UTILE - Viaţa Liberă Galaţi
Cum puteţi face o reclamaţie la Protecţia Consumatorului
Scris de Iasmina Ungureanu Sâmbătă, 01 Octombrie 2016Consumatorii care ajung la neînţelegeri cu vânzătorul sau cu operatorul economic ce comercializează produse sau prestează servicii pot face reclamaţii la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC). Dacă este vorba despre un caz reglementat de legislaţia privind protecţia consumatorilor, instituţia este obligată să intervină şi să soluţioneze problema.
Cine, cum şi unde poate depune o reclamaţie
Orice persoană fizică sau organizaţie legal constituită, care acţionează în scopuri din afara activităţii sale, poate adresa o reclamaţie sau o sesizare. Divergenţele între operatorii economici nu intră în sfera de competenţă a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Totodată, potrivit legislaţiei, „petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează”.
Primirea reclamaţiilor de la consumatori se face la sediile CJPC, în funcţie de raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea operatorului economic reclamat. Acestea se fac în format scris, electronic (formular afişat pe reclamatii.anpc.ro) sau se depun personal şi este obligatoriu să fie însoţite de toate documentele probatorii: factură fiscală, bon fiscal sau chitanţă, contract, certificat de garanţie sau ale documente, după caz. În caz contrar, acestea se clasează din lipsa de informaţii.
Potrivit raportului pentru anul 2015 al CJPC Galaţi, în decursul anului trecut, gălăţenii au făcut aproximativ 1.500 de reclamaţii, dintre care 60 la sută au fost fondate.
CJPC Galaţi se află pe strada Egalităţii nr. 2. Numărul de telefon pentru consumatori este 0336.802.016.
Cum poţi obţine documente pentru MOŞTENIRE sau PENSIE
Scris de Roxana Artene Penciu Sâmbătă, 24 Septembrie 2016Obţinerea unor informaţii după documentele de la Arhivele României necesită o redactarea unei cereri şi achitarea unei taxe modice
Cei care vor să-şi reconstituiască arborele genealogic, să obţină documente legate de unele proprietăţi sau, pur şi simplu, informaţii şi cu privire la arhivele unora dintre societăţile desfiinţate, pentru a afla cine deţine aceste arhive (anumite societăţi care au cumpărat firmele respective sau lichidatori judiciari) se pot adresa Serviciului Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale (SJAN). Arhivele Naţionale ale României păstrează nu numai arhivele cu documente istorice, ci o mulţime de acte care ar putea fi utile oricărui om în diferite situaţii. Prin urmare, la serviciile SJAN pot apela nu numai cei care încearcă să descopere dacă au moştenit ceva proprietăţi de la rude bogate sau documente care să ateste posesia acestor proprietăţi, ci şi acte necesare în dosarul de pensionare.
Cum se obţin informaţiile
Cei interesaţi de astfel de informaţii pot depune cereri formulate în nume propriu, sau prin reprezentant legal, astfel putând obţine extrase, certificate sau copii ale documentelor aflate în păstrarea Arhivelor Naţionale.
Cererile pot fi depuse personal la biroul de Relaţii cu publicul al direcţiilor judeţene, în funcţie de locul unde se află proprietatea pentru care se solicită documente sau unde şi-a desfăşurat activitatea instituţia emitentă a documentului solicitat. La Galaţi, SJAN se află pe strada Constructorilor, nr. 2. De asemenea, cererile mai pot fi trimise şi prin poştă, fax la numărul 0236.436.114 ori e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
Ce trebuie să conţină o cerere
Cererile depuse la Arhivele Naţionale trebuie să conţină următoarele informaţii: numele, prenumele şi adresa solicitantului, datele de stare civilă, eventual alte nume purtate anterior; obiectul solicitării; date privind identificarea actului solicitat (instituţia emitentă, persoana pe numele căreia s-a emis actul, data emiterii, localitatea, eventual numărul actului, etc.); scopul în care se solicită actul; calitatea în care se solicită actul (descendent sau reprezentant legal), în cazul în care petiţionarul nu este titularul actului respectiv.
Calitatea se va dovedi prin înscrisuri (acte de stare civilă, certificat de moştenitor, act de proprietate) sau prin declaraţie pe propria răspundere.
