Megastructură EXTRATERESTRĂ sau doar o anomalie? Astronomii au descoperit o formaţiune bizară

Nişte astronomi care analizează imaginile obţinute de Telescopul Kepler, principalul instrument folosit pentru căutarea de exoplanete, au anunţat identificarea unei formaţiuni ciudate în apropierea unei stele îndepărtate, formaţiune care nu prezintă caracteristicile unei planete şi care a generat speculaţia că ar putea fi o megastructură extraterestră, specifică unei civilizaţii de gradul II pe scara Kardaşev.

Formaţiunea care a fost detectată  se află la aproximativ 1.481 de ani lumină de Pământ.

Telescopul Kepler descoperă exoplanete atunci când trecerea acestora prin faţa unei stele generează o mică fluctuaţie în strălucirea respectivei stele.

De această dată, însă, fluctuaţiile detectate nu sunt caracteristice unui corp sau mai multor corpuri de formă rotundă, aşa cum sunt planetele.

Conform clasificării civilizaţiilor, imaginate în 1964 de astrofizicianul rus Nikolai Kardaşev, o astfel de megastructură cosmică artificială ar fi caracteristică unei civilizaţii extraterestre de clasa II, din cele trei clase determinate în funcţie de modul de obţinere a energiei. Pe scurt, dacă civilizaţia terestră se află încă în clasa 0, a exploatării combustibililor fosili, o civilizaţie din clasa I exploatează şi controlează potenţialul energetic al întregii planete pe care o populează (controlează fenomenele meteorologice, seisme etc), în timp ce o civilizaţie din clasa II exploatează direct energia stelei pe orbita căreia se află planeta sa, iar o civilizaţie de gradul III are potenţialul de a exploata energia unei întregi galaxii.

Steaua KIC 8462852 le-a atras atenţia astronomilor încă din 2009, când s-a stabilit că ar putea deţine un sistem planetar din care să facă parte şi planete telurice, aşa cum este Pământul.

În cursul anului 2011 această stea a atras din nou atenţia câtorva membri din echipa de "vânători de planete", care analizează datele obţinute de Kepler de la cele aproximativ 150.000 de stele spre care este îndreptat telescopul.

Primele analize au sugerat că ar fi vorba de o stea "interesantă" şi "ciudată", pentru că este înconjurată de o masă densă de materie - aşa cum ar putea fi masa de praf şi gaze cosmice care înconjoară o stea tânără şi din care se poate naşte un sistem solar - la fel cum a apărut şi sistemul nostru solar.

Însă KIC 8462852 nu este o stea tânără, iar materia aflată în jurul său a apărut acolo relativ recent, în caz contrar ar fi trebuit să aglutineze sub imperiul gravitaţiei sau ar fi fost înghiţită de stea.

Tabetha Boyajian, care coordonează proiectul "Planet Hunters", a publicat recent un studiu cu privire la posibilele fenomene naturale care ar explica strălucirea neobişnuită a acestei stele. Toate explicaţiile posibile au fost infirmate, cu excepţia uneia singure: o altă stea din apropiere ar fi putut arunca o "hoardă" de comete în apropierea lui KIC 8462852. Deşi acest fenomen nu este imposibil, el este extrem de improbabil, conform lui Boyajian.

După analiza acestui studiu, Jason Wright şi colegul său, Andrew Siemion, directorul programului SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) s-au implicat în studiul acestei stele, iar posibilitatea ca formaţiunea detectată în apropierea stelei să fie o megastructură prin care o civilizaţie extraterestră avansată recoltează direct energia stelară este luată în serios.

În continuare, cei trei astronomi şi-au propus să îndrepte un radiotelescop spre această stea, pentru a încerca să detecteze eventualele comunicaţii ale unei astfel de civilizaţii.

Sursa: Agerpres