Unde se duc banii AFDJ?

Unde se duc banii AFDJ?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Conform unei scrisori trimise pe adresa Ministerului Transporturilor de către Sindicatul „Farul” din cadrul Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos, o parte importantă din banii regiei se duce pe apa Sâmbetei. Tot ar fi bine, dacă sâmbăta ar fi zi lucrătoare la AFDJ. Dar nu e * 

Că AFDJ a decis să reducă săptămâna de lucru începând cu 5 septembrie, de la cinci la patru zile, „Viaţa liberă” a mai scris. Motivul invocat la vremea respectivă de directorul general al AFDJ, Florin Uzumtoma, se baza pe o analiză a Consiliului de Administraţie, conform căreia cheltuielile cu personalul nu se justificau prin rezultatele obţinute. Tot Uzumtoma spunea atunci că Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află AFDJ, a fost de acord cu această reducere. În plus, declara Uzumtoma, AFDJ a intrat sub monitorizarea FMI în ceea ce priveşte banii cheltuiţi. 

Preşedintele Sindicatului Lucrătorilor de la Dunăre „Farul”, Ştefan Frunză, iese la contraatac şi, printr-o scrisoare adresată ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, afirmă că reducerea săptămânii de lucru este netemeinică şi nelegală.

Bani pentru salarii nu, dar pentru partid da?

„Decizia este netemeinică pentru că motivele prevăzute de Art.52, alin.(3) din Legea nr.53/2003, respectiv cele economice, tehnologice, structurale sau similare, nu sunt reale, deoarece situaţia economică a regiei pe primele 7 luni din anul 2011 este pozitivă. Obiectivele şi criteriile de performanţă au fost realizate peste indicatorii minimi prevăzuţi prin BVC, procentul total de depăşire a criteriilor fiind de 29,41 la sută, cu mult peste cel programat pentru anul în curs. 

Decizia de reducere a săptămânii de lucru este şi nelegală: contrar prevederilor imperative ale aceluiaşi text de lege, conducerea executivă a RA-AFDJ Galaţi, prin adresa înaintată Sindicatului «Farul», nu a făcut decât informarea reprezentanţilor salariaţilor, fără a se achita de obligaţia legală de consultare a acestora”, afirmă Ştefan Frunză.

Mai mult, „nu există nicun document legal prin care să se stipuleze faptul că RA-AFDJ Galaţi este agent economic monitorizat ca urmare Angajamentului stand-by cu FMI şi nici vreo altă dispoziţie legală prin care să se impună reducerea fondului de salarii stabilit prin HG nr.125/16.02.2011”, spune Frunză.

„Conducerea AFDJ spune, aşadar, că nu sunt bani pentru salarii. Dar pentru deplasări în interes de partid sunt? Pentru că maşinile regiei au plecat la Timişoara şi apoi la Bucureşti, pe banii regiei, dar în interes de partid”, afirmă liderul Sindicatului „Farul”. Cum care partid? 

„Robinet” pentru alte firme?

În scrisoarea adresată ministrului Transporturilor, sindicalistul Ştefan Frunză acuză şi modul în care se scurg banii de la bugetul de stat în contul unor firme cu capital privat: „Un exemplu este cel privind activitatea de dragaj, efectuată mai mult declarativ (prin înscrisuri şi raportări fictive) de către cele trei firme cu capital privat (SC Comision Trade SRL Brăila, SC Superquatro Grup SRL Galaţi şi SC Argos SA Cernavodă). Dovezi ale celor afirmate sunt Raportul înregistrat la R.A.-A.F.D.J. Galaţi cu nr.20173/28.07.2008, rămas fără nicio soluţie, şi situaţiile privind totalul cantităţii de dragaj decontate celor trei firme de către regie, în baza ridicărilor hidrografice făcute de aceasta; firmele au „acceptat”, fiecare şi într-o perioadă de patru luni (cuprinsă între octombrie 2010 şi ianuarie 2011), o pierdere de aproape 200.000 de euro, datorată faptului că nu li s-a luat în considerare la plată numărul de şalande monitorizate şi metrii cubi declaraţi”.

Există şi contracte păguboase pentru AFDJ, spune sindicalistul, „un exemplu fiind şi cel de aşa-zisa prestare de serviciu, cu personalul detaşat şi celelalte cheltuieli la beneficiar. Regia încasează pentru această prestare doar 12.000 euro/lună, cu mult sub preţul pieţei, în timp ce beneficiarul - SC Blaksee Service SA Constanţa - încasează de pe urma manevrelor portuare efectuate cu nava regiei peste 250.000 euro/lună, cheltuielile efectuate de către AFDJ Galaţi cu reparaţiile la această navă depăşind de cele mai multe ori veniturile încasate”.

„Decizii manageriale greşite”

În finalul scrisorii către minister, liderul Sindicatului „Farul” menţionează şi „alte prejudicii aduse regiei prin decizii manageriale greşite ori care au încălcat prevederile execuţiei bugetare”. Unele dintre acestea sunt: „alocarea a peste nouă miliarde lei vechi pentru construirea celui de-al doilea sediu nou la Giurgiu (primul fiind inaugurat în anul 2005), în timp ce Agenţia Brăila nu are un sediu şi îşi desfăşoară activitatea pe ponton plutitor; plata unor compensaţii băneşti de peste 31 miliarde lei vechi fără a fi prevăzute în BVC-ul aprobat prin HG.313/2010; plata unor drepturi salariale neacordate la timp şi care nu au fost prevăzute în execuţia BVC/2011, în cuantum de 2 miliarde lei vechi, cât şi a unei executări silite pentru suma de 4,5 miliarde lei vechi în favoarea Casei de Avocatură Hamza, în timp ce regia are angajaţi 14 jurişti proprii, şi încă un contract de consultanţă cu Raţiu&Raţiu, în valoare de peste 10.000 euro/lună”.

Coincidenţă sau nu, în această perioadă, la AFDJ se află corpul de control al Ministerului Transporturilor, despre care Frunză spune că a venit în urma scrisorii menţionate. Verificările au început pe data de 4 octombrie şi încă nu s-au finalizat.

Foto: Bogdan Codrescu

Citit 6367 ori Ultima modificare Luni, 17 Octombrie 2011 00:02

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.