Actele se eliberează personal solicitantului, pe baza buletinului sau a cărţii de identitate sau împuternicitului legal, pe baza procurii legalizate sau împuternicirii avocaţiale de la ghişeul de informaţii al direcţiei subordonate Arhivelor Naţionale la care a fost depusă cererea.
Actele sau rezultatul cercetării evidenţelor avute în păstrare pot fi expediate, de asemenea, şi prin poştă la domiciliul solicitantului.
Cum se pot face reproduceri după documente
Fie că este cercetător, fie că e un simplu cetăţean în căutare de date care-l interesează personal, oricine poate solicita, contra cost, reproduceri ale documentelor cercetate, prin completarea unei cereri. Aprobarea cererilor pentru reproduceri sunt de competenţa şefului Sălii de studiu din cadrul SJAN sau al Arhivelor Naţionale Centrale. Reproducerile se execută în laboratoarele Arhivelor Naţionale, cu aparatura şi specialiştii instituţiei, achitându-se o taxă.
Reproducerile foto pot fi executate şi cu aparatul propriu al cercetătorului, fără utilizarea blitzului, achitându-se o taxă zilnică fixă.
Pe reproducerile xerox executate prin sălile de studiu se va aplica ştampila “Arhivele Naţionale Bucureşti. Sala de studiu”, respectiv “Executat la SJAN”.
Care sunt tarifele pentru obţinerea diferitelor documente
Taxa pentru identificarea, întocmirea şi eliberarea unui act legalizat este destul de mică, numai 45 de lei şi se achită numai la solicitarea funcţionarilor serviciilor judeţene sau ai Arhivelor Naţionale. După identificarea actului, fiecărui petent i se comunică taxa şi modalitatea de plată, prin intermediul unei înştiinţări de plată ce se expediază la domiciliul acestuia. Pentru eliberarea unui exemplar suplimentar al actelor întocmite deja se percepe o taxă de numai trei lei.
Pentru documente la sala de studiu se percepe câte un leu pentru fiecare pagină xerocopiată sau fotografiată cu mijloacele existente în dotarea Arhivelor.
Pentru cei care vin cu aparatul foto personal se aplică o taxă de numai 7 lei pe zi.
Programul de lucru cu publicul
Programul de relaţii cu publicul la Serviciul Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale este între orele 8,30 şi 16,30, pentru zilele de luni, miercuri şi vineri, iar joia - între 16,30 şi 18,30.
Cei care vor să consulte documente la sala de studiu pot veni de luni până joi, între orele 8,30 - 16,30. De asemenea, pot obţine informaţii la adresa de email Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
Persoanele interesate să intre în audienţă la şeful SJAN Galaţi, dr. Adrian Pohrib, pot face acest lucru în fiecare luni sau joi, între orele 13,00 şi 15,00.
IMPORTANT pentru gălăţeni. Cine poate accesa programul ”Casa Verde Plus”
Scris de Florin Răvdan Vineri, 19 August 2016Pe adresa redacţiei a venit o sesizare de la un domn, pe numele său Cocea Vasile, care locuieşte la unul dintre căminele din apropierea Viaductului care duce spre combinatul siderurgic gălăţean. Cetăţeanul ne-a spus că, din cauza datoriilor mari înregistrate de asociaţie la căldură şi apă caldă, dumnealui nu beneficiază de niciunul dintre aceste servicii, deşi este proprietar pe apartamentul unde locuieşte, motiv pentru care şi-ar dori să afle dacă poate accesa programul "Casa Verde Plus", prin care guvernul României îi sprijină cu o parte din investiţie pe cei ce vor să îşi monteze sisteme de încălzire care folosesc energie regenerabilă.
Potrivit ghidului de finanţare a programului privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, "este considerat eligibil solicitantul care este persoană fizică, are domiciliul pe teritoriul României şi este proprietar sau coproprietar al imobilului pe care se implementează sistemul de încălzire pentru care se solicită finanţare". De asemenea, este obligatoriu ca solicitantul să nu aibă datorii la bugetul de stat, bugetele locale şi nici să nu fi fost vreodată condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului.
Program folositor doar pentru unicii proprietari
De reţinut, însă, este faptul că în blocurile de apartamente sau în construcţiile unde există părţi comune şi mai mulţi proprietari, solicitanţii pentru "Casa Verde Plus" nu sunt eligibili, astfel că nu pot accesa programul pentru a primi finanţare de la stat. Astfel, pentru aceştia, singurele modalităţi de încălzire şi de folosire a apei calde rămân, în lipsa sistemului centralizat, boilerul şi centralele termice sau convectoarele electrice.
