Primarul, directorul Transurb şi liderul sindical, luaţi la întrebări: Nimeni nu vrea un transport pe butuci în Galaţi

Primarul, directorul Transurb şi liderul sindical, luaţi la întrebări: Nimeni nu vrea un transport pe butuci în Galaţi
Evaluaţi acest articol
(33 voturi)

Controlat politic de zeci de ani, transportul public în comun prestat de Transurb se confruntă cu probleme şi incertitudini. Anul trecut, două greve spontane ale angajaţilor au paralizat oraşul pentru câte o jumătate de zi, iar ultima dintre ele s-a încheiat cu demisia directorului, cerută şi de salariaţi, şi de primar. Pentru că urmează încă un an dificil pentru Transurb, am încercat să facem o radiografie a transportului gălăţean punând cap la cap trei viziuni: a primarului municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, a directorului general interimar, Ghiţă Paraschiv, şi a preşedintelui Sindicatului Şoferilor Liberi, George Preda. Am adresat fiecăruia aceleaşi trei întrebări şi vă invităm să le citiţi răspunsurile.

- Care sunt cele mai grave trei probleme ale transportului în comun din Galaţi şi cum vedeţi rezolvarea lor? 

Primarul Ionuţ Pucheanu: Cele mai mari probleme la Transurb ar fi: lipsa acoperirii integrale, la nivelul mijloacelor de transport (autobuze, troleibuze, tramvaie), cu capacități moderne, economice şi ecologice; lipsa unui sistem de trasee bine pus la punct, care să acopere nevoia de mobilitate a gălățenilor într-un mod logic și economic; lipsa, de până acum, a unui manager în cadrul societății, care să reușească să fie vizionar, curajos, asumat și nu în ultimul rând, să reușească să facă o singură ECHIPĂ, împreună cu toți ceilalți angajați ai Transurb.

Cel mai probabil, odată cu lansarea următoarelor fonduri europene, precum și a altor programe guvernamentale, vom avea fondurile necesare pentru reînnoirea în proporție de sută la sută a întregii flote folosite de Transurb. Şi astfel ar fi rezolvată prima problemă.

În ceea ce priveşte a doua problemă, anul acesta, cel mai probabil, vom avea un masterplan de transport public, care va include și o nouă viziune asupra traseelor, asta pentru a nu mai ajunge ca în situația de mai ieri, când, pe anumite segmente ale străzii Brăilei, se suprapuneau până la 17 trasee. Asta va duce la mari economii de carburant și o mai bună împărțire a mijloacelor de transport la nivelul întregului oraș.

În privinţa managerilor, e mai greu. Am lucrat deja cu câțiva directori. Vom schimba până găsim persoana potrivită pentru acest job. E o societate foarte grea. Sper, în acest moment, ca domnul Paraschiv să fie acel "diamant", care a stat îngropat prin atelierele Transurb, și căruia i s-a oferit o mare șansă atât pentru el, cât mai ales pentru societatea de transport.

Directorul Ghiţă Paraschiv: Prima şi cea mai complicată problemă pentru noi, la ora actuală, ar fi creşterea preţurilor la energie şi la motorină. La motorină, creşterea e un pic mai mică, dar la energie am plecat de la 260 de lei şi am ajuns la 2.200 de lei pe megawatt. De la 1 februarie, cu ajutorul Primăriei, avem un contract încheiat pe şase luni cu Hidroelectrica, în care preţul este de 1.100 de lei pe megawatt. Faţă de 2.200 sau faţă de 5.000 de lei pe megawatt, cât cerea o firmă când am fost noi ultima dată la licitaţie pe Bursă, este un preţ mai mic. Atunci nu am luat nimic, pentru că nu a scăzut firma respectivă cu niciun leu. În ceea ce priveşte rezolvarea, Primăria Galaţi a făcut maximum ce se putea face. Doar autorităţile centrale dacă vor găsi o soluţie.

A doua problemă ar fi fluctuaţia de personal cu o calificare mai înaltă. Noi avem mijloace de transport noi, cu tehnică modernă, iar cei cu o bună calificare îşi găsesc de lucru în alte părţi, unde sunt mai bine plătiţi. Deja au plecat oameni de la întreţinere, de la achiziţii. Am prevăzut în contractele de achiziţie de mijloace de transport şcolarizare pe categorii de meserii. Aici iarăşi ne-a ajutat Primăria: pentru cele 14 troleibuze noi avem o prelungire a contractului de garanţie încă trei ani. Un reprezentant al firmei care a câştigat este în permanenţă aici şi cu el rezolvăm şi problemele.

A treia problemă este circulaţia aglomerată şi anevoioasă prin oraş. Din cauza traficului sufocat, nu ne putem ţine de grafic.

