staţii de autobuz iluminate cu panouri fotovoltaice.

Partea leului pentru Centura Galaţiului

Proiectul cu cea mai mare sumă alocată este cel al centurii ocolitoare a municipiului Galaţi, despre care "Viaţa liberă" a scris în repetate rânduri. Reluăm aici principalele cifre. Sursa de finanţare este Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 6 - Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională (SUERD). Lider de proiect este UAT Județul Galați, iar partener - UAT Municipiul Galați. Valoarea totală a proiectului este de 135,196 milioane de lei, din care buget UAT Județul Galați - 134,841 milioane de lei, buget UAT Municipiul Galați - 354.620 de lei, contribuție CJ Galați - 2,696 milioane de lei, contribuție UAT Municipiul Galați - 7.092 de lei. Vor fi 10,582 km de drum județean extins și modernizat (DJ 251M - variantă ocolitoare a municipiului Galați) şi va fi construit un pod tip hobanat. Proiectul se află în etapa de contractare.

Iată un exemplu de proiect, în judeţ, pentru care s-a dat deja ordinul de începere a lucrărilor: "Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional între localitățile Matca - Valea Mărului - Cudalbi - Slobozia Conachi - Smârdan (DJ 251)". Localităţile deservite sunt Matca, Valea Mărului, Cudalbi, Costache Negri, Pechea, Cuza Vodă, Slobozia Conachi, Schela şi Smârdan. Valoarea totală a proiectului este de 68,268 milioane de lei, iar obiectivele propuse constau în 28 km de drum județean reabilitat și modernizat (DJ 251, între km 6+780 - km 23+840 și km 61+460 - km 72+400), 1,6 km pistă de biciclete construită, 165,44 mp trotuare modernizate, şase stații de transport public și alveole construite ori modernizate. Proiectul se află în curs de implementare, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 10 decembrie 2018.

Un alt exemplu: "Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe traseul Buciumeni - Nicorești - Cosmești - Movileni - Barcea", localităţile deservite fiind Movileni, Furcenii Noi, Furcenii Vechi, Cosmești, Băltăreţi, Dobrineşti, Nicorești şi Barcea. Bugetul total al proiectului este de 42,635 milioane de lei, cu următoarele obiective propuse: 21,50 km de drum judeţean reabilitat și modernizat, 2,95 km pistă de biciclete construită, 20.625 mp trotuare modernizate/realizate, nouă stații de transport public și alveole construite/modernizate. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 21 decembrie 2018.

DJ 242, reabilitat cu muncitori din afară!

Un al treilea proiect: "Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional între localitățile Vîrlezi - Tg. Bujor - Umbrărești - Viile - Fîrțănești - Foltești (DJ 242)", proiect care deserveşte localităţile Foltești, Măstăcani, Chiraftei, Vîrlezi, Fîrțănești, Viile, Umbrărești şi Tg.Bujor. Bugetul are o valoare totală de 72,206 milioane de lei, din care contribuţia CJ Galați la costurile eligibile este de 1,386 milioane de lei. Vor fi reabilitaţi şi modernizaţi 30,700 km de drum județean, se va construi o pistă de biciclete de 3,84 km şi o suprafaţă de 37.158 mp trasee pietonale, precum şi opt stații de transport public și alveole. La acest proiect, contractul de execuție lucrări a fost semnat, dar nu a fost emis încă ordinul de începere a lucrărilor.

Ca o curiozitate, la acest proiect vor lucra şi aproximativ 300 de imigranţi. "Din păcate, lipsa forţei de muncă este o problemă a întregii ţări. Cei care au venit în asociere mi-au spus că în februarie le vin câteva echipe de muncitori din afară, non-UE, aproximativ 300, numai pentru drumuri", spune preşedintele CJ, Costel Fotea.

O hartă echilibrată

Distribuţia pe harta judeţului a DJ-urilor care vor fi reabilitate şi modernizate este destul de echilibrată, spune preşedintele Consiliului Judeţean. "Normal că fiecare vrea ca drumul care trece prin localitatea lui să fie modernizat, numai că reţeaua de drumuri a CJ este de 800 de kilometri. Dacă s-ar fi făcut din ’89 încoace ce s-a făcut din 2016, probabil astăzi am fi avut toate drumurile coală de hârtie. Dar probabil că a fost de vină lipsă de bani, de fonduri, de proiecte... Mai mult de jumătate din reţeaua de drumuri asfaltate a CJ va fi reabilitată şi modernizată, plus ce s-a făcut înainte, probabil că ne vor rămâne 50-100 km de drumuri judeţene pe care urmează să intervenim cu covoare asfaltice în perioada următoare", continuă Costel Fotea.

