Facilităţi de cursă (electorală) lungă - Mai cumpără cineva bilet?
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Facilităţi de cursă (electorală) lungă - Mai cumpără cineva bilet?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Zece la sută din populaţia Galaţiului circulă gratis cu autobuzul * Asta înseamnă totuşi aproape jumătate dintre cei care merg cu Transurb pentru că mai sunt oameni are ori au maşină, ori merg cu maxi-taxi * În 2011, graţie aleşilor locali care au stabilit o lungă listă de  facilităţi, Transurb a eliberat 259.935 de abonamente gratuite şi a vândut cu preţ întreg 54.399 *

Nu mai puţin de 259.935 de abonamente gratuite lunare pe o linie sau pe toate liniile a eliberat în 2011 SC Transurb pentru categoriile care beneficiază, prin lege sau prin hotărârea Consiliului Local, de facilităţi la transportul în comun. Numărul de abonamente depăşeşte populaţia oraşului Galaţi, aşa cum a fost ea numărată la ultimul recensământ, când au ieşit la socoteală 231.204 de locuitori! Sigur, comparaţia nu este tocmai onestă pentru că vorbim despre numărul total de abonamente pe an, nu despre abonamentele care s-au făcut lună de lună. Însă, chiar şi aşa, avem adevărata dimensiune a gratuităţilor pentru că aproximativ zece la sută din populaţia recenzată se plimbă gratis cu autobuzul. Vorbim aici despre întreaga populaţie, care mai cuprinde şi minori, şi deţinători de autoturisme, şi persoane care folosesc maxi-taxi sau taxi-ul. Adică oameni care văd autobuzele doar din exterior. E greu de demonstrat pe cifrele pe care le avem la dispoziţie, însă estimările noastre arată că aproximativ jumătate dintre persoanele care folosesc mijloacele Transurb o fac pe banii altora.

78.000 de abonamente la jumătate de preţ
Situaţia este chiar mai delicată de atât, pentru că abonamentelor gratuite din 2011 li se adaugă cele la jumătate de preţ, peste 78.000. Datele sunt oficiale şi ne-au fost furnizate pentru fiecare lună şi categorie de persoane în parte, de către directoarea SC Transurb, Genica Totolici. Pe lista tot mai lungă a persoanelor cărora li se asigură transport gratuit sau la jumătate de preţ se numără: revoluţionarii, veteranii, pensionarii cu pensii de până la 350 de lei, pensionarii de peste 65 de ani, pensionarii de invaliditate, alte categorii de pensionari, voluntarii Primăriei, donatorii de sânge, beneficiarii Cantinei de Ajutor Social, elevii şi studenţii din învăţământul de stat şi privat şi, mai nou, şomerii. Aşa cum am calculat noi, în acest moment peste 100.000 de gălăţeni ar avea dreptul să ceară transport gratis sau cu preţ redus. Precizăm că un abonament nominal pe toate liniile costă 80 de lei pe lună, iar unul nominal pe o linie 40 de lei.

Socoteala anului trecut
Anul trecut, SC Transurb a eliberat, în fiecare lună, în medie, 140 de abonamente gratuite pe toate liniile revoluţionarilor, totalul anual fiind de 1.723 de abonamente. Lună de lună, aproximativ 150 de veterani au beneficiat de aceeaşi facilitate şi la final s-au adunat 1.861 de abonamente. În medie, pe lună s-au mai eliberat şi 174 de abonamente gratuite pe o linie pensionarilor cu pensia de până la 350 de lei pe lună – adică 2.084 abonamente pe an. Tot lunar, cel puţin 20.314 persoane trecute de 65 de ani au primit abonament gratuit pe o linie aşa că la finalul anului s-au numărat 243.961 de abonamente. Tot pe o linie, au avut gratuitate şi pensionarii de invaliditate – în medie 818 pe lună – deci 9.813 abonamente pe an. Alte 483 de abonamente gratuite pe o linie au ajuns la beneficiarii Cantinei de Ajutor Social. În lunile celor două semestre ale anului şcolar între 5.000 şi 6.000 de elevi au avut abonament pe o linie la jumătate de preţ, în total fiind eliberate 55.675 de abonamente. Se mai adaugă şi 333 de abonamente pe o linie, cu reducere pentru donatorii de sânge. Plus 22.845 de abonamente pe o linie, la jumătate de preţ pentru alte categorii de pensionari (aproximativ 2.000 lunar). Plus voluntarii Primăriei. Total, 259.935 de abonamente.

