Interviu. Preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea: Aeroportul este o investiţie vitală acestei zone

Interviu. Preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea: Aeroportul este o investiţie vitală acestei zone
Evaluaţi acest articol
(39 voturi)

- Domnule preşedinte, în condiţiile în care Galaţiul este izolat şi ocolit de toate proiectele majore de infrastructură, tocmai aţi contractat un studiu de oportunitate în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian. Ce şanse există ca Galaţiul să aibă cu adevărat un aeroport?

- Noi, Consiliul Judeţean, încercăm să facem tot ce este posibil ca această investiţie să fie realizată la Galaţi. De când am devenit preşedintele Consiliului Judeţean am bătut la foarte multe uşi - ale Guvernului, ale Ministerului Transporturilor, peste tot unde am crezut că pot găsi înţelegere pentru construirea unui aeroport la Galaţi.

- Are nevoie Galaţiul de o asemenea investiţie?

- Aşa cum stau lucrurile în momentul de faţă, un aeroport în Galaţi ar fi cel mai indicat şi nu ar deschide numai Galaţiul! Distanţa de la Brăila până acolo unde vrem noi să amplasăm aeroportul ar fi de 30 km, din Galaţi până la aeroport - 20 km, de la Bârlad - 70 km, de la Focşani - 35-40 km. Iar după ce va fi construit podul, inclusiv de la Tulcea se va ajunge la aeroport foarte repede, dar şi de la Buzău. Dacă ar fi să facem o radiografie a zonei, am putea spune că un aeroport amplasat în Galaţi ar deservi peste două milioane de cetăţeni. Şi aici ne referim şi la oamenii de afaceri care vor să vadă oportunităţile din Galaţi, la companiile cu capital privat - Şantierul Naval, ArcelorMittal - plus alte instituţii care au legătură cu UE şi au nevoie de timp, de rapiditate, de eficienţă. Vorbim despre cetăţeni din Republica Moldova care au şi cetăţenie română şi lucrează în Spania, Italia sau alte ţări din UE.

Nu trebuie să neglijăm faptul că Galaţiul este binecuvântat prin cele două universităţi, care, însumat, au aproape 20.000 de studenţi, mulţi veniţi din afară ca să studieze la Galaţi. Avem profesori de la Facultatea de Medicină care predau în Italia! Adresabilitatea şi necesitatea unui astfel de aeroport este iminentă! Practic toate lucrurile acestea, cumulate, ne împing de la spate: "Faceţi ceva pentru că avem nevoie de aeroport la Galaţi! Faceţi ceva că eu vin acasă din Italia, Spania, Marea Britanie şi vreau să fac două ore cu avionul până la Galaţi, nu să pierd o zi pe drum!". Dovadă multitudinea de firme care fac curse regulate asigurând transferul de călători către aeroport. Asta înseamnă că se circulă şi că oamenii au nevoie de aeroport!

- De ce sunt necesare cele două studii, de oportunitate şi de trafic?

- Contractele pentru cele două studii sunt deja semnate, pe sume destul de modice - nu aruncăm cu bani! - şi am dat deja ordinul de începere a lucrărilor, astfel încât până la sfârşitul lunii octombrie, cel târziu pe 10 noiembrie, studiile să fie finalizate. Din studiul de oportunitate şi din studiul de trafic eu sper să reiasă importanţa şi necesitatea construirii unui aeroport la Galaţi. Cu aceste două studii voi merge la Guvern, la Ministerul Transporturilor, şi voi cere introducerea acestui aeroport în Masterplanul de Dezvoltare pe Transport al României, pentru care am început deja demersurile.

Din momentul în care este aeroportul este introdus în Masterplanul de Dezvoltare, vorbim despre mai multe oportunităţi de finanţare: pot fi fonduri europene, pot fi bani de la bugetul naţional şi o parte de la Consiliul Judeţean, poate fi un parteneriat public-privat şi felicit Guvernul României că a dat această lege a parteneriatului public-privat. Pentru că, în momentul în care cineva vede dintr-un studiu de trafic că există clienţi, poate face o investiţie din care să-şi recupereze banii. Dar dacă nu plecăm de undeva, nu avem de unde să ştim! Asta am făcut eu! Pentru că este o investiţie atât de necesară şi vitală zonei, şi vreau ca oamenii să mă cunoască în continuare ca pe un om care începe un proiect doar atunci când are convingerea că îl va duce la bun sfârşit! Sunt proiecte mari şi multe pe care le are judeţul Galaţi, dar acesta este un proiect vital, de care avem nevoie maxim!

Modificarea Masterplanului se face prin Hotărâre de Guvern şi cum preşedintele Comisiei de Transporturi este din Galaţi, vicepremierul este din Galaţi, şeful europarlamentarilor PSD este din Galaţi, avem susţinere!

- Unde ar putea fi construit aeroportul?

- Sunt vreo trei zone unde ar putea fi amplasat, dar toate sunt în Galaţi! După ce vom introduce aeroportul în Masterplanul de Dezvoltare, vom demara procedura de achiziţie pentru studiul de fezabilitate, care va analiza şi cea mai bună variantă de amplasare în funcţie de curenţii de aer, aterizare. Avem prinşi bani în buget şi pentru studiul de fezabilitate pentru aeroport, aşa cum au fost alocaţi şi banii pentru studiile de oportunitate şi de trafic.

Citit 16771 ori Ultima modificare Vineri, 14 Septembrie 2018 00:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.