Între 6.000 şi 8.000 de lei, asiguraţi de stat
În ceea ce priveşte suma pe care o acordă statul solicitanţilor care se califică pentru cerinţele programului "Casa Verde Plus", aceasta este, conform ghidului de finanţare, de până la 6.000 de lei pentru montarea panourilor solare şi de până la 8.000 de lei pentru instalarea pompelor de căldură.
Dosarul de finanţare trebuie să conţină, printre altele, o cerere de finanţare nerambursabilă, o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, copie de actul de identitate şi un extras de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile. Lista completă a actelor necesare pentru dosarul de finanţare o puteţi găsi pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (www.mmediu.ro).
Cum se face o RECLAMAȚIE la Protecţia Consumatorilor
Scris de Ruxandra Podlisnic Marți, 19 Aprilie 2016Consumatorii care ajung la neînţelegeri cu vânzătorul sau cu operatorul economic ce comercializează produse sau prestează servicii pot face reclamaţii la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC). Dacă este vorba despre un caz reglementat de legislaţia privind protecţia consumatorilor, instituţia este obligată să intervină şi să soluţioneze problema.
Cine, cum şi unde poate depune o reclamaţie
Orice persoană fizică sau organizaţie legal constituită, care acţionează în scopuri din afara activităţii sale, poate adresa o reclamaţie sau o sesizare. Divergenţele între operatorii economici nu intră în sfera de competenţă a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Totodată, potrivit legislaţiei, „petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează”.
Primirea reclamaţiilor de la consumatori se face la sediile CJPC, în funcţie de raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea operatorului economic reclamat. Acestea se fac în format scris, electronic (formular afişat pe reclamatii.anpc.ro) sau se depun personal şi este obligatoriu să fie însoţite de toate documentele probatorii: factură fiscală, bon fiscal sau chitanţă, contract, certificat de garanţie sau ale documente, după caz. În caz contrar, acestea se clasează din lipsa de informaţii.
Potrivit raportului pentru anul 2015 al CJPC Galaţi, în decursul anului trecut, gălăţenii au făcut aproximativ 1.500 de reclamaţii, dintre care 60 la sută au fost fondate.
CJPC Galaţi se află pe strada Egalităţii nr. 2. Numărul de telefon pentru consumatori este 0336.802.016.
Care sunt cele mai PERICULOASE STRĂZI din Galaţi
Scris de Mariana Constandache Joi, 03 Martie 2016De ce ACTE ai nevoie pentru PRIMA CASĂ
Scris de Florin Răvdan Marți, 26 Ianuarie 2016Pentru a putea accesa programul de credit "Prima Casă", trebuie să ştiţi că aveţi nevoie de câteva acte care să dovedească băncii că aveţi posibilitatea de a achita acel împrumut, în perioada stipulată în contract, care poate fi de cel mult 30 de ani.
În primul rând, aveţi nevoie de o adeverinţă de venit, o copie după contractul sau cartea de muncă, în care să fie stipulat că durata angajării dumneavoastră este nedeterminată (în caz contrar nu se acordă creditul), o copie după fişa fiscală, o copie după certificatul de căsătorie, acolo unde este cazul, şi o declaraţie la notar cu privire la faptul că solicitantul creditului (şi partenerul de viaţă, dacă este cazul) nu are nici o locuinţă în proprietate, parţial sau integral, şi nici vreun alt credit ipotecar în curs.
Persoanele care obţin venituri din chirii, dividende şi activităţi independente trebuie să prezinte documentele specifice care dovedesc obţinerea acestor venituri.
Pe lângă documentele care atestă veniturile, sunt necesare şi actele cu privire la imobilul achiziţionat, adică un precontract de vânzare-cumpărare sau precontract de construcţie încheiat cu o firmă specializată, actul de proprietate asupra imobilului/terenului pe care urmează să se construiască (dacă este cazul) şi extrase din documentaţia cadastrală.
În funcţie de situaţia imobilului achiziţionat, băncile pot cere ulterior şi documente suplimentare, faţă de cele solicitate iniţial clientului.
