Se caută un al treilea constructor pentru centura Tecuciului

Se caută un al treilea constructor pentru centura Tecuciului
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

După două contracte de lucrări reziliate, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere încearcă să găsească un al treilea constructor care să finalizeze celebra variantă de ocolire a Tecuciului, începută acum opt ani, în iunie 2012. Licitaţia pentru „Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci - rest de executat” a fost lansată ieri, de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în sistemul Electronic de Achiziţii Publice, iar ofertele sunt aşteptate până pe 5 octombrie 2020. De această dată, criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ”.

Promisă tecucenilor încă de pe vremea Alianţei DA (PNL-PD), începută în 2012, la şapte ani de la proiectare, abandonată în 2013, relicitată în 2014, şi reluată în 2015, varianta de ocolire a Tecuciului (VO Tecuci) a rămas fără constructor în mai 2019. După inspectarea şantierului, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, rupea - cu un gest teatral - contractul dintre Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi asocierea SC Eurocogen filiala Aninoasa SRL - Aleandri SPA - Pasquale ALO SRL, având ca obiect construirea variantei de ocolire a Tecuciului, în lungime de 6,94 km. Ministrul n-a vrut să audă explicaţiile reprezentanţilor constructorului, care au încercat să arate că nu au putut continua lucrările din cauză că sunt necesare exproprieri suplimentare. Deşi ministrul Cuc era convins că până în octombrie 2019 şoseaua va avea un nou constructor, licitaţia a fost lansată abia ieri.

Valoarea contractului

Conform datelor din portalul achiziţiilor publice, stadiu fizic al lucrărilor la momentul rezilierii ultimului contract de lucrări este de aproximativ 58 la sută. Valoarea totală estimată a contractului licitat acum de CNAIR este în intervalul 42.119.565 de lei - 49.801.015 de lei fără TVA. Data limită de depunere a ofertelor este 5 octombrie 2020, iar criteriul de atribuire a contractului este cel mai bun raport calitate-preţ, nu „preţul ce mai mic”, ca la licitaţiile anterioare. Durata contractului ar fi de 48 de luni. Rămâne de văzut cât de repede va fi atribuit contractul de lucrări şi cât de repede s-ar putea redeschide şantierul, având în vedere trecutul zbuciumat al investiţiei.

Istoria, pe scurt 

Nu trebuie să uităm că primul constructor al variantei de ocolire a fost firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA, care a subcontractat lucrările firmei gălățene Atlas SA. În iunie 2012, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind decembrie 2013. Şantierul a fost abandonat în iunie 2013, iar pe 24 septembrie 2013 contractul a fost reziliat, stadiul fizic al lucrărilor executate fiind de 14,77 la sută.

Abia în august 2014 a fost lansată licitaţia pentru găsirea unui nou constructor. Pe 11 mai 2015 s-a semnat un nou contract de lucrări, care au reînceput pe 3 august 2015, cu termen de finalizare 3 august 2016. Au urmat alte termene de finalizare ratate: decembrie 2016, iunie 2017, octombrie 2018, decembrie 2019…

Cea de-a doua reziliere a contractului de lucrări a avut loc pe 20 mai 2019. Iar acum se caută al treilea constructor.

În tot acest timp, s-au pierdut şi bani europeni. Astfel, pe 12 august 2013, a fost semnat, în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transporturi POS-T 2007-2013, contractul de finanțare aferent proiectului "Construcția variantei de ocolire Tecuci", în lungime de 6,945 km, cuprinzând două pasaje peste calea ferată, zece podețe și trei intersecții la nivel. Contractul a fost reziliat pe 1 aprilie 2016. Pe 20 august 2018, a fost semnat, în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM 2014-2020), un nou contract de finanțare europeană, potrivit căruia proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022. Rămâne de văzut dacă măcar acest termen va fi respectat.

Citit 2749 ori Ultima modificare Vineri, 07 August 2020 18:34

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.