Somaţii şi popriri pentru DATORNICI | Plicul negru de la FISC

Somaţii şi popriri pentru DATORNICI | Plicul negru de la FISC
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

De fapt, nu e chiar un plic, ci o hârtie împăturită, cu cu o folie neagră de plastic lipită pe ea, dar culoarea acesteia, suficient de sinistră, te face să înţelegi din prima că nu ai primit o felicitare, ci că Fiscul te anunţă că este pe cale să-ţi pună poprire pe toate conturile din bănci


Gălăţenii care au înregistrat diverse creanţe, către stat, către alte instituţii sau către terţe persoane, au reclamat mai multe cazuri în care popririle înfiinţate de Finanţele Publice pe veniturile sau conturile lor bancare n-au funcţionat, după părerea lor, aşa cum ar fi fost normal să se întâmple. "A fost soţul meu să plătească la Finanţe absolut toate datoriile, cu bani în mână. A întrebat de mai multe ori dacă asta-i tot, i s-a răspuns că da, iar după o săptămână ne-am trezit că mai aveam de achitat încă 50 de lei şi că Finanţele ne ameninţau că ne pun poprire pe conturi", ne-a spus Iuliana M., din Galaţi. Sau alt caz: "Am fost anunţată de băncile la care aveam conturi că mi s-a pus poprire pe salariu. Fiecare dintre aceste bănci trebuia, conform adresei trimis de Fisc, să-mi oprească automat o treime din orice sumă de bani îmi intra în contul respectiv. Ciudat este că la serviciu mi s-a oprit deja, la salariu, o treime. Mi-au pus poprire inclusiv pe cardul de credit. Aşa că, dacă ar fi fost ca toate băncile să-mi reţină câte o treime din salariu, însemna să plătesc vreo patru treimi. Şi, colac peste pupăză, notificarea prin care eram anunţată că mi se va pune poprire mi-a sosit acasă abia la trei zile după ce popririle începuseră. Nu cred că e normal să mi se poprească toate conturile, mai ales că nu am fost informată absolut deloc despre acest lucru”, ne-a spus o altă gălăţeancă, Violeta I.

Într-adevăr, nu e normal ca, pentru recuperarea unei datorii minore, să se pună poprire pe mai multe conturi, dar, cel puţin deocamdată, asta prevede legea în vigoare, am aflat în urma unei discuţii purtate cu Marcela Gorga, şefa Serviciului Colectare-Executare Persoane Fizice, din cadrul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Galaţi. La ora actuală, Finanţele Publice nu primesc, din partea băncilor,  o evidenţă care să spună clar care conturi sunt de debit şi care de credit. Legea actuală spune că, în cazul popririlor, trebuie blocate toate conturile. De aici apare poprirea multiplă a conturilor pentru o datorie, sau chiar, caz extrem, blocarea unor conturi "de ajutoare", prin care unele fundaţii sau ONG-uri derulează campanii de binefacere.

Somaţiile de plată, emise direct de la Imprimeria Rapidă a Finanţelor

Plicul negru este trimis de Fisc celor care înregistrează diverse creanţe, fie datorate Finanţelor, în urma unor decizii de impunere, fie altor instituţii din afară, sentinţe ale unor instanţe judecătoreşti. Cum spuneam, plicul este, de fapt, o hârtie împăturită, cu un soi de autocolant negru lipit (în genul celor care conţin codul PIN la emiterea unui card), autocolant care se dezlipeşte în momentul în care plicul este primit de adresant. Am întrebat-o pe Marcela Gorga care este traseul acestui plic până când ajunge la cetăţeanul căruia îi este adresat.

"În principiu, actul a intrat în baza noastră de date, pot fi sume stabilite prin decizii de impunere de Serviciul Registru Contribuabili, deci sunt creanţele noastre, ori sunt creanţe venite din afară. Apoi se generează somaţiile, pentru că, atunci când ajung la noi, ele sunt deja titluri executorii, adică au trecut deja 15 zile de la data comunicării. Pentru că la Unitatea de Imprimerie Rapidă de la Vâlcea se lucrează pentru toată ţara, noi generăm somaţiile între 5 şi 10 ale lunii. Iar pentru creanţele venite din afară, de exemplu o sentinţă a unei instanţe judecătoreşti, acestea sunt comunicate deja de cei care le-au emis. Acestea vin şi însoţite de o adresă, un fel de confirmare de primire, prin care cetăţeanul confirmă că a luat la cunoştinţă despre documentul respectiv. După ce se trimit somaţiile direct de la Unitatea de Imprimerie Rapidă, confirmarea de primire tot la ei se întoarce. Cele care nu sunt primite se întorc la noi, le spunem retururi, şi le publicăm pe site-ul ANAF, la rubrica Anunţuri. Pentru că se cere ori un cod fiscal, ori un CNP, acestea nu pot fi vizualizate de oricine, ci doar de contribuabilii în cauză. Pentru cele primite, se generează poprirea după 30 de zile de la data comunicării somaţiei. Lista este afişată şi aici la sediu, la etajul I. Toate documentele se trimit prin poştă. Teoretic, de trei ori ar trebui să meargă poştaşul, dacă adresantul nu este găsit de prima dată acasă. Practic... Dar sunt trei ştampile cu menţiuni care trebuie puse pe plic: „negăsit la domiciliu”, sau „mutat” sau „nu vrea să primească”. Poşta ţine între 7 şi 9 zile aceste documente, după care le trimite înapoi la noi”.

