Evaluaţi acest articol
(74 voturi)
9 comentarii

Piaţa navală este adesea cu suişuri şi coborâşuri. Inclusiv pe piaţa românească "vin vremuri interesante", în condiţiile în care, pe lângă şantierul de la Galaţi, Grupul Damen a preluat şi managementul şantierului naval de la Mangalia. O miză pe piaţa navală o reprezintă şi contractul privind construirea a patru corvete militare pentru statul român.

Despre toate acestea, dar şi despre alte subiecte privind activitatea SN Damen Galaţi, puteţi afla din interviul în exclusivitate acordat ziarului "Viaţa liberă" de managerul general al companiei, dl Rino Brugge:

- Să începem cu ştirea momentului… Cum se va reflecta achiziţia SN Mangalia pentru SND Galaţi?

- Sunt foarte bucuros că aţi pus această întrebare, pentru că putem clarifica o serie de aspecte despre modul în care se poziţionează cele două şantiere. Noi, cei de la SND Galaţi suntem specializaţi pe nave complexe - superiahturi, nave militare, nave off-shore specializate, precum nava de cercetări antarctice pentru Australia. Achiziţia şantierului naval de la Mangalia s-a făcut având în vedere un cu totul alt tip de nave. De exemplu, ei dispun acolo de docuri foarte mari, cu o lăţime de 48 şi 60 de metri, facilităţi de care noi, la Galaţi, nu dispunem. Grupul Damen a fost foarte interesat de Mangalia pentru aceste facilităţi, care i-ar permite să intre pe o serie de pieţe noi, precum cele pentru ferryboaturi de mari dimensiuni sau nave de croazieră.

- Prin urmare, SND Galaţi nu intra "în concurenţă" directă cu SND Mangalia.

- În niciun caz. În fapt, la nivelul Grupului Damen, cel mai bine putem vorbi de două şantiere navale complementare. În plus, politica la nivel de grup - avem 34 de şantiere în întreaga lume - este de a optimiza activitatea acestora. Aşadar, noi, la SND Galaţi, suntem foarte bucuroşi că avem şi alţi colegi în România. După cum vă spuneam, ele au pieţe naturale diferite, dar asta nu înseamnă că nu putem colabora la o serie de proiecte. De exemplu, dacă sunt comenzi de nave pentru care nu avem suficient personal la Galaţi, putem să apelăm şi la SND Mangalia. Prin urmare, şantierul naval din Mangalia nu este pentru noi o ameninţare, ci, din contra, o oportunitate şi abia aşteptăm să colaborăm cu ei.

- Înţelegem de aici că sunteţi optimişti privind viitoarele comenzi atât pentru Galaţi, cât şi pentru Mangalia…

- Da, suntem foarte optimişti, mai ales în aceste pieţe pe care activează SND Galaţi şi SND Mangalia. Asta pentru că, deşi la nivel global piaţa construcţiilor navale nu este "roz" tot timpul şi peste tot, nişele noastre - la Galaţi, nave militare, nave complexe, superiahturi, nave de cercetare; la Mangalia, nave de croazieră şi ferry-boaturi de mari dimensiuni - sunt afaceri foarte bune. Suntem foarte activi în România, avem multe comenzi, multe lucrări şi vor mai fi şi altele în continuare.

NAVELE MILITARE

- În perspectivele privind viitoarele lucrări vă bazaţi şi pe comenzile privind corvetele?

- În primul rând, vreau să clarific un lucru foarte important: noi suntem aici, la SND Galaţi, centrul de excelenţă Damen pentru construcţia navelor militare. E vorba de capacităţi şi expertiză demonstrate, începând din 1999, de când Damen a preluat SN Galaţi, în livrarea a nu mai puţin de 30 de nave de apărare şi de securitate pentru 13 ţări diferite, inclusiv pentru membri NATO şi UE! De exemplu, cele mai importante proiecte pentru Marina Regală Olandeză au fost făcute aici, la Galaţi, inclusiv JSS Karel Doorman, cea mai mare navă militară construită vreodată în România şi cea mai mare navă a forţelor navale olandeze.

De altfel, de anul viitor mizăm pe începerea lucrărilor la încă o navă-suport de luptă (CSS) pentru marina olandeză şi avem mari speranţe că vom fi implicaţi şi în programul de înlocuire a fregatelor multirol din clasa M ale Olandei şi Belgiei.

