Contractul pentru repararea liniei de cale ferată Galați - Târgu Bujor - Bârlad, distrusă pe o lungime de circa 10 km în urma ploilor torențiale din 14-15 septembrie anul trecut, trebuia semnat pe 24 februarie 2025 de Sucursala Regională Căi Ferate (SRCF) Galați și Arcada Company, însă a fost amânat din cauza lipsei finanțării. Între timp, s-au găsit banii necesari și s-a întocmit un proiect de hotărâre de guvern, dar proiectul a primit aviz negativ de la Ministerul Finanțelor, întrucât banii pentru reparații ar fi fost folosiți pentru majorarea salariilor ceferiștilor.
„Inundațiile din 14-15 septembrie 2024 au afectat locuitorii județului Galați prin pierderea unui obiectiv de importanță majoră pentru comunitate: distrugerea căii ferate pe ruta Bârlad - Chiraftei, care reprezenta un mijloc esențial de transport în comun. Această situație a condus la dificultăți suplimentare în asigurarea mobilității locuitorilor și a activităților economice din zonă. Localitățile care sunt deservite de acest mijloc de transport sunt în general localități mici, aflate la distanțe semnificative față de alte orașe importante, iar pentru mulți navetiști, fie ei angajați sau elevi, trenul era unul dintre cele mai eficiente și mai puțin costisitoare mijloace de transport”, se arată în petiția inițiată de primarul din Berești, Mihai Bejan, semnată și de alți șapte primari din județele Galați și Vaslui.
„Viața liberă” a scris despre această petiție pe 7 martie 2025, iar răspunsul a venit pe 3 aprilie, de la cabinetul ministrului Sorin Grindeanu. „În prezent, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru asigurarea sursei de finanțare, a întocmit un proiect de act normativ în vederea acordării sumei necesare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, afișat pe circuitul intern de avizare, urmând ca în scurt timp acesta să fie transmis către Ministerul Finanțelor. Vă asigurăm că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii întreprinde toate demersurile legale necesare redeschiderii liniei Galați - Bârlad”, se afirma în răspunsul primit de cei opt primari, luna trecută, din partea ministerului.
Bani au fost, dar nu mai sunt!
Într-adevăr, proiectul de HG a stat în transparență publică pe site-ul Ministerului Transporturilor, a trecut și de Comisia de dialog social, după care a ajuns pe masa Guvernului, dar nu a mai intrat pe ordinea de zi. Avea avizul de legalitate dat de Ministerul Justiției, dar nu şi avizul Ministerului Finanțelor pentru partea financiară.
Întrebat de „Viața liberă”, directorul Sucursalei Regionale Căi Ferate Galați, Gabriel Oprea, ne-a confirmat: „Din păcate, da. Vom solicita, firmei câștigătoare, prelungirea ofertei financiare, care este valabilă până la data de 25.05.2025”.
Conform unor surse bine informate, motivul pentru care Finanțele au refuzat să dea aviz pozitiv proiectului de HG a fost faptul că CFR SA a primit bani la începutul anului, dar apoi și-a mărit anvelopa salarială cu ei. Mai mult, proiectul de HG a fost băgat la investiții, nu la forță majoră, așa cum a procedat, de exemplu, Consiliul Județean Galați, care a obținut bani imediat după inundații pentru repararea infrastructurii rutiere afectate și a unor școli și alte imobile distruse de puhoaie.
Drobul de sare chiar a căzut
Pe 2 martie, de altfel, „Viața liberă” atrăgea atenția exact asupra acestui lucru: „Există îngrijorări date de posibilitatea ca, și în condițiile în care s-ar aproba bugetul pentru reparațiile căii ferate Chiraftei - Bârlad, acesta să nu fie prins la forță majoră, așa cum s-a întâmplat în cazul podurilor sau căilor rutiere afectate de inundațiile din Galați și la care lucrările de reparații au început foarte rapid. Dacă lucrarea nu mai este trecută la forță majoră, ar putea însemna că va trebui să își aștepte rândul, după alte investiții considerate mai importante. Acest lucru ar echivala cu degradarea liniei și pe alte porțiuni, precum și, implicit, cu creșterea semnificativă valorii lucrărilor. Practic, ar fi lăsat totul de izbeliște”, scriam pe 2 martie.
Iată că, de această dată, drobul de sare chiar a căzut.
În condițiile în care România se confruntă cu un deficit-record, cu spectrul unei crize financiare și politice, nu se știe dacă actualul guvern va semna proiectul de hotărâre pentru acordarea banilor de reparații pentru linia Galați - Bârlad, ne-au mai spus sursele noastre.
Urmează o scrisoare deschisă
Linia CF 703 Galați - Târgu Bujor - Bârlad este linie secundară, neelectrificată, cu o lungime de 109 km, și este închiriată gestionarului de infrastructură feroviară Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă (TFIN) SRL. După ploile torențiale din septembrie anul trecut, care au produs spălări de terasamente ale substratului căii și a prismei de piatră spartă în 36 de zone, pe secțiunea Chiraftei - Bârlad (de la km 33+000 și km 102+100), s-a decis scoaterea din funcțiune a infrastructurii, respectiv închiderea circulației feroviare. Între Galați și Chiraftei și retur, trenurile circulă normal. De la Chiraftei la Bârlad și înapoi, călătorii sunt preluați de microbuzele puse la dispoziție de TFC, care folosesc un traseu adiacent.
Pentru reluarea cât mai curând a circulației normale a trenurilor, este foarte posibil ca, nu peste mult timp, să fie publicat un nou demers public, o scrisoare deschisă semnată de edilii localităților afectate de această situație.