Mopediştii, ameninţaţi cu examenul de permis!
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Mopediştii, ameninţaţi cu examenul de permis!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Conform proiectului noii legi a circulaţiei, cei care vor să conducă motoscutere nu o vor mai putea face doar în baza cursului de legislaţie


Deşi conduc vehicule de putere mică, care nu pot concura cu rapidele motociclete sau cu bolizii pe patru roţi, mulţi motoscuterişltii sunt deseori, aşa cum practica a dovedit-o, veritabili factori de stres pentru ceilalţi participanţi la trafic. Încercaţi probabil de un "mic" teribilism, cât le permit puţinii cai putere ai mopedelor, sau probabil de slaba cunoaştere, în unele cazuri, a regulilor de circulaţie, mulţi conducători ai unor astfel de vehicule se lansează în curse haotice pe drumurile publice, aventurile lor soldându-se, nu de puţine ori, cu accidente sau... autoaccidentări.

De la curs de legislaţie, la examenul de permis

În prezent, legislaţia română le permite celor care vor să conducă mopede sau alte vehicule asimilate să o facă după ce absolvă un curs de legislaţie pe care îl pot urma la orice şcoală de şoferi. După zece zile, solicitantul primeşte o simplă adeverinţă cu care poate circula. Ce-i drept, eludarea acestei prevederi pe principiul că oricine poate să conducă un motoscuter, ar putea fi costisitoare în momentul în care mopedistul ar fi oprit în trafic de poliţişti sau, mai rău, ar fi implicat într-un accident rutier: lipsa adeverinţei care să ateste cursul de legislaţie se sancţionează cu amenzi cuprinse între 420 şi 560 de lei, ceea ce înseamnă destul de mult pentru un puşti ori pentru un agricultor care şi-a luat moped ca să meargă la muncile câmpului ori dintr-un sat în altul. Practica a arătat însă că aceste cursuri reprezintă uneori prea puţin, doar o mică parte din pericolul reprezentat de mopediştii iresponsabili fiind consemnat în statistici.

"De la începutul acestui an, în judeţul Galaţi au avut loc 48 de accidente grave, soldate cu răniri grave ori decese. În trei dintre acestea au fost implicate mopede, trei persoane fiind rănite grav, iar una şi-a pierdut viaţa", a precizat Aurelian Ropotan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi.

Proiectul noii legi a circulaţiei ar putea schimba condiţiile de conducere a mopedelor, iar acest fapt îi nemulţumeşte mai ales pe cei din mediul rural, ştiut fiind că cei mai mulţi dintre deţinătorii de motoscutere sunt de la sate.

Sunt însă şi voci din cadrul acestei categorii care susţin schimbarea. "Eu am şi moped, şi permis de categoria B. Mi se pare normal să se introducă examenul pentru permis de motoscuter. Chiar dacă sunt vehicule mici, de putere şi viteză mici, totuşi participă la trafic, iar cei care le conduc trebuie să fie conştienţi că au puterea de a pune în pericol siguranţa lor, a celorlalţi şi a traficului în general! Nici nu bicicliştii nu mi-e ruşine! Un biciclist poate merge pe şosea băut, fără să aibă habar de legile de circulaţie, iar consecinţele se văd zilnic", ne-a spus Ionuţ (31 ani), unul dintre deţinătorii celor 1.205 de mopede înregistrate în prezent la Primăria Galaţi.

Teorie şi practică

Noua lege, care ar putea deveni operaţională de la începutul anului viitor, prevede, printre altele, introducerea unor categorii noi, "AM", destinată mopedelor şi altor vehicule asimilate. Metodologia pentru susţinerea examenului de permis pentru conducători de motoscutere ar trebui elaborată de Ministerul Administraţiei şi Internelor, aşa cum s-a întâmplat, de altfel, şi cu cele destinate celorlalte categorii. Teoretic, la examenul de permis, viitorul motoscuterist ar trebui să treacă prin probe asemănătoare celor aplicabile candidaţilor la examenul pentru actualele categorii A şi A1, destinate motocicliştilor. Cel mai simplu examen de permis constă, în prezent, în testul teoretic, care cuprinde 20 de întrebări din care examinatul trebuie să rezolve cel puţin 17, chestionarul putând să cuprindă inclusiv probleme de mecanică sau care ating conduita rutieră. Apoi, proba de foc, care le vine de hac chiar şi celor mai "tocilari" candidaţi: traseul, desfăşurat în poligon.

"Candidatul trebuie să execute o serie de manevre, prin care să demonstreze că poate stăpâni vehiculul pe două roţi. Se verifică de la modul de staţionare până la modul în care îşi pregăteşte echipamentul şi motorul, respectiv pneurile, direcţia, frânele, luminile pentru pornire. Se verifică mersul sinuos printre jaloane, deplasarea în linie dreaptă, depăşirea obstacolelor, exerciţii cu viteză mare şi frânare", explică cms. şef Antonio Petrea, din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor Galaţi.

Sună destul de complicat, am zice, iar cei care au trecut printr-un asemenea examen ar putea confirma că nu e atât de simplu să ajungi să ai permis pentru a zbura ca săgeata pe două roţi. O confirmă cumva şi faptul că dintre cei 49 de gălăţeni care au încercat de la începutul acestui an să intre în posesia unui permis din categoria A, 41 au reuşit să treacă de sală. Dintre aceştia, 30 au dovedit că au destule abilităţi şi pentru a trece cu bine proba de poligon.

 

Citit 4173 ori Ultima modificare Luni, 21 Mai 2012 18:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.