Facilitățile cu care Galațiul așteaptă fabrica de baterii. Scutiri de taxe vamale și TVA, tarife reduse

Facilitățile cu care Galațiul așteaptă fabrica de baterii. Scutiri de taxe vamale și TVA, tarife reduse
Evaluaţi acest articol
(31 voturi)

Fabrica de baterii electrice pentru industria auto care va fi construită în Zona Liberă Galați de către belgienii de la Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) va beneficia de importante facilități fiscale și economice.

Acestea sunt de mai multe tipuri, pornind de la facilitățile-tip oferite de orice zonă liberă din țară, ajungând la tarife reduse până la "cele mai mici prețuri din România" - așa cum declara recent conducerea Zonei Libere, și terminându-se cu posibile reduceri de impozit pe terenuri și clădiri de până la sută la sută, în cazul în care Consiliul Local va decide acest lucru.

Dincolo de pliantele de promovare

La o investiție de talia celei anunțate de ABEE, avantajele geografice ies deja "din pliante" și devin realitate. "Terenul concesionat este situat exact la ieșirea viitoarei Variantei de Ocolire care face legătura cu o parte din drumul expres Focșani - Brăila - Galați - Giurgiulești și la numai câțiva kilometri de podul peste Dunăre dintre Galați și Brăila. Terenurile, aflate în regim de zonă liberă, beneficiază de conexiune directă la transport feroviar cu ecartament larg tip rusesc, cât și cu ecartament normal, european, și sunt conectate la utilități precum electricitate de mare putere, gaze naturale și apă la limita exterioară a Zonei Libere Galați. În proximitatea de vest a Zonei Libere Galați, se află nodul de cale ferată Gara Larga - unde se face joncțiunea între calea ferată cu ecartament larg și calea ferată europeană. Este accesibil, de asemenea, transportul naval pe Dunăre (atât pentru nave fluviale, cât și maritime), cu acces liber la trei dane fluvio-maritime (Danele 51, 52 si 53)", a declarat pentru "Viața liberă" directorul general al Administrației Zonei Libere (AZL) Galați, Cătălin Cojocaru.

În privinţa utilităților, Zona Liberă Galați oferă posibilitatea racordării la energie electrică de mare putere, la rețeaua de gaze naturale și cea de apă curentă. "În ceea ce privește rețeaua de canalizare, se dorește realizarea acesteia în viitorul apropiat, proiectul fiind deja inclus în strategia de accesare a fondurilor europene", potrivit lui Cătălin Cojocaru.

Facilități fiscale și economice

Directorul AZL Galați ne-a expus și avantajele financiare și economice de care beneficiază orice investiție în Zona Liberă și de care, logic, se va bucura și viitoarea fabrică de baterii.

Astfel, taxele vamale și TVA sunt exceptate la plată (în condițiile specific stipulate în Codul Vamal al Uniunii Europene, aplicabil și în România) pentru mărfurile introduse în Zona Liberă Galați în vederea prelucrării, depozitării sau comercializării între rezidenții Zonei Libere. Tranzitul de mărfuri între zonele libere este, de asemenea, scutit de taxe vamale și TVA. Nu în ultimul rând, trebuie menționat accesul la forța de muncă calificată și la costuri reduse.

"Din dorința de a spori atractivitatea regiunii, în general, și a serviciilor oferite de RA Administrația Zonei Libere Galați, în special, și având în vedere operarea pe o piață competitivă, regia a luat decizia de a efectua unele reduceri la tarifele pentru licențele de lucru și permisele de acces emise în mod obligatoriu, conform legislației în vigoare, către agenții economici care desfășoară activități în regim de zonă liberă.

