Noile contoare de la Electrica, mai inteligente decât furnizorii de energie

Noile contoare de la Electrica, mai inteligente decât furnizorii de energie
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Una dintre cele mai importante facilități de care ar putea beneficia mii de consumatori gălățeni de energie electrică, aceea de a plăti tarife diferențiate pe intervale orare, nu poate fi încă aplicată.

Este exemplul unei alte aberații „made in România”: au fost instalate peste trei milioane de contoare inteligente în țară, care pot transmite automat consumul în funcție de oră, dar nu s-a făcut și platforma digitală care să centralizeze aceste date. În plus, pe piață există extrem de puțini furnizori cu o astfel de ofertă, iar în județul Galați, niciunul.

Cu un an în urmă, pe 30 octombrie 2024, Sucursala Galați a companiei Distribuție Energie Electrică România (DEER) anunța, într-o conferință de presă, finalizarea proiectului de realizare a unui sistem de distribuție inteligentă a energiei electrice în cartierele Țiglina 1, Țiglina 2, Micro 16 (Țiglina 3) și Micro 17 (Țiglina 4). Proiectul a avut ca obiectiv general realizarea unui sistem de măsurare inteligentă a energiei electrice (prin contoare inteligente) pentru 11.128 de consumatori casnici și non-casnici mici din aceste cartiere.

„Nu există rezultate după criteriile selectate!”

Aceste contoare inteligente prezintă o serie de avantaje incontestabile pentru consumatori. Însă unul din cele mai importante dintre acestea, cel care dă posibilitatea să consumi mai mult atunci când energia este mai ieftină și mai puțin atunci când tariful pe kWh este mai mare, nu este încă disponibil. În județul Galați, cel puțin, niciun furnizor de energie nu are ofertă cu preț diferențiat pe zone orare. „Nu există rezultate după criteriile selectate!”, este răspunsul de pe pagina Comparatorului de oferte al ANRE după introducerea acestui filtru de căutare.

În acest context, am cerut un punct de vedere din partea DEER.

„Contorizarea inteligentă implementată de Distribuție Energie Electrică Romania (DEER) în municipiul Galați aduce beneficii concrete pentru utilizatorii rețelei, indiferent de structura actuală a ofertelor comerciale disponibile pe piața de furnizare a energiei electrice.

Prin intermediul contoarelor inteligente, consumatorii beneficiază de: facturare lunară bazată pe consumul real, fără estimări; citirea la distanță a indexului, eliminând nevoia prezenței utilizatorului la locul de consum; măsurarea energiei electrice pe intervale de 15 minute, ceea ce permite o cunoaștere detaliată a profilului de consum; identificarea rapidă a eventualelor disfuncționalități ale echipamentului de măsurare; posibilitatea programării contoarelor în funcție de tipul de utilizator (consumator sau prosumator) și de aplicarea ulterioară a unor tarife diferențiate pe intervale orare, atunci când acestea vor fi disponibile în ofertele furnizorilor (sublinierea noastră); costuri zero pentru deconectare sau reconectare, operațiuni realizabile de la distanță.

Este important de precizat că stabilirea ofertelor de furnizare și a tarifelor diferențiate ține exclusiv de competența furnizorilor de energie electrică, distribuitorul neavând atribuții în configurarea acestor oferte comerciale.

Implementarea sistemului de contorizare inteligentă reprezintă, astfel, o investiție în modernizarea infrastructurii de distribuție și un pas esențial către digitalizarea sectorului energetic, creând premisele pentru un consum mai eficient și transparent”, este răspunsul pe care l-am primit de la Biroul de presă al Distribuție Energie Electrică Romania (DEER).

Avem contoare inteligente, nu avem platformă pentru ele

Nu cu mult timp în urmă, ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a explicat, la Digi24, de ce lipsesc de pe piață ofertele de energie electrică pentru consumatorii casnici, cu tarif diferențiat în funcție de ora de consum: mai mic când este cerere scăzută și mai mare la orele de vârf. Ministrul a afirmat că, deși în România sunt instalate trei milioane de contoare inteligente, care pot transmite automat consumul, nu există încă o platformă digitală necesară centralizării datelor de la toți distribuitorii. Dacă ar exista astfel de oferte, românii ar putea alege să consume mai mult, de exemplu să folosească mașinile de spălat rufe, în intervalele orare în care consumul general este redus, iar tariful unui kWh este mai mic.

Este „o aberație”, conform ministrului, care a dat exemplul sistemului „semafor” utilizat în Marea Britanie: în fiecare casă este un dispozitiv care, în clipa în care energia este foarte ieftină, se face de culoare verde. În clipa în care energia are un preț mediu, culoarea devine galbenă, iar când prețul este mai scump apare culoarea roșie.

Citit 867 ori Ultima modificare Miercuri, 29 Octombrie 2025 17:45

1 comentariu

  • postat de Nu merge să ții clientul pe întuneric cu orele pt că tu DISTRIBUITORULE tragi de toate vechiturile
    Miercuri, 29 Octombrie 2025 18:34
    86.120.239.***
    Aceste contoare știu când sunt întreruperi de energie,ar trebui automat să transmită furnizorului pt compensații la factură.Plătind niște milioane compensații n-or mai ține-n funcție toate vechiturile
    1
    1

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro