* Mopedul – noul vehicul al poporului * 3.500 de mopede în judeţul Galaţi * Mopediştii – neştiutori ca pietonii, dar dublu expuşi la pericol *
Moped - vehiculul cu două, trei sau patru roţi, care rulează cu maxim 45 km/h, prevăzut cu un motor de cel mult 50 centimetri cubi şi care nu depăşeşte o putere de 4 KW
Nu ne putem permite cu toţii „motoare” adevărate, după cum nici să stai toată ziua cu fundul în maşină şi cu maşina blocată în trafic nu reprezintă vreun chichirez.
Excelentă soluţie de compromis, mopedul înseamnă profit maxim din investiţie minimă: cu mai puţin de 1.000 de euro poţi să simţi vântul în plete, nu te interesează să ai permis de şofat, şi te strecori prin trafic mai ceva ca Alexandru Macedon călare pe Ducipal printre perşii cu Audi TT.
Uşor şi rapid în trafic
„Pentru că nu sunt încă foarte bine înţeleşi de ceilalţi participanţi la trafic, mopedişti şi mopedele sunt un subiect de actualitate”, declară comisarul Viorel Cojocaru, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi şi argumentează:
„Mopedul este un vehicul foarte util în condiţiile unui trafic aglomerat ca al nostru, pentru că este uşor, rapid şi nu necesită obţinerea permisului de conducere. De fapt, aici stă şi una dintre cauzele producerii atâtor accidente în care sunt implicaţi mopedişti”.
Fără carnet!
Obţinerea carnetului de către posesorii de mopede nu este obligatorie în România. De aceea, de nenumărate ori, aflându-se în trafic, scuteriştii se expun fără voia lor pericolelor, ei neavând absolvită şcoala de şoferi.
Trebuie reţinut că în Europa sunt destule ţări a căror legislaţie impune obţinerea permisului de către conducătorii de mopede, România neînscriindu-se nici măcar în zona proiectelor legislative în acest domeniu.
Mai puţine accidente
Ieftine şi uşor de cumpărat, tot mai multe scutere apar pe şoselele judeţului – numărul lor a depăşit deja cifra de 3.500, crescând cu 30 la sută faţă de 2009 -, iar consecinţele se fac rapid simţite.
Astfel de la începutul anului, Poliţia Rutieră Galaţi raportează 64 de accidente rutiere în care au fost implicaţi mopedişti. Trei gălăţeni au murit în asemenea accidente, alţi 14 fiind grav răniţi, iar 49 - răniţi uşor.
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, numărul evenimentelor rutiere s-a micşorat semnificativ – cu 30 la sută, ca şi cel al accidentărilor grave.
După dumneavoastră!
„Elementul politeţe în trafic este esenţial”, explică reprezentantul Rutierei, „atât de partea conductorilor de mopede – care trebuie să înveţe regulile de circulaţie şi să se supună Codului Rutier, dar şi de partea şoferilor care ar trebui să îi protejeze pe mopediştii care rulează pe drum”.
Doar în urmă cu două zile Galaţiul a fost martorul unui nou accident, în care personaj principal a fost tot un vehicul pe două roţi, dar o motocicletă (nu un moped!). Iar diferenţa notabilă este faptul că în cazul motociclistului, descoperit a avea inclusiv alcoolemie, se punea problema ridicării permisului, pentru faptul că pasagera de 17 ani căzuse şi se lovise la plecarea de pe loc a vehiculului.
Să nu uităm că pentru un mopedist problema permisului nu există, lipsa de răspundere fiind probabil unul dintre factorii determinanţi în numărul mare de incidente rutiere în care sunt implicaţi piloţii de mopede.
Şoferi, dacă tot ne lăudăm că avem carte, haideţi să nu facem ştiinţa praf şicanându-i pe „colegii” de trafic. Hm, unde mai pui că de atâtea ori ne-am dori să ne mişcăm la fel de rapid ca ei.