Abonamente electorale în acest an
Consiliul Local a decis pentru anul acesta (electoral) să ofere abonamente gratuite pe toate liniile persoanelor cu vârsta peste 65 de ani facilitate acordată în 2007, 2008 şi 2009, dar care nu a fost posibilă în 2010, pe motiv că „era criză”. Încă din primele zile ale anului vârstnicii au format cozi la casele de bilete ale Transurb. Nu e de mirare că, potrivit Genicăi Totolici, pe ianuarie, 19.555 de persoane peste 65 de ani şi-au ridicat abonamentele pentru care restul gălăţenilor plătesc 80 de lei pe lună. Pentru gratuitatea pe o singură linie şi-au luat abonament 242 de pensionarii cu pensia sub 350 de lei şi 784 de pensionari de invaliditate. Alte 28 de persoane care mănâncă la Cantina de Ajutor Social şi-au luat abonamentele pe o linie cu jumătate de preţ. Acesta este doar începutul. Urmează restul categoriilor: donatori de sânge, veterani, revoluţionari, voluntari şi alţi pensionari. Plus cea mai nouă categorie, şomerii. Ciudat este că atunci când aleşii au decis să ofere transport şomerilor nu au întrebat şi SC Transurb. “Nu am avut cunoştinţă de această situaţie decât în momentul în care a intrat prin hotărâre de CL. Nu ştim câţi şomeri vor ridica aceste abonamente, dacă vor avea 20 de lei pentru ele. Şomerul mai degrabă se urcă în microbuz cu 1,5 lei sau cumpără un bilet de 3 lei”, spune Genica Totolici.

Calcul la rece
Am încercat să facem un calcul la rece şi să numărăm câte persoane din Galaţi ar fi îndreptăţite să ceară în acest moment, pe o lună, abonament gratuit sau cu preţ redus, pe o linie sau pe toate. Conform datelor Casei Judeţene de Pensii, în Galaţi sunt 33.021 de pensionari cu vârsta peste 65 ani, 3.046 de pensionari care beneficiază de indemnizaţia socială de 350 de lei şi 5.261 de pensionari de invaliditate. Şi fiecare dintre aceştia ar fi perfect îndreptăţit să ceară facilităţi în transport. Potrivit inspectorului general Doruleţ Resmeriţă, în Galaţi sunt peste 50.000 de elevi. La Universitatea “Dunărea de Jos” învaţă 6.700 de studenţi din municipiul Galaţi. Lor li se adaugă şi studenţii gălăţeni de la Universitatea „Danubius”, în jur de 2.400. AJOFM are în plată 2.845 de şomeri cu domiciliul în Galaţi. Mai punem 200 de revoluţionari, câteva zeci de donatori de sânge, 50 de voluntari, 80 de asistaţi ai Cantinei de ajutor social, veteranii, celelalte categorii de pensionari neincluse în facilităţile amintite, şi avem tabloul complet – peste 100.000 de suflete ar putea beneficia, lunar, de transport gratuit. Desigur, aceasta este doar o teorie, dar care reflectă în întregime dimensiunea situaţiei generate de aleşii noştri.
  În aceste condiţii, în scurtă vreme, Transurb ar putea lesne să le ofere călătorilor bilete gratuite, la urcarea în mijloacele sale de transport. Sau să elimine pur şi simplu biletele.


Din zece, opt abonaţi nu plătesc
Graţie aleşilor locali care au stabilit aceste facilităţi, Transurb a eliberat anul trecut 259.935 de abonamente gratuite. Numărul este uriaş dacă îl comparăm cu numărul de abonamente pe care Trasurb le-a vândut în 2011 cu preţul întreg – 54.399. Potrivit directorului Transurb, Genica Totolici, din cele peste 54.000 de abonamente plătite cele mai multe – 39.979 s-au vândut pentru o singură linie.
Mersul cu autobuzul, facilitate socială
În bugetul pe 2012 aprobat pentru Transurb, din veniturile totale de 48,7 milioane de lei, subvenţiile înseamnă 32,3 milioane de lei. Din această sumă, 16,4 milioane reprezintă o restanţă la subvenţia pe anul trecut, iar cu 17 milioane se estimează că vor fi acoperite facilităţile pentru diverse categorii de persoane.
Directoarea SC Transurb, Genica Totolici, afirmă că subvenţia primită nu acoperă doar facilităţile, ci şi tariful biletelor pentru toţi gălăţenii. „Noi facem până la 23,30, oră la care avem, poate, trei călători, dar pe care îi transportăm. Transportul urban este o facilitate socială nu numai în Galaţi, în toate oraşele”, spune Genica Totolici.