Un alt element important este şi acela că, mergând pe această linie de excelenţă în domeniul Apărării, la Galaţi avem inclusiv compania de proiectare pentru toate navele militare care se construiesc în Grupul Damen. E vorba de Marine Engineering Galaţi (MEGA), un exemplu de succes în ceea ce înseamnă transferul de "know-how" la nivel de grup. Altfel spus, SND Galaţi este şi va fi în continuare în avangarda industriei pentru navele de apărare.

Prin urmare, din toate punctele de vedere - tehnic, proiectare, resurse umane, sistem de management - ne simţim pregătiţi pentru a face faţă unei comenzi precum cea avută în vedere de autorităţile române, privind cele patru corvete pentru Forţele Navale. După ce Galaţiul a ajuns unul dintre cei mai mari exportatori privind navele militare, am fi foarte mândri să fim implicaţi şi în acest proiect atât de important pentru România. Dar, desigur, ultimul cuvânt aparţine Guvernului României, el este singurul în măsură să decidă dacă oferta noastră este în măsură să întrunească toate aşteptările. Noi suntem optimişti, dar, repet, ultimul cuvânt îl are statul român.

- Şi concurenţa este foarte puternică, iar adesea chiar foarte vocală… Ce alte avantaje mai are SND Galaţi faţă de competitori?

- Dacă ne uităm la şantierele navale, vom vedea că sunt specializate pe construcţia unor anumite tipuri de nave. Noi, la Galaţi, suntem specializaţi pe nave militare! Avem deja o experienţă de peste 25 de ani în această privinţă. Am exportat nave militare în valoare de 2 miliarde de euro, pentru diferite ţări! Acum, desigur, şi alţii pot pretinde că pot face nave militare. Dar una este să fii specializat pe nave de croazieră şi alta este să depui o aplicaţie pentru nave militare. Ia ceva timp ca să poţi să dezvolţi o tehnologie sau facilităţi pentru a construi astfel de nave, unele la un nivel atât de ridicat precum cele pe care le are SND Galaţi. În plus, pe lângă expertiză şi facilităţi, avem şi un produs foarte bun, platforma pentru corvetele - fregatele SIGMA. Este un model foarte performant, avem deja 10 astfel de corvete/ fregate construite până acum, în diverse versiuni, pentru clienţii noştri din domeniul Apărării. Şi credem că acest design ar fi unul foarte potrivit pentru cerinţele ridicate de statul român.

- Dacă ar fi să câştigaţi acest contract, nu ar fi primul care ar privi securitatea României…

- Într-adevăr, am fost foarte onoraţi să construim la Galaţi nava amiral a Poliţiei de Frontieră române, e vorba de nava "Ştefan cel Mare", a salvat inclusiv multe vieţi omeneşti în timpul operaţiunilor Frontex la care a participat. Din câte ştiu, autorităţile române sunt foarte mulţumite de ea, e o navă care îşi face foarte bine treaba şi s-a dovedit că a fost o alegere bună când această comandă a fost încredinţată SND Galaţi. Nu putem spera decât ca şi cele patru corvete să fie construite tot la Galaţi. Dar, desigur, vorbim de un alt tip de proiect, de o anvergură mult mai mare.

PLANURI DE INVESTIŢII

- Investiţiile sunt o condiţie pentru păstrarea standardelor ridicate. Ce planuri aveţi în această privinţă?

- Principala investiţie pe care ne concentrăm anul acesta este transformarea Secţiei 1 într-o facilitate care să se ocupe în exclusivitate de prelucrarea tablei subţiri (5-6 mm) şi pe construcţiile în aluminiu, frecvent utilizate la genurile de nave specializate pe care le construim noi. De exemplu, suprastructura iahturilor implică şi construcţii în aluminiu. În al doilea rând, vrem să extindem Estacada - o parte din Secţia 1 A, unde noi vrem să construim nave din portofoliul actual, într-o zonă acoperită. Investim, de asemenea, şi în automatizări. Ne interesează în general programele de software ce ne uşurează activitatea, dar experimentăm şi noi echipamente, precum un robot de sudură special pentru construcţiile navale. Dar, nu în ultimul rând, investiţii foarte importante se fac în echipamentele de protecţie pentru angajaţi - le-am adus la standarde precum cele din Olanda - vrem să îmbunătăţim şi spaţiile destinate angajaţilor. Apoi este şi partea de formare, prin cursurile de instruire profesională. Dar, dincolo de aceste elemente, un plan de investiţii este un proces continuu. Ca să vă faceţi o imagine, de la preluarea de către Damen a şantierului de Galaţi, în 1999, peste 100 milioane de euro s-au investit în modernizarea şantierului.