Liderul sindical George Preda: Prima şi cea mai importantă problemă este lipsa banilor, concretizată în lipsa investiţiilor, a dotărilor materiale, a spaţiilor de lucru moderne. Iar lipsa banilor pleacă şi de la vechea problemă a decontării unui preţ pe kilometru mult mai mic decât cheltuielile reale. Iar asta a dus la acumularea unor datorii inclusiv la furnizori, din acest motiv aprovizionarea cu piese, cu materiale, a devenit foarte anevoioasă şi uneori a generat costuri mai mari. Unii foşti directori generali au fost nevoiţi să dea în judecată Primăria ca să recupereze acei bani, pentru că intram în imposibilitatea de a continua activitatea. Banii din buget se cheltuiesc doar pe carburant, energie şi salarii. Din cauza salariilor mici, oameni de valoare din punctele-cheie ale întreprinderii au plecat.

O a doua problemă o reprezintă sistemul de taxare – ticketing-ul - este total ineficient. Avem oameni pe care îi fugărim prin oraş de la un TVM la altul, ca să le facă funcţionale. Şi peste o oră sau a doua zi o iau de la capăt. Singurul avantaj al acestui sistem este monitorizarea: se poate vedea clar raportul călători transportaţi - încasări. La unele trasee îţi urcă 6.000 de călători şi validează 3.000 sau 2.500!

A treia problemă o reprezintă numărul insuficient de autobuze, de capacităţi, iar rezolvarea ţine de administraţia locală.

- Va avea bani Transurb pentru a-şi desfăşura activitatea pe tot parcursul anului şi pentru a-şi plăti salariaţii şi, dacă da, de unde?

Primarul Ionuţ Pucheanu: Transurb, la fel ca în fiecare an, va avea banii necesari desfășurării activității. Banii vor veni din aceleași surse ca şi până acum: buget local, vânzare bilete şi celelalte contracte încheiate de către Transurb. Încercăm în acest an o modalitate de decontare a cheltuielilor, mult mai predictibilă şi, nu în ultimul rând, sustenabilă, în raportul Primărie - Transurb.

Directorul Ghiţă Paraschiv: Sursele de finanţare ale Transurb nu pot fi decât din încasările noastre din ceea ce vindem – bilete, abonamente. Sursa aceasta a scăzut foarte mult şi nici nu vedem o creştere în viitor. O altă sursă o reprezintă cursele convenţie la Combinat şi la Şantierul Naval şi mai avem venituri din reclamele de pe stâlpi şi din mijloacele de transport. Dar grosul banilor vine de la Consiliul Local.

Noi avem un contract de delegare a serviciului de transport public, iar preţul pe kilometru care ni se decontează se actualizează din când în când. Mai ales acum, când preţurile la energie şi carburant au crescut, va trebui se facă un audit şi alte calcule pentru modificarea acestui preţ pe kilometru. Noi sperăm să nu fie probleme cu banii, dar rămâne de văzut ce se va întâmpla până în decembrie.

Liderul sindical George Preda: E foarte greu de spus dacă Transurb va avea bani. Fără ajutorul administraţiei locale, nu ştim dacă societatea va supravieţui sau se va bloca. În trei-şase luni sigur vor apărea mişcări ale salariaţilor. Avem în contractul colectiv de muncă două cauze care prevăd nişte majorări salariale destul de substanţiale, pentru că aşa au fost negociate: diferenţa de salariu minim pe economie, plus rata inflaţiei, care este uriaşă faţă de acum doi ani. Anul trecut, ne-am bătut pentru 155 de lei, pe care i-am luat doar pe ultimele două luni, chiar dacă ar fi trebuit să-i luăm pe tot anul. În 2022, în condiţiile în care şi noi am mai redus printr-un act adiţional pretenţiile, suma se ridică la 300 de lei de fiecare om, începând cu 1 ianuarie. Nu suntem atât de naivi să nu înţelegem că nu vom vedea aceşti bani prea curând. Acum, problema societăţii este cum va achita facturile la gaz, la energie, carburant!

Încasările nu au cum să crească decât, eventual, prin creşterea preţului, ceea ce clar nu e de dorit. Ar pune o presiune şi mai mare pe populaţie. Mai este şi problema configuraţiei traseelor. Unele nu sunt bine gândite, şi noi am spus-o din 2016, dar nu ne-a ascultat nimeni. Frecvenţa mijloacelor de transport, punctualitatea care când e, când nu e, pot duce la îndepărtarea unor categorii de călători.

- Când vom avea un sistem de transport confortabil şi punctual, care să-i mulţumească pe majoritatea gălăţenilor?

Primarul Ionuţ Pucheanu: Eu am ferma convingere că, în următorii trei ani, vom reuși să acoperim toate neajunsurile.