 

Citit 3003 ori Ultima modificare Miercuri, 29 Februarie 2012 20:30

15 comentarii

  • postat de George
    Duminică, 04 Martie 2012 11:57
    ...de ce sa facem ceva util cu acei bani?..nu nu mai bine sa mai asiguram cateva voturi in plus psd-ului, ca doar el da, iar Basescu ia...au trecut peste 20 ani de la revolutie..cat trebuie sa-i mai platesc pe asa zisii revolutionari?..pana la sfarsitul zilelor mele?..nu am nimic cu pensionarii, dar tind sa cred ca celor de la Transurb le place sa se minta ca circula lumea cu autobuzul si de asta le ofera abonamente gratis. Eu imi fac cumparaturile o data pe saptamana, de ce pe cei in varsta ii vezi zilnic mergand in piata? Fac economie la electricitate si vor sa cumpere alimente zilnic? si enumerarea continua....RUSINE celor din conducere ce ne risipesc banii aiurea..
    0
    0
    Raportează
  • postat de VGL
    Sâmbătă, 03 Martie 2012 11:53
    Cum pot sa nu mai platesc taxe si impozite locale?Transurb-ul traieste din japca pusa pe capul meu,iar eu fac slalom printre rahati de caine ,garaje,caini comunitari ,gunoae,etc.Ciumacenco in bezmeticia lui vine la festivitatea de premiere a unor copii vicecampioni nationali cu mainile in buzunar si ne permitem bani cu caruta aruncati in actiuni anticoncurentiale HUAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    0
    0
    Raportează
  • postat de VT
    Joi, 01 Martie 2012 15:27
    Asa le trebuie daca sunt fraieri.....nu a zis nimeni sa nu ajuti, dar nu in masa........ar trebui sa se dea gratuit la persoanele cu handicap si la pensionarii cu pensii mai mici de 350lei, iar in rest orice pensionar sa plateasca abonament la jumate(sa vedem atunci daca se mai ingramadesc la casa de bilete), si ar mai fi o treba daca pentru salariati ar face o chestie de genul al 5 abonamente al 6-lea gratuit, si eu cred ca ar fi persoane care ar prefera lucrul asta si ar iesi si transurbul in castig.......dar cine sa gandeasca? nu are cine......asa ca-si merita soarta......dati in continuare abonamente moaca la pensionari peste 65 ani care au pensii de 40mil......SUCCES!
    0
    0
    Raportează
  • postat de VT
    Joi, 01 Martie 2012 15:26
    Asa le trebuie daca sunt fraieri.....nu a zis nimeni sa nu ajuti, dar nu in masa........ar trebui sa se dea gratuit la persoanele cu handicap si la pensionarii cu pensii mai mici de 350lei, iar in rest orice pensionar sa plateasca abonament la jumate(sa vedem atunci daca se mai ingramadesc la casa de bilete), si ar mai fi o treba daca pentru salariati ar face o chestie de genul al 5 abonamente al 6-lea gratuit, si eu cred ca ar fi persoane care ar prefera lucrul asta si ar iesi si transurbul in castig.......dar cine sa gandeasca? nu are cine......asa ca-si merita soarta......dati in continuare abonamente moaca la pensionari peste 65 ani care au pensii de 40mil......SUCCES!
    0
    0
    Raportează
  • postat de gelu
    Joi, 01 Martie 2012 12:45
    Nu este deloc in regula ca pensionarii sa circule gratuit pe nici un mijloc de transport.Asta este o forma de discriminare vizavi de cetatenii de alte varste.Un procent mai mare din populatie o duce greu, dar toti se preocupa numai de pensionari pentru ca sunt multi si se duc la vot.Unde mai pui ca o mare parte au iesit la 50 de ani la pensie, ceea ce nu este echitabil fata de cei ce vor iesi la 62 sau 65 de ani.Sa nu-i mai planga nimeni de de bine de rau au traiul asigurat, chiar daca statul trbuie sa se imprumute pentru a le da pensia.
    0
    0
    Raportează
  • postat de flo
    Joi, 01 Martie 2012 10:56
    Asta am punctat si eu, la fiecare articol legat de subventiile acordate transurbului, din banii nostri, (sunt un platitor de bilet)! Cele mai enorme subventii din tara, raportat la numarul de mijloace in comun detinute, si culmea, un tramvai nou nu a fost cumparat din anii 70! Sunt scumpe, dar la Bucuresti, sunt ieftine!? si bucurestiul e tot in Romania chiar daca e capitala (doar ca ei au avut primari mereu), si nu in Germania! La noi, sa dam moaca tuturor votantilor constiinciosi (pensionarii) abonamente gratuite, ca sa ne voteze pe noi tot pensionari, primari, respectiv consilieri!
