"Există un singur şef: clientul"

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

"Există un singur şef: clientul. Şi el poate da afară pe toată lumea dintr-o companie, de la manager în jos, pur şi simplu alegând să-şi cheltuiască banii în altă parte." Citatul îi aparţine unui întreprinzător american, Sam Walton, creatorul lanţului de magazine Wal-Mart, din SUA. L-am ales ca punct de plecare al editorialului de astăzi pentru că, deşi diferiţi din punct de vedere al mentalităţii, clienţii sunt aceiaşi peste tot: vor servicii şi produse bune şi ieftine, livrare rapidă, garanţie şi, evident, un zâmbet şi o atitudine prietenoasă a furnizorului.

Obişnuiţi de dinainte de Revoluţie cu o atitudine slugarnică, pentru că, să fim serioşi, atunci nu clientul, ci vânzătorul era stăpânul nostru, românii învaţă destul de greu care le sunt drepturile, în calitate de cumpărători. Asta se întâmplă, pe de o parte, din cauza unei mentalităţi moştenite, dar poate, mai ales, din cauza unei educaţii care nu cuprinde aproape niciodată elemente de protecţia consumatorului, deşi devenim cu toţii consumatori de la vârste fragede.

Ei, dar ce, vor spune unii, s-au terminat obiectele de studiu şi treburile serioase din învăţământ şi doar asta nu au învăţat elevii? Cu siguranţă, există multe aspecte neglijate de sistemul educaţional din România. În goana după note şi calificative, uităm adesea că există o nevoie reală de informaţii privind igiena personală, privind prejudiciile pe care lipsa mişcării şi a unei alimentaţii echilibrate le aduc stării de sănătate, privind prezenţa şi folosirea bunelor maniere în interacţiunea socială. Cine să mai aibă timp să-i înveţe pe cei mici despre drepturile lor în calitate de cumpărători de bunuri şi servicii? Să le spună că trebuie să primească restul şi bonul fiscal şi de ce sunt importante aceste aspecte, să le spună că au dreptul la un tratament politicos, dacă nu prietenos, din partea vânzătorilor, să le explice principiile concurenţiale şi de ce, dacă nu eşti servit cum trebuie, ar trebui să alegi un alt vânzător de produse şi servicii.

De ce sunt importante aceste aspecte? Pentru că, aşa cum ai fost obişnuit de mic, aşa te vei comporta şi ca adult. Şi, poate, în acest caz, nu vei mai tolera cu aşa mare uşurinţă grimasele vânzătorilor şi funcţionarilor de la ghişee, lipsa de profesionalism a diferiţilor furnizori de servicii, statul la cozi etc. Cred că v-aţi confruntat fiecare cu aşa ceva, mai ales din pricina statutului de consumatori captivi, cum suntem încă toţi în relaţia cu furnizorii de gaz şi electricitate, ca să nu mai dau exemplul arhicunoscut al clienţilor Apaterm din zonele unitare de încălzire. Este de neconceput să fii obligat să suporţi orice modificare de contract, făcută practic unilateral - întrucât, chiar dacă nu eşti de acord cu ea, nu ai alternativă - sau, şi mai şi, imixtiunea unei terţe părţi, o instituţie a statului, în actul care, în mod firesc, produce efecte doar între părţile semnatare.

Sper să ajungem să trăim într-o Românie în care înţelegerea deplină a drepturilor pe care le avem în calitate de consumatori să devină regula, nu excepţia. Iar asta se poate obţine doar prin educaţie, de la vârste fragede. Pentru asta, părinţii şi educatorii ar trebui să înţeleagă că ei optează asupra modului în care şi a locului unde îşi cheltuiesc banii. Iar cu această alegere, după caz, pentru furnizor începe sau se termină totul.

Citit 1800 ori Ultima modificare Luni, 28 Iulie 2014 17:42

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.