De exemplu, licența triplă de fabricare/prelucrare/depozitare (licență introdusă recent în vederea reducerii și reașezării tarifelor) are un cost de 2.800 euro/an. Înainte de introducerea ei, costurile pe care un agent economic trebuia să le plătească erau: licență fabricare/prelucrare = 2.800 euro/an + licență depozitare = 1.000 euro/an = 3.800 euro. Practic, dintr-o singură reașezare a tarifelor și comasare a activităților, investitorii pot obține un beneficiu de 1.000 de euro.

Un alt exemplu este licența de comercializare, emisă pentru operațiuni foarte frecvente de import-export și acte de comerț care au loc zilnic în regim de zonă liberă la Galați, licență al cărei tarif a ajuns la valoarea de numai 2.000 euro/an, în urma reducerilor operate de Administrație. Merită menționat că în acest tarif și pe baza unei singure licențe se pot efectua un număr practic nelimitat de operațiuni (în acest caz de comercializare).

Aceste două exemple privesc licențele, care, conform statisticilor noastre, sunt cele mai solicitate de-a lungul timpului până în prezent, dar, pe măsură ce tipurile de activități în regim de zonă liberă se diversifică în mod constant, poate apărea necesitatea obținerii și altor tipuri de licențe, potrivit legii", a spus directorul general al AZL Galați.

Mai există și alte reduceri de care va beneficia investiția belgienilor. Pentru permisele de acces ale personalului angajat al firmelor care operează în Zona Liberă Galați, prețul este aproape modic, respectiv 0,5 euro anual pentru fiecare angajat. În ceea ce privește accesul mijloacelor de transport rutier de marfă, tarifele scad pentru un număr mai mare de camioane. De exemplu, tariful anual pentru un număr de peste 50 de camioane lunar este de 80 euro/camion/lună, față de 100 de euro/camion/lună, cât se plătea înainte la un număr de sub 50 de unități de transport lunar.

Despre toate acestea, "Viața liberă" a scris în articolul "Zona Liberă reduce taxele ca să atragă investitorii", publicat în 5 aprilie 2023.

"Legat de prețul redevenței pe metru pătrat/an, așteptăm finalizarea procedurii și acordul dânșilor de a-l furniza", a încheiat directorul AZL Galați, Cătălin Cojocaru.

Consiliul Local ar putea aproba o nouă schemă de minimis

Pe lângă toate facilitățile oferite de Zona Liberă Galați, viitoarea fabrică de baterii ar putea beneficia și de reduceri semnificative ale impozitelor pe terenuri și clădiri, de până la sută la sută, în cazul în care consilierii locali gălățeni vor aproba o nouă schemă de minimis, adresată, ca și cele anterioare, firmelor care activează pe raza administrativ-teritorială a municipiului Galați și care fac investiții sau achiziții de clădiri noi de cel puțin 200.000 de euro, creând totodată și noi locuri de muncă. Terenul pe care funcționează Zona Liberă este proprietatea municipalității, astfel că investiția belgienilor s-ar califica pentru aceste facilități.

Cea mai recentă schemă de minimis este în plină desfășurare în anul 2023, iar termenul de depunere a documentelor de către firmele interesate să beneficieze de astfel de facilități a expirat pe 31 martie. În esență, schema prevede reduceri graduale de impozit pe terenuri și clădiri în funcție de patru criterii: valoarea investiției, numărul mediu al personalului angajat, profilul de activitate și amplasamentul investiției. La primele trei, cifrele anunțate pentru viitoarea fabrică de baterii sunt cu mult peste pragurile aprobate de Consiliul Local, astfel că reducerile de impozit pe terenuri și clădiri de care ar beneficia investiția ABEE ar fi de sută la sută.

Precizăm că, în momentul de față, aceste reduceri de impozit sunt doar ipotetice. Totul depinde de Consiliul Local Galați - dacă și când va aproba o nouă schemă de minimis.

