A treia licitaţie pentru autobuze hibrid, acelaşi ofertant

A treia licitaţie pentru autobuze hibrid, acelaşi ofertant
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Cunoscuta companie Solaris Bus & Coach încearcă, pentru a treia oară la rând, să furnizeze oraşului Galaţi primele autobuze hibrid. Potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, Solaris este unicul ofertant al celei de-a treia licitaţii derulate de Primăria municipiului pentru achiziţia autobuzelor hibrid, achiziţie pentru care consilierii locali şi-au dat votul pe 24 aprilie 2018.

„Solaris, ofertant unic pentru autobuzele hibrid”, anunţam, în premieră, în ediţia din 28 septembrie 2019 a ziarului „Viaţa liberă”, precizând că este unicul ofertant şi în cadrul procedurii similare pentru furnizarea unor autobuze hibrid în Satu Mare.

Între timp, conform datelor din portalul achiziţiilor publice, Solaris şi-a adjudecat contractul pentru „Creșterea eficienței transportului public urban de călători prin achiziționarea unor autobuze hibrid (de capacitate medie şi, respectiv, de capacitate mare) și asigurarea infrastructurii suport”. Aşa cum a câştigat şi contractul pentru furnizarea a 16 autobuze cu sistem de propulsie electric, 16 staţii de încărcare lentă şi a patru staţii de încărcare rapidă, în cadrul unui proiect european de modernizare a sistemului de transport public cu autobuzul în municipiul Craiova. La Galaţi, în schimb, licitaţia pentru hibride a fost anulată. Şi nu o dată, ci de două ori.

Dacă, la prima procedură, oferta depusă de Solaris Bus & Coach a fost considerată "neconformă", la a doua licitaţie, lansată pe 29 noiembrie 2019, scenariul s-a repetat. După perioada de evaluare, oferta a fost declarată neconformă.

Pe 12 mai anul acesta a fost lansată cea de-a treia licitaţie pentru mult-promisele autobuze hibrid. Acestea ar trebui să constituie un prim lot din cele 50 pentru care consilierii locali şi-au dat votul pe 24 aprilie 2018.

Cele 20 de mijloace de transport hibrid reprezintă doar un lot din cele 50 de autobuze hibrid pentru care aleşii locali şi-au dat votul acum mai bine de un an. Municipalitatea îşi doreşte autobuze de 11,5 - 12,5 m lungime, cu trei uşi, cu o capacitate de transport de minimum 90 călători, cu podeaua coborâtă, posibilitate de acces pentru persoanele cu dizabilităţi, aer condiţionat, camere video, sistem GPS și instalaţii pentru echipamentele de e-ticketing. Mijloacele de transport trebuie să fie dotate cu un motor diesel Euro VI, iar pentru alimentarea acestuia se va utiliza un sistem de stocare a energiei electrice bazat pe supercapacitori. Ca şi la primele două proceduri, valoarea estimată a contractului este de 33,6 milioane de lei fără TVA, iar criteriul de atribuire este "cel mai bun raport calitate-preţ".

Banii, direcţionaţi către alte obiective

E greu de spus cum se va finaliza licitaţia şi dacă Solaris va fi declarat câştigător. Cert este că, din suma de 30 de milioane de lei pe care municipalitatea o împrumutase de la EximBank pentru a plăti primul lot de autobuze electrice hibrid, au mai rămas doar 3 milioane de lei. Grosul banilor a fost redirecţionat către alte obiective. Ultima decizie de acest fel s-a adoptat în şedinţa trecută a Consiliului Local cu votul favorabil a 17 aleşi. E adevărat că opt consilieri au fost „împotrivă” iar unul s-a abţinut, însă nimeni n-a spus nimic.

Ar fi de spus, totuşi, că gălăţenii au avut ocazia să testeze un autobuz hibrid Solaris în august 2018, când firma poloneză şi-a prezentat în urbea noastră cel mai nou model.

Citit 2867 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Iunie 2020 08:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.