- Dacă vorbim de forţa de muncă calificată, pe piaţă sunt companii care se plâng de lipsa acesteia. Cum stau lucrurile la SND Galaţi?

- Da, este un fenomen care afectează nu numai industria navală, ci toate sectoarele industriale. Nu e uşor să păstrezi angajaţii, mulţi sunt tentaţi să plece în alte zone - la Bucureşti, de exemplu - sau să plece în străinătate. Resursele de personal sunt aceleaşi pentru toată lumea, iar în industria navală din România, care merge destul de bine, şi ceilalţi îşi doresc să atragă personal din aceleaşi resurse. Prin urmare, este foarte important să încercăm să păstrăm angajaţii experimentaţi, pentru că ei fac diferenţa!

Iată de ce, pentru ca oamenii să rămână motivaţi, deşi CCM curgea până la sfârşitul anului, am decis să-l negociem la jumătatea anului, în iunie, şi am mărit nivelul salariilor, chiar dacă a însemnat o creştere a costurilor operaţionale. Dar, repet, era necesar acest efort pentru a reuşi să păstrăm oamenii buni.

În plus, tot în demersul nostru de a avea o forţă de muncă stabilă, avem şi un program prin care cei ce şi-ar dori să muncească în străinătate, să o poată face în şantierele Damen pe care le avem în alte ţări - Franţa, Olanda, ţări din Orientul Mijlociu sau Orientul Apropiat - fără să renunţe la locul de muncă din cadrul companiei.

În aceeaşi măsură, încercăm să atragem şi să formăm personal, am avut inclusiv campanii de recrutare în tot judeţul Galaţi. Suntem deschişi faţă de toţi care doresc să muncească, avem şi un Centru de training, unde oameni necalificaţi pot merge să facă o serie de cursuri de calificare şi să rămână la noi. Din păcate, aceste măsuri nu au fost suficiente pentru a acoperi tot necesarul de forţă de muncă. Încercăm diverse opţiuni, pentru că în final e important nu numai să instruieşti noi angajaţi, ci şi să reuşeşti să-i păstrezi.

- Dincolo de aceste dificultăţi, Galaţi are o tradiţie în marea industrie navală. Una de 125 ani, începând cu şantierul Fernic!

- Suntem foarte mândri de acest lucru. 125 ani este o perioadă foarte lungă. Fireşte, activităţi legate de construcţiile navale au fost şi înainte de perioada Fernic, dar Şantierul Naval "G. Fernic" este cel care deschis la Galaţi o nouă eră în construcţiile navale, prin faptul că făcea trecerea de la construcţiile din lemn la cele metalice. Din acest motiv, SN Damen Galaţi îşi socoteşte tradiţia din 1893, anul înfiinţării primei uzine Fernic, care a precedat deschiderea şantierului naval de la malul Dunării în 1897. La vremea lor au reprezentat un reper al modernismului, lucru pe care încercăm să-l facem şi noi astăzi.

E un an special pentru noi şi îl marcăm ca atare. Vom celebra Ziua Navalistului, pe 15 august, printr-un program special dedicat angajaţilor noştri şi familiilor acestora, dar pe 1 septembrie vom organiza la Universitatea "Dunărea de Jos" o expoziţie şi vom lansa un album aniversar, ambele dedicate istoriei industriei navale la Galaţi. Vom prezenta inclusiv actul original de înfiinţare a şantierului Fernic! Şi poate nu e lipsit de semnificaţie că, asemenea lui G. Fernic, şi dl Kommer Damen, preşedintele grupului Damen, este un vizionar al timpului său, care a investit enorm în angajaţi, familiile lor şi comunitatea locală. Mai mult, sunt foarte multe familii de navalişti în SN Damen Galaţi, iar acest lucru se simte în evoluţia companiei. Iar avantajul unei astfel de organizaţii, ce are la bază o afacere de familie, e că priveşte lucrurile pe termen lung - nu vrea ceva rapid, trecător, ci se gândeşte la viitor şi doreşte să clădească ceva durabil!

Citit 12121 ori Ultima modificare Joi, 09 August 2018 00:41

9 comentarii

  • postat de Je Miercuri, 15 August 2018 09:50 213.233.85.*** Link la comentariu
    1
    8

    Păi ce taxe s-au plătit către buget? Sau ați plătit vreo factura de prestări servicii către un off- shore inainte de plata către buget?

