Dacă duminică, după producerea incidentului feroviar de la Berheci, informaţiile legate de modul în care s-a produs accidentul au fost puţine şi controversate, luni apele s-au mai limpezit.
Cel mai important lucru este că nu au fost înregistrate victime în urma producerii accidentului.
Apoi, cel vinovat de deraierea vagonului pare a fi mecanicul de locomotivă, Florin Mustaţă, care nu a respectat semnalul roşu la ieşirea din staţia Berheci, iar apoi a încercat să repare greşeala de unul singur.
Mai este de precizat şi că traficul în zonă a fost reluat în condiţii normale încă de luni dimineaţă, iar vagonul deraiat a fost repus pe linie şi transportat la Mărăşeşti, acolo unde se vor face măsurători şi se vor evalua pagubele produse.
Pasibil de pedeapsă
Şeful Poliţiei Transporturi Feroviare Galaţi, Petrică Hahui (foto), a explicat luni, în cadrul unei conferinţe de presă, condiţiile în care s-a produs incidentul spunând că mecanicul a declarat în timpul cercetărilor că nu a observat semnalul roşu la ieşirea din staţia Berheci din pricina soarelui puternic. Şi-a continuat apoi drumul şi a observat că din sens opus se apropie trenul personal. A executat imediat manevra de oprire şi a încercat să întoarcă trenul în staţie.
Comisarul de poliţie a mai spus şi că, dacă mecanicul s-ar fi limitat la acea oprire şi nu ar fi încercat să meargă înapoi, deraierea nu s-ar fi produs. Hahui a mai spus că mecanicul trenului rapid 661 care circula pe direcţia Bucureşti-Iaşi şi care a deraiat riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani, dacă va fi găsit vinovat pentru producerea accidentului.
"Deocamdată, încadrarea juridică a faptei comise de către mecanicul de locomotivă este îndeplinirea defectuoasă a sarcinilor de serviciu, dar aceasta se poate schimba, în condiţiile în care se constată în urma analizei tehnice că linia ferată ar fi fost afectată. Mecanicul este acum cercetat în stare de libertate, iar cazul este instrumentat de către un procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Tecuci", a declarat şeful Poliţiei TF Galaţi.
Petrică Hahui a mai spus că mecanicul locomotivei, Florin Mustaţă, este din Iaşi, are 42 de ani, o vechime în muncă de 22 de ani, nu are antecedente şi nu a fost implicat până acum în incidente similare.
Dat afară sau nu?
După ce datele legate de producerea accidentului au început să apară, subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, a declarat că mecanicului îi va fi desfăcut contractul de muncă pentru neglijenţă în serviciu, în condiţiile în care acesta a recunoscut că nu a respectat semnalul roşu la ieşirea din staţia Berheci.
Contactat telefonic, Răzvan Stoica, directorul CFR Călători, a susţinut că nu se poate pune problema desfacerii contractului de muncă a mecanicului trenului rapid Bucureşti - Iaşi, până în momentul în care nu vor exista concluzii finale ale raportului de analiză care se face în acest caz.
"În momentul în care raportul va fi finalizat şi vor exista concluzii clare ale acestuia vom vedea ce măsuri se impun. Nu vom lua nici o măsură până când acest raport nu va fi finalizat", ne-a declarat Răzvan Stoica, directorul CFR Călători.