Evaluaţi acest articol
(3 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Domeniul privind încadrarea în muncă a cetăţenilor străini este unul dintre puţinele neafectate de restricţiile privind drepturile de care beneficiază cetăţenii altor state pe teritoriul României, pe perioada stării de urgenţă. Angajatorii sunt obligaţi să respecte în continuare legea privind relaţiile contractuale şi dreptul de muncă al străinilor, aceştia din urmă putând chiar să fie lăsaţi să rămână în România sau să primească şomaj tehnic.

Nu mai puţin de 670 de cetăţeni străini au primit avize de muncă pentru a se putea angaja în companii gălăţene, în 2019, ceea ce, în contextul actual, poate ridica o reală problemă pentru angajatorii afectaţi de limitarea producţiei şi a încasărilor. În această situaţie, este foarte posibil ca măsurile de reorganizare la care apelează tot mai multe companii să îi afecteze inclusiv pe angajaţii veniţi de la mii de kilometri distanţă, îndeosebi din Pakistan, Sri Lanka, India, Nepal şi Republica Moldova.
Dacă reducerile de personal, temporare sau nu, îi vor afecta şi pe aceştia, nu ar trebui să existe motive de îngrijorare, dau asigurări cei de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), care le pun în vedere angajatorilor că îi pot trimite pe muncitorii străini în şomaj tehnic, la fel ca şi pe ceilalţi angajaţi, în conformitate cu Ordonanța de urgență nr. 32/2020. Mai mult, dacă contractul de muncă al angajatului străin încetează înainte de expirarea perioadei pentru care au fost emise documentele de şedere, acesta poate rămâne pe teritoriul României încă cel mult 90 de zile. În acest timp, străinul rămas fără loc de muncă îşi poate căuta un nou serviciu sau poate beneficia de ajutor de şomaj, conform legii.

Raportările nu se suspendă

Dacă activitatea de eliberare a celor mai multe documente privind stabilirea sau şederea pe teritoriul României a fost suspendată, nu aceeaşi regulă se aplică în cazul obligaţiei pe care o au angajatorii de a ţine la curent autorităţile privind situaţia contractuală a angajaţilor străini. Ei sunt obligaţi ca în situaţia în care angajează un străin din categoria celor care nu necesită obținerea avizului de muncă să comunice, în termen de zece zile, Inspectoratului General pentru Imigrări, copia contractului individual de muncă, copia actului de detașare, precum și a înscrisurilor care atestă apartenența la una dintre categoriile prevăzute de lege. De asemenea, orice modificare sau încetare a contractului individual de muncă încheiat cu cetățeanul străin ori, după caz, încetarea detașării acestuia, va fi comunicată atât de către angajator, cât și de către persoana angajată în termenul legal de zece zile. Toate aceste comunicări vor fi făcute prin e-mail, măsură adoptată de IGI în lucrul cu publicul în această perioadă.

Citit 1354 ori Ultima modificare Luni, 06 Aprilie 2020 21:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.