    Aviz tinerilor carora le este prea sila sa se duca sa voteze! Fratilor, doar tinerii pot schimba orasul asta in bine, pentru ca pensionarii (marea lor majoritate) , nu vor dezvoltare! Vor cozi, cartele, bodegi, si maidanezi pe post de copii sau nepoti!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alta lume
    Joi, 01 Martie 2012 09:51
    Subventia la Transurb nu reprezinta altceva decat o "sponsorizare" constanta a unei societati falimentare, cu actionar majoritar Consiliul Local, cu director din curtea PC, partid ce este in ograda USL. Lucrurile sunt simple, pe nimeni nu intereseaza de risipa banilor publici, atata timp cat este servit partidul. Restul, cum ar fi, eficienta, profesionalism, cheltuirea banului public, management performant sunt doar vorbe goale. Pana cand posturile de director din aceste societati comerciale nu vor fi ocupate de profesionisti, la care CV-ul sa primeze si nu carnetul de partid, nu se va schimba absolut nimic. Schimbarea din functie a unui director nu trebuie sa aiba nicio legatura cu formarea unei alte majoritati in CL, ci doar cu indeplinirea sau nu a criteriilor de management, prevazute in fisa postului. Dar asta inseamna depolitizare, ceea ce nu se doreste din '89 incoace.
    0
    0
    Raportează
  • postat de jan
    Joi, 01 Martie 2012 09:34
    Mai postacilor, puneti-va in locul acestor oamnei, mai ales pensionari, si vedeti daca va comvine sa traiti cu 400 de lei pe luna! Daca platea toata lumea, sigur incepeati sa spuneti ca vai saracii oameni, abia au de paine, si primari nu-i ajuta! E foarte bine ca se fac astfel de facilitati, intr-o tara unde mai ramane sa se impoziteze taxa pe respirat!!!! Pana acum se plangea toata lumea ca sunt multe taxe, acum cand se incearca ajutarea galatenilor sariti ca arsi, ce sa intelegem ca sunteti impotriva galatenilor? Daca da, e simplu MUTATIVA!!!
    Cat despre viata-liberala e sa zic? mirositi a penal sincer! Nu ati fost si nu o sa fiti niciodata obiectivi.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Adela
    Joi, 01 Martie 2012 09:31
    Parerea mea este ca ar trebui sa se ia in calcul si banii care reies din vanzarea biletelor, eu nu am abonament dar imi cumpar bilet de fiecare data cand circul cu autobuzul. Nu cred ca are neaparat legatura cu campania electorala- cat reflecta ideologia politicii de stanga.
    0
    0
    Raportează
  • postat de GLOBTROOTER URBAN
    Joi, 01 Martie 2012 09:18
    pe vremea crizei din 38 ,bugetarii de atunci nu au primit drepturile salariale timp de un an.acum intimpul crizei sustinem autobuzele second.hand aduse de aiurea de interesele alesilor.si pt.ca nu s.ar mai fi urct nimeni in ele ,hai sa ne plimbam gratis.e km mult chiar pt.oamenii necajiti care pana una alta daca sunt necajiti ,numai de plimbari cu tanvaiu nu e arde.scopul ,,ajutorului,,e totusi altul!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Cetatean
    Joi, 01 Martie 2012 08:50
    Este absolut revoltator ceea ce se intampla cu banul public. D-na Genica, facilitatea aceasta sociala de care vorbiti dumneavoastra nu exista in toate orasele. Fals! Ia vedeti la Constanta! Domnule Primar, de ce gratuitate pe toate liniile pentru pensionari indiferent de cuantumul pensiei? Oare cand ati hotarat aceasta gratuitate nu v-ati gandit ca nu ati achitat restanta la subventie pe anul trecut? Ce judecata este asta? Auzi, subventie de 32,3 milioane lei! Ce risipa de bani, cand orasul geme de mizerie, de lipsa parcurilor, a locurilor de joaca pentru copii, de strazi pline de gropi... Ce parere aveti, domnilor care ne conduceti?
    0
    0
    Raportează
  • postat de ffistic moaca
    Joi, 01 Martie 2012 08:21
    Haida-de!Este corect sa dai abonamente gratuite la transportul local unor oameni, care,intradevar, au nevoie de ele.Aici exista un paradox.Multi dintre "amaratii"orasului care s-au grabit la transport moaca, traiesc mai bine decat salariatii cu venituri minime pe economie, si, avand acces la transport moaca, dimineata, in special bosorogii, care n-au mai facut baie de nici ei nu mai stiu de cand, pe langa faptul ca isi fac turul orasului in autobuzele Transurb, sporind aglomeratia la ora de varf, mai si odorizeaza atmosfera in mijloacele de transport de ti se intorc matele pe dos.

