Hubble, 28 de ani pe orbită

Hubble a realizat peste 1 milion de fotografii cu corpuri cereşti

Telescopul spaţial Hubble a împlinit 28 de ani de la lansarea sa în spaţiu. Lansat pe 24 aprilie 1990, de naveta spaţială Discovery, telescopul Hubble a fost plasat pe o orbită aflată la 570 de kilometri deasupra Terrei.

Rezultat al colaborării dintre NASA şi Agenţia Spaţială Europeană (ESA), celebrul telescop a cunoscut însă şi câteva probleme de funcţionare la începutul "carierei" sale.

Dar, începând din 1993, acest dispozitiv extraordinar a transmis imagini uluitoare ale unor supernove. Printre ele se aflau şi fotografii cu exploziile cataclismice marcând moartea unor stele, dar şi imagini surprinzătoare cu alte corpuri cereşti.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este o imagine cu alură biblică, ce prezintă coloane uriaşe de gaz şi praf interstelar, aflate la 6.500 de ani-lumină de Terra, în roiul galactic Messier 16 din constelaţia Şarpelui, cunoscută sub denumirea "Stâlpii Creaţiei".

Acest telescop cu o greutate de 11 tone, care poartă numele unui pionier al astronomiei, Edin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit de asemenea existenţa unor găuri negre în centrul galaxiilor, fapt bănuit de oamenii de ştiinţă, dar niciodată verificat până atunci.

Hubble a realizat peste 1 milion de fotografii cu corpuri cereşti, inclusiv ale unora aflate la limitele Universului, permiţând astronomilor să calculeze cu o precizie mai mare vârsta Universului, estimată la 13,8 miliarde de ani.

Graţie tuturor acestor observaţii, astrofizicienii au putut să confirme că expansiunea Universului se accelerează, o descoperire care le-a adus premiul Nobel pentru fizică pe anul 2011 cercetătorilor americani Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt şi Adam G. Riess.

Această accelerare rezultă dintr-o forţă misterioasă, ipotetică, denumită "energie întunecată", care ar reprezenta aproape 70 la sută din Univers şi ar echilibra forţa de gravitaţie.

Mai aproape de Terra, Hubble a detectat un ocean vast de apă sărată sub suprafaţa groasă şi îngheţată de pe Ganymede, cel mai mare satelit natural al planetei Jupiter, sporind pistele de căutare a formelor de viaţă extraterestre.

Această fotografie plină de culoare, realizată de telescopul orbital Hubble, a fost publicată de NASA pentru a marca 28 de ani de misiune pe orbită a instrumentului care ne-a oferit, de-a lungul anilor, un loc în primele rânduri la spectacolul creaţiei şi distrugerii din Univers.

În centrul acestei imagini se află o enormă stea tânără, de 200.000 de ori mai strălucitoare decât Soarele, care generează un vânt stelar de intensitatea uraganelor ce sculptează parcă forme spectaculoase în norii înconjurători de gaze şi praf cosmic.

Această stea se află în inima Nebuloasei Lagună, o vastă maternitate stelară aflată la distanţă de 4.000 de ani lumină de Soare. Steaua gigantică, denumită Herschel 36, abia s-a aprins şi împrăştie în spaţiu rămăşiţele norului de gaze cosmice din care s-a format.

Herschel 36 este de aproximativ 32 de ori mai masivă decât Soarele, are diametrul de nouă ori mai mare şi temperatura medie de aproape 40.000 de grade Celsius. Vârsta acestei stele este de aproximativ 1 milion de ani şi, ţinând cont de masa sa şi de intensitatea cu care arde, astronomii susţin că va avea o durată a vieţii de aproximativ 5 milioane de ani. Prin comparaţie, Soarele este o stea mai mică dar mult mai stabilă, care s-a aprins în urmă cu aproximativ 5 miliarde de ani şi ar putea continua să trăiască încă pe atât.

Regiunea din Nebuloasa Lagună prezentată în această imagine se întinde de-a lungul a 4 ani lumină.

Sursa: descopera.ro, agerpres.ro