Directorul Ghiţă Paraschiv: În curând împlinesc 40 de ani de când lucrez în Transurb. Îmi aduc aminte de iernile aspre de acum 10-15 ani, în care veneam de la unu noaptea să pornim autobuzele. Dădeam foc la o pernă de aer şi o băgam pe dedesubt, ca să încălzim motorul, să putem porni, că se congela uleiul. Când se lumina afară şi ne vedeam unul cu altul nu ne recunoşteam din cauza fumului… De acolo am plecat şi am ajuns la situaţia de azi, când 80 la sută din diagrama pe care o asigurăm zilnic sunt maşini nu mai vechi de trei ani - Euro 6, hibrid.

Nu ştiu în ce măsură vom putea mulţumi 100.000 de oameni, dar noi facem eforturi. Şi Primăria, la fel, este preocupată de achiziţia de autobuze electrice, hibrid, troleibuze, să mai extindă nişte reţele. Se vor termina şi lucrările de pe bulevardul George Coşbuc şi vom putea relua traseul 39 cu tramvaiele. Vom avea, astfel, mai multe autobuze de rezervă, să putem înlocui unde apare o problemă.

Dar mai trebuie să ne dăm mâna şi să păstrăm ceea ce avem. Ne pare rău că sunt şi cetăţeni neglijenţi. Chiar acum avem un caz în care nişte copii s-au sprijinit cu genunchii de un geam separator şi l-au spart. Omul care stă în staţie, poate nici măcar nu bănuieşte câtă muncă şi câte verificări se fac pentru ca mijlocul de transport să fie sigur: frâne, direcţie, curăţenie. 

Liderul sindical George Preda: Vom avea un transport confortabil şi punctual când vom avea un număr suficient de capacităţi de transport, altele decât tramvaiele. Pentru că am ajuns într-o situaţie paradoxală. Avem vagoane de tramvai suficiente, dintre care opt nou-nouţe, avem mare parte a căii de rulare reabilitată, doar că au rămas puţine trasee. Nici reţeaua de troleibuze nu a fost extinsă cine ştie ce. Cât timp suntem legaţi de autobuze, nu vom avea nici confort, nici punctualitate.

Nouă ne-ar mai trebui, la ora actuală, cel puţin 40, poate chiar 50 de autobuze, pentru a acoperi toată diagrama şi pentru a avea o rezervă de maşini gata în orice moment pentru înlocuire sau suplimentare. La Braşov, de pildă, au troleibuze cu autonomie şi, după părerea mea, sunt cele mai bune mijloace de transport pe care le poate avea un oraş: nepoluante, rapide, cu capacitate mare şi autonomie.

Ar mai fi nevoie şi de sprijin din partea autorităţilor locale şi a Poliţiei Locale şi Rutiere ca să putem fi punctuali. În zonele modernizate te trezeşti cu unii care parchează maşinile unde vor şi, dacă şoferul sau vatmanul le atrage atenţia, se termină urât pentru el. La Cluj, există bandă specială pentru mijloace de transport.

Ce putem face noi este să fim mai atenţi la comportamentul şi la capacitatea profesională a salariaţilor. Au fost atenţionaţi şoferii să nu mai plece mai devreme de la capăt de linie! Noi, ca organizaţie sindicală, nu tolerăm comportamentul unor şoferi: să închidă uşile când nu trebuie, să vorbească urât, să fumeze.

Ce spune un controlor Transurb

"Probleme sunt multe, dar cele mai grave sunt lipsa acută de personal şi încasărilor directe de către Transurb. Dacă un controlor de bilete surprinde un călător care nu circulă cu un titlu de călătorie valabil, îi întocmeşte un proces-verbal de contravenție cu o valoare cuprinsă între 100 și 500 de lei. Din păcate, acești bani nu merg către Transurb, ci către Primărie, astfel societatea supravieţuieşte din vânzarea de bilete și abonamente cu preț redus. Problema esenţială este lipsa profundă de comunicare între superiorii societății și angajați, ceea ce poate duce la haos.

Vom avea un transport civilizat și la timp atunci când se va dori asta! Când se vor scoate din nenumăratele stații amplasate dintr-o sută într-o sută de metri, când vor fi trasee de autobuz gândite, nu ca acum inutile, cu consum de timp, uzură auto și motorină arsă fără sens. Vom avea un transport civilizat atunci când și călătorii vor fi civilizați și nu vor mai trata Transurbul, mijloacele de transport și angajații ca pe niște gunoaie. Dacă ne vom implica mai mulţi, şi călători, şi prestatori, vor fi și bani și un transport civilizat", este de părere unul dintre controlorii Transurb.

Citit 17318 ori Ultima modificare Sâmbătă, 12 Februarie 2022 19:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.