    Raportează
  • postat de viorel Miercuri, 15 August 2018 08:18 5.15.222.*** Link la comentariu
    1
    8

    va zic clar ca un om ce lucreaza direct in productia de nave. este o munca pe care multi nici nu isi inchipuie cat poate fi de grea gaze,fum,praf =noxe. plus compartimente inchise si aici ma refer la dublufund si dublubord unde esti ca intr-o celula fara aer din exterior.uneori cred ca si puscariasii au o viata mai buna. dar e meseria pe care am ales-o,cu bune si rele. cat despre salariu va pot spune doar ca el nu reflecta cu adevarat munca pe care o prestam.dar traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul.

    Raportează
  • postat de Unde este progresul ? Duminică, 12 August 2018 14:57 185.253.96.*** Link la comentariu
    3
    12

    anul 1999 profit net : 11.377.109 lei (2473284 euro)
    anul 2017 profit net : 11.064.304 lei (2405283 euro) .....

    Unde este progresul ??

    Raportează
  • postat de Un Sudor Miercuri, 08 August 2018 18:33 82.137.9.*** Link la comentariu
    5
    17

    Categoria 1 treapta 2 sudor Damen Galați. Luna iunie 54 ore suplimentare. Adică cam 7 sâmbete... Adică am dormit în șantier.... Avans 978 lei(fix) lichidare 2155 lei. (fără bonuri de masă). Un total de 3133 lei. Oare o fi în regulă la volumul de muncă prestat? Oare mai ai timp pentru familie? Pentru tine?

    Raportează
  • postat de Fincantieri Miercuri, 08 August 2018 07:38 31.28.163.*** Link la comentariu
    7
    10

    Cu toate ca Damenul detine impreuna cu statul Qatar , un mare santier naval acolo , cei de la Fincantieri au reusit sa castige un contract de aproape 4 miliarde de euro , pentru nave militare : 4 corvete, o nava amfibie (LPD - Landing Platform Dock) , si doua nave de patrulare (OPV - Offshore Patrol Vessel) , plus asistenta pentru 10 ani , dupa livrarea acestor nave.
    Asta spune multe !
    https://www.fincantieri.com/en/media/press-releases/2018/fincantieri-begins-work-in-muggiano-on-the-first-corvette-for-qatar/

    Raportează
  • postat de Galatean Miercuri, 08 August 2018 06:53 82.137.12.*** Link la comentariu
    10
    18

    Dle Rino Bruno, pardon, dle Rino Brugge cum e să faci miliarde de euro dar să plăteşti atât de prost angajaţii ???

    Acum ai rămas cu cei mediocrii, că cei buni au plecat, dar cum e să dormi bine când banii unii îi întorc cu lopata şi alţii erau prostiţi pe firmituri ???

    Pe când LA ACELAŞI PROFIT PE CAP DE NORVEGIAN / OLANDEZ / ROMÂN veţi da ACELAŞI cost total SALARIU pentru ANGAJAT ?


    Adică, dacă faceţi profit de 100.000€ pe cap angajat în Olanda dar şi în România, de ce să nu daţi salarii în România de exact acelaşi nivel ca în Olanda???

    Raportează
  • postat de ciumpalancu Miercuri, 08 August 2018 04:13 70.31.79.*** Link la comentariu
    11
    14

    "Cumpar" si eu SNMangaliapedoileitramvai dacastatul roman imi baga in traista cateva sute de milioane de euro pentru niste corvete supraevaluate. PS-damen a exportat nave militare de 2 miliarde de euro de la galati ? cand cifra reala este de cca 200 milioane pentru corpurile de nava fabricate aici....

    Raportează
  • postat de nuconteaza Miercuri, 08 August 2018 01:36 5.13.133.*** Link la comentariu
    14
    15

    deci, pe scurt. salariile in damen sunt peste media judetului. un muncitor cu categoria 1, adica dupa absolvirea cursului de calificare ( 6 luni ) are in mana cam 2000 de lei fara ore suplimentare si bonuri. este industrie grea, comparativ cu orice alta tara este un salariu mic dar repet, cu categoria 1. deci e pentru cine vrea sa invete meserie. bonurile sunt 330 de lei pe luna , 160 selgros si in ore, la 16 ore suplimentare ( deci 2 sambete ) mai iei 400 lei in mana. Deci ar fi un total de 2400 lei + 500 bonuri. Nu stiu daca e mult sau putin, ramane dvs. sa decideti. munca e grea, conditiile grele, e santier la urma urmei. intotdeauna e loc de mai bine dar oricine e binevenit sa munceasca pe salariul minim pe economie ca vanzator.

    Raportează
  • postat de Adi Miercuri, 08 August 2018 00:02 100.117.18.*** Link la comentariu
    18
    46

    Da, faceti profitul cat casa si fraierii muncesc pe firmituri.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.