UPDATE. Cum a ratat Galaţiul finanţarea nerambursabilă pentru 50 de autobuze noi/ Ce spune primarul Ionuţ Pucheanu

UPDATE. Cum a ratat Galaţiul finanţarea nerambursabilă pentru 50 de autobuze noi/ Ce spune primarul Ionuţ Pucheanu
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

Pentru că la dosarul cu documente originale nu exista depus un tabel care apărea în dosarul copie, dar şi pentru că numerotarea paginilor nu coincidea între dosarul original şi dosarul copie, Galaţiul a ratat şansa de a obţine o finanţare nerambursabilă din Fondul pentru Mediu, pentru achiziţia a 50 de autobuze noi electrice hibrid.

 Primăria municipiului Galaţi nu renunţă, însă, la ideea înnoirii parcului auto al Transurb. Potrivit primarului Ionuţ Pucheanu, după ce contestaţia i-a fost respinsă de către Administraţia Fondului pentru Mediu, municipalitatea gălăţeană s-a adresat instanţei. Ba mai mult, a făcut demersuri ca, până la soluţionarea cauzei, să fie blocată distribuirea banilor către primăriile declarate câştigătoare, Bucureşti şi Braşov.  

„Galaţiul, în competiţie pentru 50 de autobuze noi”, scriam în ediţia din 3 noiembrie 2018 a cotidianului „Viaţa liberă”, anunţând că Primăria municipiului Galaţi încearcă să obţină finanţare nerambursabilă din Fondul pentru Mediu, pentru achiziţia a 50 de autobuze noi electrice hibrid. Din păcate, cererea de finanţare şi documentaţia, depuse pe 1 noiembrie 2018, au fost respinse. Ce-i drept, încă din start autorităţile locale s-au arătat rezervate faţă de şansele de reuşită ale acestui demers. Însă motivele pentru care cererea Galaţiului a fost respinsă încă din etapa analizei conformităţii modului de depunere a cererii de finanţare şi a documentelor aferente, frizează absurdul.

„S-a ivit o oportunitate în ceea ce priveşte achiziţia autobuzelor pe fonduri de mediu. Din informaţiile pe care noi le avem, sincer să fiu, vom încerca marea cu degetul prin acest proiect pe fondurile de Mediu. Noi intrăm în competiţie cu toate celelalte municipii din România, şi vom vedea cine va avea de câştigat, pentru că suma e limitată. Vom fi o surpriză pentru cei de la Bucureşti, pentru că nu ştiu dacă ne era şi nouă adresat”, declara, la momentul depunerii cererii de finanţare, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Cu cine am concurat

Potrivit datelor publicate pe portalul Administraţiei Fondului pentru Mediu, au depus proiecte de finanţare pentru mijloace de transport în comun electrice primăriile din Galaţi, Brăila, Constanţa, Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca, Satu Mare, Piteşti, Ploieşti, Braşov şi Bucureşti. Galaţiul, alături de Timişoara, Iaşi, Piteşti, Satu Mare şi Constanţa se regăsesc pe lista solicitanţilor respinşi în urma verificării conformităţii modului de depunere a cererii de finanţare şi a documentelor aferente. Iată şi motivaţia în cazul nostru: „La dosarul cu documente originale nu există depus tabelul 11.1, plan de măsuri privind atingerea valorilor limită pt. Nox/NO2 privind calitatea aerului în perioada 2016-2021 în Municipiul Galaţi, document depus în dosarul copie. Numerotarea paginilor nu coincide între dosarul original şi dosarul copie. La dosarul copie nu există pag. 75”, se arată în document.

Primăria Galaţi a făcut contestaţie, dar nu i-a folosit la nimic. „În urma verificării motivelor de respingere şi a documentelor din dosarul de finanţare se constată următoarele: Din dosarul original lipseşte prima pagină  din tabelul 11.1 - Plan de măsuri privind atingerea valorilor limită  pentru NOx/NO2 privind calitatea aerului în perioada 2016-2021 în municipiul Galaţi, care face parte din Studiul privind calitatea aerului în municipiul Galaţi. Numerotarea paginilor nu coincide între dosarul original şi dosarul copie. La dosarul copie nu există  pag.75”, se arată în documentul publicat pe portalul autorităţii. Conform prevederilor Ghidului de finanţare aferent Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane, “Atrag respingerea dosarului de finanţare:  a) documentele depuse de solicitant care nu sunt legate/îndosariate, numerotate şi opisate; b) documentele care conţin ştersături, precum şi cele ilizibile, incomplete, neconforme cu realitatea sau care nu sunt depuse sub forma solicitată de ghid sau în perioada de valabilitate ......”. În consecinţă a fost menţinută soluţia de respingere propusă de Comisia de analiză şi avizată în Comitetul Director al Administraţiei Fondului pentru Mediu.

În etapa a doua de analiză, cererile depuse de Cluj-Napoca, Ploieşti şi Brăila au fost respinse pe motiv că nu exista dovada că Planul de calitate a aerului a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Local. În final, au primit finanţare Primăria Generală a Capitalei - 340.000.000 de lei şi Primăria Braşov – 109.600.000 de lei.

Ce face Primăria Galaţi

În momentul în care au depus cererea de finanţare pentru fonduri de mediu, autorităţile gălăţene nu au renunţat la creditul avut în vedere pentru modernizarea transportului local: „S-a ivit o oportunitate în ceea ce priveşte achiziţia autobuzelor pe fonduri de mediu, şi, fiind un concurs de proiecte, nu avem garanţia că vom fi declaraţi câştigători. Nu renunţăm la credit, dar momentan încercăm să profităm de această oportunitate şi vom vedea dacă vom avea sorţi de izbândă. Dacă nu, vom încerca în continuare, pe o formă de creditare pentru a moderniza transportul în comun”, declara primarul.

Ce spune acum primarul Galaţiului

Primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, ne-a declarat că Primăria municipiului Galaţi s-a adresat instanţei, făcându-se demersuri pentru blocarea banilor aferenţi proiectului până la soluţionarea cauzei. „Imediat ce ne-a fost transmis oficial răspunsul de la Administraţia Fondului pentru Mediu am depus o contestaţie în instanţă, la Bucureşti, dar am făcut şi un demers de suspendare până la judecarea cauzei noastre a întregului proiect, mai precis a distribuirii banilor. Pentru ca nu cumva să ne fie admisă contestaţia, dar, între timp, să se fi epuizat fondurile. Deocamdată nu avem un răspuns din partea instanţei. Vom lupta până la capăt pentru că am întrunit toate condiţiile. Surprinzător sau nu, nu întrunim o singură condiţie: Galaţiul, prin toate măsurile luate de agenţii economici dar şi de Primărie, nu este în situaţia de infringement pe calitatea aerului cum ar fi Bucureştiul, Braşovul sau Iaşiul. Noi mergem mai departe cu demersurile de înnoire a parcului auto al Transurb”, ne-a declarat edilul-şef.  Potrivit lui Ionuţ Pucheanu, Primăria a trimis deja, acum mai bine de o lună, la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, caietele de sarcini ale licitaţiilor privind achiziţia de autobuze noi. Licitaţia ar putea fi monitorizată de Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, cum s-a întâmplat anul trecut cu achiziţia de tramvaie noi şi deszăpezirea oraşului.

 

Citit 11755 ori Ultima modificare Joi, 17 Ianuarie 2019 17:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.