„Ţigareta de Galaţi”, final de anchetă
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

„Ţigareta de Galaţi”, final de anchetă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Cercetările în cazul care s-a lăsat anul trecut cu cea mai mare captură de pachete de ţigări, peste 400.000, au demarat pe 6 noiembrie 2011 şi s-a finalizat pe 27 decembrie 2011, printr-un rechizitoriu *

O anchetă într-un dosar atât de „dur” a durat numai o lună şi trei săptămâni, are doar trei inculpaţi, un prejudiciu imens, care depăşeşte 30 de miliarde de lei vechi, dar a rămas tot timpul în curtea Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Bujor. Să recunoaştem, toate ingredientele menite să-ţi atragă atenţia. Este adevărat că are şi o „prelungire”, dar despre care nu ştim când îşi va găsi finalizarea. Cert este că, la acest moment, vorbim de trei persoane trimise în judecată - Jenică Bujoreanu, Ion Vulpe şi Daniel Marcel Sârghe, precum şi alte trei pentru care cercetările au fost disjunse: Alin Popa, Liviu Constandachi şi Gabriel Sbârnea. Contrabanada este ceea ce li se reproşează tuturor celor implicaţi.

Un transport masiv fără „antemergător”

Pe 6 noiembrie 2011, în jurul orei 5.30, Jenică Bujoreanu este oprit în trafic de poliţişti. Conducea un tractor cu remorcă, iar din cabină au sărit doi bărbaţi, care au luat-o la fugă. În remorcă au fost găsite 267.480 de pachete de ţigări. În aceeaşi zi, oamenii legii au oprit în trafic, în Pădurea Adam, o autoutilitară, condusă de Ion Vulpe, „pe care poliţiştii îl cunoşteau”, conform rechizitoriului. În maşină lui mai erau două persoane. Vulpe le-a spus oamenilor legii că duce baloţi de lucernă, aceştia insistă să deschidă uşile caroseriei prevăzute cu un lacăt. Vulpe merge în cabină să ia cheile, dar o rupe la fugă, împreună cu tovarăşii săi. Va rămâne neprins până în ziua de azi, fiind dat în urmărire generală. În autoutilitară, anchetatorii au găsit 95.000 de pachete cu ţigări. În spiritul dosarelor mari de contrabandă, ne-am fi aşteptat ca procurorii să dea reţeta clasică: antemergător plus transportul de rigoare. Primul are întotdeauna rolul de a informa restul convoiului cu privire la eventualele pericole. Aici se pare că reţeta nu a fost urmată.

Peste 60.000 de pachete de ţigări lăsate pe marginea drumului

Tot pe 6 noiembrie, dar mai pe seară, poliţiştii găsesc abandonată pe marginea Drumului Judeţean 242 A o autoutilitară marca Mercedes Sprinter, proprietatea lui Daniel Marcel Sârghe. Portiera era deschisă, nu avea semne de forţare, în schimb se aflau acolo 60.092 de pachete cu ţigări.

Singurii care suportă consecinţele celei mai mari capturi a vremurilor sunt însă Bujoreanu şi Sârghe. Primul a fost prins în tractorul care ducea peste 260.000 de pachete cu tutun. Cel de-al doilea a fost reţinut şi apoi arestat pentru că-i aparţinea maşina abandonată, dar şi pentru nişte mesaje şi „coincidenţe”, pe care procurorii nu le-au considerat întâmplătoare.

„Du-te acasă şi fă curăţenie!”

În ciuda faptului că Sârghe a anunţat la 112 că-i fusese furată maşina, anchetatorii nu i-au dat crezare, iar la dosar au fost puse o serie de mesaje trimise lui de către Vulpe. „Nu opreşti la mine”, „Du-te acasă şi fă curăţenie”, „Sună la pol. şi dă furgonul furat”, acestea sunt mesajele puse de procurori la dosar. După aceste „solii”, Sârghe sună, în jurul orei 21.18, la 112 şi anunţă că i s-a furat maşina. Acestea, dar şi cinci apeluri date în vreme ce era în Bereşti l-au cam încurcat pe Sârghe. El a susţinut tot timpul că telefonul a fost la el, dar că s-a aflat în Corod, acolo unde locuieşte, după care ar fi plecat la Tecuci. 

A dat declaraţii, după care a refuzat orice colaborare

În primele ore de după capturare, Bujoreanu a dat declaraţii, i-a dus pe anchetatori la locul unde au fost încărcate ţigările trecute peste Prut cu bărcile pneumatice. La un moment dat, însă, aşa cum reţin şi procurorii în rechizitoriu, „Bujoreanu a refuzat să mai dea declaraţii şi să colaboreze cu organele de cercetare”, cât despre Sârghe, acesta nu şi-a recunoscut până acum vinovăţia. Tot aici, procurorii mai scriu că, „după oprirea lui Bujoreanu, cel de-al doilea tractor şi-a schimbat traseul şi s-a dus spre Bereşti Meria”. Aşa am aflat că la Prut, între stâlpii de frontieră 1260 şi 1261, în noaptea de 5 spre 6 noiembrie, „persoane necunoscute” au încărcat cu tutun nu unul, ci două tractoare.

Tractorul care a dus la ceilalţi trei „disjunşi”

Dacă tractorul condus de Bujoreanu era al fratelui său, celălalt, marca Renault, este proprietatea lui Liviu Constandachi şi era condus de Alin Popa. În schimb, remorcile aparţineau lui Sbârnea Gabriel. Ultimii trei sunt cei pentru care continuă cercetările sub acuzaţia de contrabandă, dar tot la Parchetul din Târgu Bujor. Din rechizitoriu reiese faptul că cel de-al doilea tractor, după ce şi-a schimbat ruta, din cauza drumului rău, nu a mai putut pleca. Ocupanţii au lăsat remorca acolo, iar după ora 10.00, un individ din zonă a fost rugat să o transporte până în zona pădurii satului Pleşa, în punctul „Tunel”.

Un recurs pentru vinovaţii prinşi

Procurorii susţin în actul de sesizare că, după-amiază, Vulpe şi Sârghe s-au deplasat la „Tunel” cu cele două autoutilitare pe care aveau să le abandoneze mai târziu, şi împreună cu mai multe persoane „au transbordat” ţigările din remorcă în maşini, apoi s-au deplasat spre Corod. În maşina lui Sbârnea, care o vreme s-a aflat la Poliţie pentru cercetări, s-au găsit o staţie de emisie recepţie şi nişte cartuşe, iar acasă mai multe arme şi cartuşe. De ce a fost indisponibilizată această maşină? De ce s-au făcut percheziţii acasă la acesta? Probabil că sunt răspunsuri pe care le vom afla din celălalt dosar atunci când se vor finaliza cercetările. Astăzi, la Tribunal, se va judeca recursul declarat de Bujoreanu şi Sârghe împotriva mandatelor de arestare care au fost găsite legale de magistraţii de la Judecătoria Târgu Bujoru. Vom reveni cu amănunte.

Citit 5501 ori Ultima modificare Marți, 28 Februarie 2012 21:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.