Programul "Prima Casă" nu impune un venit minim pentru cei care doresc să obţină un credit ipotecar, astfel că orice persoană care obţine venituri poate beneficia de credit.
Creditul maxim ce poate fi obţinut prin Programul "Prima Casă" este limitat la 57.000 euro. Pentru a împrumuta această sumă, clienţii trebuie să dispună de un venit familial net de aproximativ 3.000 lei.
Acest lucru nu înseamnă că familiile cu venituri mai mici de 3.000 lei pe lună nu pot participa în acest program. Suma maximă împrumutata va fi însă mai mica, în funcţie de capacitatea de rambursare a fiecăruia.
Unde aruncăm BRADUL după sărbători
Scris de Iasmina Ungureanu Miercuri, 13 Ianuarie 2016După ce ne-am bucurat de căldura Crăciunului în jurul unui brad frumos, apare veşnica întrebare a fiecărui an: ce facem cu el după ce au trecut sărbătorile? Cei mai mulţi gălăţeni optează pentru aruncarea bradului la gunoi, dar, pentru cei care o fac responsabil, iată câteva aspecte demne de luat în calcul.
Bradul ar trebui dus la ghenă, nu aruncat oriunde în spaţiile publice. Acesta este mai uşor de reciclat atunci când nu are urme de ornamente, de plastic sau de sfoară, între crengi.
"Singura posibilitate este să lăsaţi brazii lângă ghena de gunoi şi să aşteptaţi să fie colectat şi dus la staţia de compostare unde sunt tocaţi, iar printr-un proces natural de macerare, brazii deveniţi deşeuri vegetale vor fi transformaţi în compost. Dacă gălăţenii mai au şi alte deşeuri vegetale (gazon, crengi etc) le pot lăsa la punctele verzi de pe strada Vezuviului şi pe strada Drumul Viilor”, ne-a explicat Ionuţ Pucheanu, directorul Ecosal.
O altă idee bună este să folosiţi bradul în grădină. Transformat în rumeguş, acesta poate fi un material organic care se pune pe pământ şi apără rădăcinile plantelor de boli şi dăunători. Dacă nu îl puteţi prelucra pentru a obţine rumeguş, bradul poate fi tăiat, iar crengile sale se transformă într-un susţinător natural pentru plantele din grădină. Sursa foto: incomod-media.ro
Cum vă puteţi schimba MEDICUL DE FAMILIE
Scris de Remus Basalic Marți, 12 Ianuarie 2016
Dacă aveţi nemulţumiri în legătură cu modul în care sunteţi tratat de actualul medic de familie sau dacă, pur şi simplu, trebuie să vă mutaţi în altă localitate, trebuie să ştiţi că puteţi alege aproape oricând un nou medic de familie. Transferul nu ar trebui să fie prea dificil, dacă aveţi în vedere următoarele sfaturi.
Primul lucru pe care trebuie să îl faceţi este să depuneţi o cerere de înscriere prin transfer la medicul de familie pe lista căruia vreţi să fiţi. În cerere este musai să precizaţi şi numele medicului de la care vreţi să plecaţi. Pentru ca acest transfer să fie posibil este, însă, necesar să treacă cel puţin şase luni de la data la care v-aţi înscris pe listele medicului de familie la care vreţi să renunţaţi. Această reglementare a fost introdusă cu scopul de a nu abuza nejustificat de dreptul de transfer de pe listele unui medic pe ale altuia.
Transferul durează cel mult o lună
Medicul de familie la cabinetul căruia aţi depus cererea are obligaţia ca, în termen de 15 zile lucrătoare, să-l anunţe prin poştă despre transfer pe fostul medic de familie. La rândul său, acesta din urmă are şi el obligaţia să transmită o copie certificată a fişei medicale, tot prin poştă, către noul medic de familie. Termenul este identic cu cel din primul caz. Cabinetul medical de la care plecaţi va păstra însă fişa medicală originală.
De asemenea, este important de precizat şi că pacientul trebuie să prezinte noului medic de familie documentele care să îi ateste calitatea de asigurat. Aceste documente diferă în funcţie de calitatea asiguratului: salariat, PFA, pensionar, student sau şomer.
În situaţia în care unul dintre medici nu respectă această obligaţie, la sesizarea asiguratului, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Galaţi va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care asiguratul doreşte să plece, prin eliminarea automată a asiguratului de pe listă.