Pe Dunăre este nevoie de piloți mai mulți și mai bine plătiți

Pe Dunăre este nevoie de piloți mai mulți și mai bine plătiți
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Una dintre măsurile pe care trebuie să le ia România pentru a contribui la creșterea capacității transportului de mărfuri din Ucraina, în special cereale, este aceea de a mări capacitatea de tranzit a canalului Sulina. Pentru asta, sunt necesare creșterea de către AFDJ a numărului de piloți fluviali și stabilirea unor salarii atractive pentru aceștia. Aceasta este doar una dintre concluziile întâlnirii de joi, de la sediul AFDJ Galați, la care au participat directorul general al Secretariatului Comisiei Dunării – Manfred Seitz, raportorul Comisiei Europene pe Ucraina – Alain Baron, directorul naval al Autorității Navale Române – Cosmin Dumitrache și directorul general al AFDJ Galați – Angela Ivan.

Manfred Seitz a spus că sarcina Secretariatului Comisiei Dunării este acela de a identifica potențialul porturilor din Ucraina, România și Republica Moldova, contribuțiile ce pot fi aduse pentru a asigura și îmbunătăți în special transportul de mărfuri agricole din Ucraina și a compensa parțial lipsa activității porturilor ucrainene din cauza războiului.

„Volumele de mărfuri din Ucraina sunt, pur și simplu, prea mari”

„E clar că blocarea porturilor ucrainene nu se poate compensa la capacitate maximă, din cauza volumelor importurilor din Ucraina, care sunt pur și simplu prea mari. Este clar însă și că porturile din regiune pot prelua volume semnificative de mărfuri. Pentru a asigura potențialul tuturor locațiilor, încercăm să identificăm cea mai bună cooperare a părților implicate. De aceea am solicitat întâlnirea la Galați cu AFDJ și ANR, pentru a discuta cum ar putea fi crescută capacitatea canalului Sulina, astfel încât mai multe nave să poată ajunge la porturile din Ucraina, dar și la porturile din Giurgiulești (Republica Moldova), Galați și Brăila. Vrem să creștem până la 20 pe fiecare direcție numărul navelor care intră pe canal. Am discutat cu operatori logistici și din sectorul economic, am identificat problemele, am contractat experți în logistică, am adus laolaltă autoritățile implicate și încercăm să optimizăm transportul de mărfuri.

Printre măsurile identificate pentru creșterea traficului se numără creșterea numărului de piloți și îmbunătățirea acestei activități. Avem deja o imagine destul de clară a situației și o agendă de lucru pentru următoarele două-trei săptămâni, când vom discuta detalii și primele realizări în urma discuțiilor de astăzi”, a declarat directorul general al Secretariatului Comisiei Dunării, Manfred Seitz.

S-a triplat numărul navelor care trec prin canalul Sulina

Directorul general al ANR, Cosmin Dumitrache, a confirmat că „partea română va trebui să se ocupe de problemele pilotajului și să încercăm să găsim personal suplimentar, pentru a putea asigura un acces mai mare al navelor”. „S-a discutat cu partea ucraineană legat de limitările porturilor, pentru că ei solicită un număr de nave, dar capacitățile de operare nu sunt întocmai cum și-ar dori. Și atunci, partea română va trebui să-și îmbunătățească partea de pilotaj, iar cea ucraineană să-și dezvolte partea de infrastructură, de operare a mărfurilor, pentru a putea ajunge la un număr dorit de nave și a putea exporta un volum cât mai mare de cereale din Ucraina. Eforturile se fac de ambele părți. De când a început conflictul și până în momentul de față, numărul de nave care au trecut pe canalul Sulina s-a triplat. Sunt zile în care trec 14-18 nave, intrări-ieșiri. Intenția este să crească acest număr”, a mai spus directorul general al ANR.

„Trebuie să gândim un volum dublu de piloți”

La rândul său, directorul general al AFDJ Galați, Angela Ivan, a afirmat: „La scopurile ambițioase pe care le avem, de a dubla traficul de nave care tranzitează Bara Sulina, ar trebui să gândim și noi un volum dublu de piloți. Deja ne preocupăm de acest lucru. Este necesară o armonizare din ce în ce mai aplicată între navele care tranzitează Bara Sulina cu direcție porturile ucrainene și potențialul de operare. Dacă noi băgăm zece nave și rata de operare este una mai scăzută, putem crea un blocaj de nave care așteaptă în rada lor”.

Angela Ivan a mai spus că este în derulare un demers legislativ pentru schimbarea criteriilor pentru acordarea brevetului de pilot, în sensul reducerii condițiilor, care vor fi mult mai ușor de atins. Se vrea și ca salariile piloților fluviali să devină competitive, „pentru că vrem să atingem standardul piloților care operează în porturile maritime”.

Raportorul Comisiei Europene pentru Ucraina, Alain Baron, nu a dorit să facă nicio declarație.

Citit 3738 ori Ultima modificare Marți, 28 Iunie 2022 13:37

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.