"Oamenii trebuie să înţeleagă însă că lucrurile astea nu se întâmplă astăzi, nu se întâmplă mâine, ci în 2019-2020, iar o parte vor fi finalizate poate la începutul anului 2021, aşa cum spuneam despre Centura Galaţiului. Celelalte DJ-uri vor fi finalizate până în 2020, pentru că peste 85 la sută sunt finanţate din fonduri europene, cu un grafic de execuţie pe care ne-am angajat să-l respectăm. CJ are o parte de cofinanţare de 2 la sută şi ceva cheltuieli neeligibile, dar acelea sunt foarte mici. Astăzi, când vorbim, sunt date ordinele de începere a lucrărilor, sunt organizări de şantier deja prin judeţ. Dacă mergeţi la Valea Mărului, de exemplu, o să vedeţi o organizare de şantier unde constructorul îşi face depozit de piatră. Chiar dacă afară este frig, este zăpadă, oamenii se aprovizionează cu materialele de construcţie necesare, ca în primăvară, imediat ce vremea va permite, să intre în forţă la lucrări, mai ales că au şi grafic de execuţie care trebuie respectat, pentru că altfel apar penalizări", a mai spus preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi.

Constructori sancţionaţi pentru depăşirea termenelor

Nu se întâmplă foarte des ca firmele constructoare să fie sancţionate pentru depăşirea termenelor de execuţie pe care şi le-au asumat prin contract. Ei bine, la drumurile judeţene s-a întâmplat acest lucru. "Sunt cel puţin 4-5 firme sancţionate, cu sume destul de mari, cu 80.000 de lei, cu 100.000 de lei - penalităţi, aşa cum a rezultat din contract, aşa cum prevede legea, cu procent pe zile de întârziere. La 2 milioane de lei, să plăteşti 80.000 de lei penalităţi, mi se pare destul de mult. Unii chiar nu cred că-şi vor mai permite vreodată să vină la Consiliul Judeţean să facă lucrări şi să glumească cu termenul de execuţie. Nu este o bucurie să sancţionăm constructorii. Doar că, aşa cum noi ne-am angajat că vom asigura finanţare la timp, asistenţă tehnică şi disponibilitate la dialog, aşa să înţeleagă şi ei că regulile trebuie respectate de ambele părţi. Când au venit, au semnat un contract şi şi l-au asumat, nu i-a obligat nimeni. Un astfel de contract stă în SEAP cel puţin 50 de zile, aşa că au timp, prin specialiştii lor, să-l studieze cap-coadă de câte ori vor", a spus preşedintele CJ Galaţi.

Drumuri cu garanţie

La proiectele cu fonduri europene, aşa cum sunt cele pentru drumurile judeţene, garanţia este de 10 la sută, spune preşedintele CJ. "Deci, la fiecare factură, oprim 10 la sută garanţie. Sunt garanţii de 5 ani, de 10 ani. Conform legii, până la finalizarea lucrărilor, procentul de 10 la sută rămâne acolo. După o perioadă, 70 la sută din suma reţinută se restituie, iar diferenţa rămâne până la terminarea garanţiei din contract. Dacă sunt 10 ani garanţie la contract, atunci 10 ani reţinem garanţia. Nu sunt sume mici şi nici noi nu facem rabat, pentru că avem nevoie de calitate. În următorii 8-10 ani, nu se va mai interveni pe drumurile reabilitate şi modernizate. Lipsa forţei de muncă e o problemă naţională, dar la drumuri, nu am temeri că se vor depăşi termenele, pentru că se lucrează foarte mult cu utilaje. Marea problemă este la construcţiile civile, pentru că acolo ai nevoie de faianţar, dulgher, instalator, electrician şi tot aşa, ai nevoie de foarte multă forţă de muncă manuală. Şi ăsta e adevărul, nu sunt oameni", ne-a declarat Costel Fotea.

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

 

Citit 16487 ori Ultima modificare Miercuri, 30 Ianuarie 2019 11:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.