De la 1 ianuarie 2023 au intrat în vigoare noile tarife pentru bilete şi abonamente, dar transportul public local va reveni la programul normal de transport abia de luni, 9 ianuarie. O zi pentru care sunt deja anunţate modificări importante: reluarea circulaţiei tramvaielor pe traseul 44, dar şi desfiinţarea traseelor de autobuz 17 şi 36. Vestea bună este că din 8 ianuarie ar trebui să se redeschidă traficul rutier în zona Spicu, pe tronsonul cuprins între strada Brăilei și strada Navelor, pentru că se încheie perioada în care a funcţionat Orăşelul lui Moş Crăciun.
"De ce nu se pot cumpăra bilete de la şofer sau vatman?", este una dintre întrebările adresate cu insistenţă de gălăţeni şi nu numai, în mijloacele de transport. Mai ales atunci când cetăţenii nu reuşesc să îşi procure legitimaţia de călătorie pentru că automatul nu funcţionează. Întrebarea este cu atât mai îndreptăţită cu cât, la finele anului 2022, când au fost supuse aprobării noile tarife de călătorie cu Transurb, era prevăzut un preţ de 3 lei pentru biletul cumpărat de la şofer sau vatman, în mijlocul de transport.
Ei bine, această prevedere nu se mai regăseşte, în hotărârea de Consiliu Local făcută publică pe portalul Primăriei Galaţi, dar şi de Transurb, pe pagina sa publică de Facebook. Motivul ne-a fost explicat de către administraţia publică locală: "A existat această prevedere care dădea posibilitatea cumpărării biletului în mijlocul de transport, la care s-a renunţat pe ultima sută de metri, având în vedere o solicitare venită din partea Transurb în sensul acesta şi existenţa celorlalte posibilităţi de plată".
Mai multe explicaţii pentru renunţarea la această opţiune a oferit, la Reperul Tv, directorul general al SC Transurb SA, Ghiţă Paraschiv: "Am avut în plan acest aspect, dar încă îl mai analizăm. Intervin o serie de situaţii care trebuie luate în calcul. E posibil ca durata cursei să se modifice, adică să fie mai lungă, deoarece conducătorul auto va fi nevoit să dea bilete, obligatoriu, numai în staţie. Pentru că trebuie să-şi abată privirea către casa de marcat, să poată tasta valoarea biletului. Şi atunci întârziem cursa şi se decalează frecvenţa, programul de transport. Aşa că trebuie să o mai analizăm".
Tot la măsuri aşteptate încă se înscriu cele 13 automate de bilete, pe care Primăria vrea să le achiziţioneze, dar şi plata călătoriei cu cardul bancar, direct în mijloacele de transport, pentru care autovehiculele ar trebui să fie dotate cu câte două POS-uri, după cum a promis directorul Ghiţă Paraschiv.
Dar să trecem la ceea ce urmează să se întâmple în zilele următoare.
Program normal, modificări în transport
După cum au anunţat autorităţile, de duminică, 8 ianuarie 2023, ar trebui să se redeschidă traficul auto în zona Spicu, pe tronsonul cuprins între strada Brăilei și strada Navelor, pentru că ultima zi de funcţionare a Orăşelului lui Moş Crăciun este 7 ianuarie 2023.
O veste bună pentru călători este că, în sfârşit, se termină "vacanţa" pentru Transurb, luni, 9 ianuarie. Aşa se poate spune având în vedere că în perioada 27 decembrie 2022 - 8 ianuarie 2023 programul de transport public în comun a fost cel valabil pentru zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale.
Tot pentru ziua de 9 ianuarie sunt anunţate modificări importante în transport: reluarea circulației tramvaielor pe Traseul 44 (Comat - Piața Centrală), rută care va fi asigurată cu două tramvaie având o frecvență de 30 de minute. În contrapartidă, se vor desființa traseele de autobuz 17 și 36. Veştile nu au fost primite tocmai bine de către cetăţenii dependenţi de transportul public.
Dar şi şoferii Transurb au nemulţumirile lor legate de modul în care se circulă prin zone foarte importante ale oraşului: "Cam 80 la sută din Traseul 28, pe strada Oltului, noi suntem nevoiţi să mergem pe contrasens. Strada e îngustă şi nu ne permite altfel. O situaţie pe care am sesizat-o în repetate rânduri, dar degeaba! O altă anomalie este pe strada Eroilor, porţiunea cuprinsă între Electrica şi strada Carnabel, unde este indicatorul oprirea interzisă şi are şi semn adiţional care să arate zona, nu distanţa. Şi aici suntem nevoiţi să circulăm tot pe contrasens, fapt care se reflectă în activitatea noastră. Iar la Grădina Publică este jale în staţia de autobuz, pentru că sunt parcate autoturisme. Au existat situaţii în care, încercând să iasă din parcare, maşinile au dat peste autobuz, din fericire fără a provoca victime sau pagube. Dacă situaţiile acestea ar fi reglementate, ne-ar fi şi nouă mai uşor", ne-au reclamat şoferii, în speranţa că autorităţile vor găsi soluţii.