Cum a fost posibil să vină poprirea înaintea notificării? „Când iese lotul de popriri, se trimit o adresă de înştiinţare către om şi o adresă de înfiinţare a popriii. Ele se pun în acelaşi timp, pentru că se merge cu acelaşi borderou. Noi suntem obligaţi să transmitem popririle la sediul social al fiecărei instituţii: de exemplu, BCR-ul la Bucureşti, Banca Transilvania la Tg.Mureş, iar oamenilor le transmitem acasă. Dacă persoana respectivă nu este acasă şi nu primeşte de prima dată plicul, e posibil ca, de partea cealaltă, adresa de poprire să fi ajuns deja la bancă. Într-adevăr, se pot popri mai multe conturi, chiar şi cardurile de credit, pentru că în baza noastră de date figurează toate băncile la care persoana respectivă are conturi bancare. Noi nu ştim ce este acolo, nici dacă au cont de credit sau de debit, nici dacă au sau nu au bani în ele. Nu se face distincţie între sumele care se rulează prin conturile de credit, ci apare numai banca şi contul respectiv. În situaţia în care i s-au blocat mai multe conturi, persoana în cauză trebuie să anunţe angajatorul să-i opereze poprirea şi apoi să ne anunţe pe noi că firma la care este angajat îi reţine o treime din venit. Noi anunţăm atunci băncile să nu mai reţină. Gălăţenii aflaţi în această situaţie pot veni să anunţe acest lucru la sediul AJFP Galaţi, din strada Brăilei, la Serviciul Executări, etajul 2, camerele 212 B şi 212 C, sau la camera 102 de la etajul 1. Din păcate, sunt numeroase cazurile în care angajatorii refuză să facă popriri pe salarii, din motive care îi privesc”, ne-a spus Marcela Gorga, şefa Serviciului Colectare-Executare Persoane Fizice din cadrul AJFP Galaţi.

În perioada august-septembrie 2016, Fiscul gălăţean a emis aproximativ 3.000 de popriri, dublu faţă de media anuală. Pentru orice sumă care dă cu minus, fie ea şi de un leu, ies 12 hârtii care trebuie operate şi se pot face popriri. Conform Marcelei Gorga, s-au trimis somaţii şi popriri numai pentru sumele de cel puţin 100 de lei, ca să se acopere măcar costul hârtiei. Iar pentru creanţele mai mici de 500 de lei, notificările se mai fac şi telefonic.

Procedură asemănătoare şi pentru firme

Am vorbit şi cu Aurora Axinte, de la Registrul Contribuabili Declaraţii Fiscale şi Bilanţuri Persoane Juridice, şi am aflat că procedura de notificare a firmelor cu creanţe este foarte asemănătoare cu aceea pentru persoanele fizice. Şi firmele pot primi „plicul negru”, dar pentru mai multe motive, iar pe ele le „paşte” inactivarea, de exemplu, dacă nu şi-au prelungit dovada sediului social de la Registrul Comerţului. Sunt peste 500 de firme gălăţene în această situaţie de la începutul anului, caz în care acestea trebuie să reia, în totalitate, procedura de activare.

Citit 9188 ori Ultima modificare Joi, 17 Noiembrie 2016 19:37

2 comentarii

  • postat de gigi
    Vineri, 18 Noiembrie 2016 17:00
    79.116.103.***
    Si Banca Transilvania are sediul social la Tg. Mures spune doamna Goga. Pe bune? Acolo trimiteti dvs? Nu cumva vorbim de Cluj? Ce sa zici? Doar oameni competenti la institutia asta....
    0
    0
    Raportează
  • postat de romica
    Vineri, 18 Noiembrie 2016 08:18
    84.117.42.***
    Imi place ca. desi se cunosc inadvertentele, desi se intelege de catre toata lumea ca este abuziv ceea ce se intampla la adresa contribuabilului, in acest caz, toata lumea da vina pe lege si merge inainte in aceeasi prostie, tipic romaneasca, fara sa incerce sa faca ceva concret in schimbarea ei, a legii precum si alte masuri care, cu siguranta ca se pot lua. Avem ministri noi, tehnocrati, oameni cu ochii si urechile deschise la nevoile populatiei, care sunt pusi pe treaba. Cineva trebuie sa le transmita aceste probleme. Suntem in plina campanie si toti candidatii promit muuuulte. Ar trebui sesizati cu aceste probleme.Sa vina cu un raspuns urgent si concret catre cetateni, de la guvern.
    0
    7
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.