    Acest mod de propagare a populismului ieftin, sigur pe banii contribuabililor, face parte dintro societate cu multe sechele unde se incurajeaza pomana in loc de munca cinstita, ca omul, cetateanul, sa traiasca pe propriile lui picioare, inclusiv sa-si plateasca transportul fara subventii din impozitele altor cetateni.Vedeti aici si populismul "vrednicului" nostru primar care, tot din impozitele cetatenilor, da bani nemunciti salariatilor primariei pentru spor de calculator si munca in conditii grele la birou.Este acelasi populism ieftin, parazitar, pe spatele altor cetateni, cu care multi dintre cetateni sunt de acord.Si ne mai miram de ce nu ne merge bine?!
    0
    0
    Raportează
  • postat de D
    Joi, 01 Martie 2012 07:35
    Felicitari, pentru ca cineva din Galati se mai gandeste si la oamenii amarati !!!!!!!!!!!
    Cineva din Galati face atat cat ii sta in putinta sa ajute asa cum poate oamenii care NU DIN VINA LOR nu gasesc de munca, vorbesc in cunostinta de cauza, eu care am fost in somaj un an si jumatate, eu care nu puteam sa merg zilnic la AJOFM sa vad acele liste cu locuri de munca pt ca nu-mi puteam permite sa cheltui bani pe transport, eu care de multe ori mergeam pe jos la medic sau la un interviu pt ca nu aveam bani de transport. Aveam 50 de ani si nimeni din acest oras nenorocit nu vrea sa angajeze oameni la acesta varsta, in ciuda experientei , si a pregatirii !! Iar acum cand cineva s-a gandit sa ajute asa cum poate acesti oameni amarati sunt sigura ca se vor gasi voci impotriva..nu va doresc decat sa ajungeti si voi economilor , in situatia lor, adica sa fiti someri si sa iti dramuiesti fiecare banut din amaratul ala de somaj!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ion Cetateanu
    Joi, 01 Martie 2012 06:10
    O paine de mancat si pentru Consiliul Concurentei.De ce nu si abonamente gratuite pe traseele altor operatori decat Transurb _? Doar sunt pentru cei din lunga lista ,pensionari peste 65 ,sub 65 ,cu pensie peste 350 lei .sub 350lei ,someri ,asistati social ,revolutionari ( ce revolutie o fi fost la Galati ?) ,elevi ,studenti s.s.m.d ,nu pentru Transurb. Daca alesii locali au votat acesta rispa din banii publici inseamna ca nu ne mai reprezinta si ar trebui sa fie intrebati si contribuabilii cum se cheltuiesc banii lor.Interesant este ca cei care alcatuesc majoritatea din consiliu ,rosii ,galbeni ,felixisti tipa, la unison cu toti uslasii ,ca puterea da mita electorala( ceea ce nu-i departe de adevar) ,dar vorba ceea :"da ,sa ma ciupesca dar sa ma ciupeasca de o cioara cu cioc,nu una fara cioc...." Zicala este valabila si in ceea ce priveste strigatele uslasilor vizavi de furturile puterii actuale ,ar trebui sa strige : " Sariti si dati guvernul jos ,astia daca mai raman mult la putere ar putea sa ajunga sa fure cat am furat noi..." Semnez ,pensionar peste 65 ani ,nu vreau abonament ,merg cu ce mijloc vreau.....
    0
    0
    Raportează
  • postat de icsulescu
    Joi, 01 Martie 2012 03:28
    E bine sa avem grija de cei un pic mai defavorizati, dar parca sint prea multi.
    Cred ca o parte din "ajutor" este pentru sustinerea Transurb (o mica pilnie prin care cine stie unde se scurge banul).
    O alta parte se doreste a fi mita electorala.
    Cit despre clasele de "defavorizati" semai poate discuta: elevi, studenti, revolutionari?
    In alte timpuri nu erau atitea televizoare color si chiar masini in familii, dar transportul elevilor nu era gratuit; nu mai spun de restul.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.