Este avertismentul lansat de șefii din Ministerul Afacerilor Interne la adresa structurilor care se ocupă cu pregătirea continuă a personalului. Recomandarea, care în spațiul public a căpătat nuanțe de amenințare cu desființarea, vine, oficial, după ce, în ultimele luni, la nivel național, au avut loc mai multe evenimente rutiere în care au fost implicate autospeciale de poliție.
Galațiul se înscrie în seria destul de lungă de evenimente rutiere în care au fost implicate mașini de poliție cu cel puțin două accidente produse numai în cursul acestui an. Unul dinte ele, extrem de grav, s-a soldat cu moartea unei persoane și rănirea altor trei. S-a întâmplat pe 9 septembrie, pe DJ 255, între localitățile Pechea și Rediu. Autospeciala la volanul căreia se afla un tânăr polițist, de numai 20 de ani, din Matca, a lovit în plin un atelaj în are se aflau patru persoane. Una dintre acestea, o femeie de 71 de ani, și-a pierdut viața, iar alte trei, o femei și doi bărbați, au suferit leziuni gave și au ajuns în spital. Un alt eveniment s-a produs pe 26 februarie, când o mașină de la Secția 3 Poliție a fost grav avariată dup ce a intrat în coliziune cu un alt autoturism, în intersecția de la Spitalul Județean, pe fondul unei neacordări de prioritate. Potrivit informațiilor oficiale date publicității la momentul accidentului, autospeciala s-ar fi aflat în misiune, având semnalele acustice și luminoase în funcțiune. În ambele cazuri, s-au deschis anchete pentru a se stabili, oficial, condițiile în care s-au produs evenimentele și dacă polițiștii aflați la volanul mașinilor de intervenție au fost vinovați ori nu stăpâneau îndeajuns de bine regulile de conducere în regim prioritar.
Serviciu special pentru instruire practică
Reguli care, printre altele, se deprind în cadrul cursurilor de pregătire continuă pe care toți polițiștii trebuie să le urmeze, sub coordonarea Serviciilor de Pregătire Profesională, existente la nivelul fiecărui inspectorat. Înființate tocmai pentru a suplini pe de o parte durata scurtă de instruire pe care o fac elevii școlilor de agenți, sau chiar lipsa totală a abilităților profesionale în rândul celor angajați din sursă externă, structurile amintite au rolul să îi învețe pe polițiști de toate: legislație, tactică, utilizarea armamentului și, nu în ultimul rând, conducerea vehiculelor de serviciu. Acest din urmă aspect s-a dovedit unul destul de delicat în contextul în care, la nivel național, se înregistrează un număr destul de mare de evenimente rutiere soldate cu victime, nemaivorbind de pagubele materiale. În acest context, șefii de la Interne au atras atenția că tinerele generații de polițiști ar trebui instruite mai temeinic, pentru a nu se mai ajunge prea des ca mașinile de intervenție să fie implicate în astfel de situații, cu consecințe pe termen lung, unele foarte grave sau chiar ireparabile.
”Fiți mai eficienți!”
”Prin precizările aduse în discuție a fost cerută o eficientizare a activităților de pregătire profesională a polițiștilor în domeniul conducerii autospecialelor în regim prioritar, în contextul în care, în ultima perioadă, au avut loc evenimente în care au fost implicați polițiști care conduceau autovehicule de serviciu. Nu a fost adusă în discuție desființarea Direcției Pregătire Profesională, ci o eficientizare a activităților desfășurate, astfel încât cursurile urmate de polițiști să contribuie la reducerea numărului acestor evenimente”, a precizat Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) după ce, în spațiul public, anumite formațiuni sindicale au lansat ipoteza că s-ar pune problema desființării serviciilor de pregătire și eliminarea obligativității perfecționării profesionale în rândul polițiștilor.
Reacția IGPR a venit după o videoconferință a MAI în care secretarul de stat Bogdan Despescu ar fi pus sub semnul întrebării eficiența activităților de pregătire profesională pe care polițiștii din structurile operative sunt obligați să le parcurgă.

