Transportul județean de călători, uitat de Guvern

Transportul județean de călători, uitat de Guvern
În imagine, o parte din parcul de transport al unuia dintre operatorii gălățeni
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

În cel mai pesimist scenariu, prima zi a anului 2022 ar putea aduce blocarea completă a transportului județean de călători din toată țara, din cauza lipsei de intervenție a Ministerului Dezvoltării. Există, însă, o soluție de avarie, care ar putea fi adoptată și în Galați.

Așa cum "Viața liberă" a mai scris, pe 31 decembrie 2021 încetează valabilitatea programelor de transport pasageri la nivelul UAT-urilor - consilii județene din întreaga țară. Altfel spus, programele de transport județene își pierd valabilitatea începând cu data de 31 decembrie și transportul regulat de pasageri ar putea intra într-un blocaj fără precedent chiar în noaptea dintre ani, avertizează Federația Operatorilor Români de Transport (FORT).
Situația este identică și la Galați.
"La această situație s-a ajuns în principal din cauza lipsei de intervenție a Ministerului Dezvoltării, pe fondul legislației dificile și pline de capcane. Consiliile județene care s-au încumetat să pună în aplicare prevederile legislative prost gândite și elaborate se află acum în imposibilitatea de a respecta termenele impuse, riscând totodată să încalce grav legislația privind achizițiile publice, dar și Regulamentul CE 1370/2007 privind serviciile publice de transport. Ne mai despart numai trei săptămâni de momentul în care intră în vigoare prevederile OUG 70/2020, cap. XV. "Măsuri privind transportul rutier județean de persoane și transportul elevilor", care menționează la art. 66 (1) faptul că programele de transport județene își pierd valabilitatea începând cu data de 31.12.2021 și, coroborat cu faptul că procedurile privind atribuirea de noi contracte nu vor fi finalizate până la această dată, rezultă în mod cert că transportul regulat de pasageri intră într-un blocaj fără precedent chiar în noaptea dintre ani. În lipsa unei intervenții urgente a Guvernului/ Ministerului Dezvoltării, anul 2022 debutează fără servicii de transport regulat de pasageri în trafic județean, deplasarea pasagerilor în interiorul județelor țării devenind astfel imposibilă. FORT a tras numeroase semnale de alarmă în ultimele 12 luni, pe acest subiect, atât în spațiul public cât și în dialog cu Ministerul Dezvoltării, însă fără succes până în prezent", afirmă reprezentanții FORT.
Reprezentanții Consiliului Județean Galați au afirmat pentru "Viața liberă" că se lucrează, în momentul de față, la procedurile necesare pentru elaborarea programului de transport județean, dar că singura soluție viabilă pentru deblocarea situației o reprezintă o decizie a Ministerului Dezvoltării, care deocamdată nu a apărut.
Există însă și o soluție de rezervă, de avarie, mai bine spus, bazată pe faptul că licențele de traseu ale operatorilor sunt valabile și după 31 decembrie, fiind prelungite de către Autoritatea Rutieră Română până în iunie 2023. La fel este în toată țara, astfel că UAT-urile consilii județene pot prelungi actualele programe de transport județene până la data la care sunt valabile și licențele operatorilor. Conform surselor noastre, o serie de CJ-uri au demarat deja procedurile pentru prelungire, soluție care, cel mai probabil, va fi adoptată și de CJ Galați.
"Licențele operatorilor au fost prelungite până în 2023. Dacă Guvernul nu va da nicio decizie până la sfârșitul anului, putem prelungi actualul program printr-o hotărâre de Consiliu, astfel încât transportul județean de călători al județului să nu aibă de suferit. Suntem în legătură cu toate UAT-urile din județ, pentru eventualele modificări aduse unor trasee, dacă acest lucru va fi necesar", ne-au declarat reprezentanții CJ Galați.

Citit 1107 ori Ultima modificare Joi, 09 Decembrie 2021 22:38

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.