A început demontarea vechilor echipamente de pe ”Perseus”

A început demontarea vechilor echipamente de pe ”Perseus”
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Operaţiunile de modernizare a spărgătorului de gheaţă "Perseus" se află în plină desfăşurare la Şantierul Naval Damen Mangalia. Lucrările, în valoare de aproximativ 12,5 milioane de euro, sunt menite să-i redea navei-fanion a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi o "a doua tinereţe" şi să-i prelungească perioada de exploatare cu cel puţin încă 20 ani.

Nava "Perseus", cu cei 6.600 CP ai săi, s-a remarcat în cei aproape 30 de ani de serviciu prin rezistenţa de care a dat dovadă, fie că a fost vorba de misiunile pe mările lumii, fie de momentele când a dat piept cu "Generalul Iarnă", atunci când gheţurile au împresurat Dunărea.

După cum v-am mai informat, în iulie, "Perseus" a plecat spre Şantierul Naval Damen Mangalia, în urma contractului încheiat cu AFDJ Galaţi privind lucrările de modernizare şi remotorizare. Valoarea contractului este 58,76 milioane de lei, cu TVA, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Transporturilor.

"Nu a fost uşor să ajungem în acest punct şi ne bucurăm că, deşi unii nu erau foarte optimişti, Ministerul Transporturilor a înţeles necesitatea modernizării acestei nave şi, iată, acum avem nava în şantier. Acum, se lucrează pentru demontarea echipamentelor şi instalaţiilor vechi de la bordul navei. S-a tăiat inclusiv vechea comandă, ea urmând să fie înlocuită cu o structură modernă", ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Îndepărtarea vechiului bloc de comandă al navei a fost un moment emoţionant chiar şi pentru navaliştii cu state vechi. Sirenele au sunat îndelung, ca un ultim salut, când comanda navei a fost ridicată de pe "Perseus" şi apoi aşezată pe cheu, pentru a face loc noilor elemente constructive.

"Desigur, după atâţi ani de serviciu, te ataşezi de tot ce înseamnă această navă. Însă, pe de altă parte, să nu uităm că aceste lucrări îi vor reda "a doua tinereţe", în condiţiile în care deja unii o vedeau dată cu totul la fier vechi. "Perseus" va redeveni o navă modernă, va avea inclusiv clasă de gheaţă şi va corespunde tuturor standardelor actuale de navigaţie. De altfel, în luna noiembrie, urmează să sosească în şantier noile motoare cu care va fi dotată nava", ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi.

Remotorizarea presupune, în primul rând, înlocuirea motoarelor principale, cele folosite până în prezent fiind de generaţie veche. Dar ar urma să fie înlocuite şi motoarele centralei electrice (diesel-generatoarele), se vor pune echipamente moderne de radio-navigaţie şi o nouă structură a comenzii. Din vechea structură ar mai rămâne doar vinciul de ancoră, vinciul de remorcă, dar cu modernizări la partea hidraulică, cârligul de remorcă.

Potrivit contractului încheiat între AFDJ Galaţi şi Şantierul Naval Damen Mangalia, termenul de execuţie al lucrărilor este de 24 de luni, însă constructorul şi-a manifestat dorinţa de a finaliza lucrările mai devreme, până la sfârşitului anului 2020. "Ar fi un lucru foarte bun pentru noi, pentru că ar însemna că "Perseus" ar putea reveni în serviciu în următorul sezon de iarnă. Deja s-au făcute demersuri pentru asigurarea finanţării. Până în prezent s-a achitat 20 la sută din valoarea lucrării, iar până la sfârşitul anului se va ajunge la plăţi de 50 la sută, în condiţiile în care constructorul va finaliza până la sfârşitul acestui an 50 la sută din lucrări", a arătat Dorian Dumitru.

Una pese alta, în materie de costuri, retehnologizarea navei "Perseus" va ajunge la aproximativ 30 la sută din valoarea unui remorcher nou, din aceeaşi clasă.

Citit 1644 ori Ultima modificare Marți, 22 Octombrie 2019 19:29

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.