Citit 5765 ori Ultima modificare Marți, 11 Iulie 2023 03:39

13 comentarii

  • postat de marr
    Luni, 10 Iulie 2023 20:21
    86.124.200.***
    Atat zic ... macar sa dea un Salar Decent !
    0
    0
  • postat de Engineering
    Luni, 10 Iulie 2023 14:10
    89.136.5.***
    Compania ABEE, care promite o investiție de 1,4 miliarde euro la Galați are „peste 20 de angajați” și a fost înființată în anul 2019.
    Ceva dubios se va intampla ,gen D. nica a scăpat de acuzația de abuz în serviciu în Dosarul Microsoft prin prescrierea faptei.
    0
    0
  • postat de Dan D.
    Luni, 10 Iulie 2023 11:24
    5.2.209.***
    Intr-un articol anterior, se preciza foarte clar ca 20% din locurile de munca vor fi tehnicizate (ce necesita calificare superioara) iar restul, lucru la banda.
    Stiti ce inseamna asta? Va fi exact ca la fabrica Makita de la Branesti (langa Bucuresti), marea majoritate pe salariul minim pe economie
    0
    0
  • postat de florin
    Luni, 10 Iulie 2023 08:45
    86.124.201.***
    Ne spune directorul si de ce daca zona libera ofera asa multe facilitati lipsesc investitorii?Pentru ca aceste facilitati sunt de cind s-a infiintat zona libera Galati!
    Apropo China de la 1 august restrictioneaza exportul unor metale rare !
    ''Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului chine
    0
    0
  • postat de cetățean
    Luni, 10 Iulie 2023 08:30
    178.138.98.***
    concret orașul, statul român, ce avantaje vor avea ? in afara de 10-20 gălățeni la munca necalificata vor veni asiatici plătiți ieftin...noi ne alegem cu riscul poluării și multă ...m
    0
    0
  • postat de un observator
    Luni, 10 Iulie 2023 02:12
    5.13.139.***
    Pielea ursului din padure. Succes.
    0
    0
  • postat de Adrian
    Luni, 10 Iulie 2023 01:54
    89.39.81.***
    Nu zicea marcel ca e incorect ca unii sa aiba deduceri de taxe?
    0
    0
  • postat de Georgel
    Luni, 10 Iulie 2023 00:42
    5.13.206.***
    Ala capra e Costel?
    0
    0
  • postat de Mihnea
    Duminică, 09 Iulie 2023 23:22
    5.13.234.***
    Păcat că n-au susținut,ba chiar au blocat/poticnit emanciparea conexiunii/traversării Dunării în locul mizeriei cu trecere bac,de la GALAȚI...în dauna GALAȚIULUI ce,din nou,a fost vitregit/ciciat de a beneficia de construirea unui proiect colosal de infrastructură, de conectare/frecventare/tranzitar
    0
    0
  • postat de Yazki Braila
    Duminică, 09 Iulie 2023 23:10
    104.243.213.***
    Gugiti de Yazaki Braila..
    Închisoare , nebunie, sclavie !!
    0
    0
  • postat de Raul
    Duminică, 09 Iulie 2023 22:27
    5.13.234.***
    Nu e rău că se atrag investitori cu posibilitatea reducerii taxării acestora. În schimb cei care vor munci acolo vor fi taxați normal. Asa ca statul român nu va muri de foame...
    0
    0
  • postat de Nicusor
    Duminică, 09 Iulie 2023 22:21
    5.13.161.***
    CARE este legatura dintre fabrica de baterii, drumul prin curtea Politiei de Frontiera si podul de peste Dunare ???
    0
    0
  • postat de Mihnea
    Duminică, 09 Iulie 2023 22:10
    5.13.234.***
    Păcat că n-au susținut,ba chiar au blocat/poticnit emanciparea conexiunii/traversării Dunării în locul mizeriei cu trecere bac,de la GALAȚI...în dauna GALAȚIULUI ce,din nou,a fost vitregit/ciciat de a beneficia de construirea unui proiect colosal de infrastructură, de conectare/frecventare/tranzitar
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.