Investiţii la Galaţi/ Primăria împrumută 100 de milioane de lei
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Investiţii la Galaţi/ Primăria împrumută 100 de milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Pentru modernizarea unor artere importante, achiziţia a 14 troleibuze şi un sistem care să elimine fraudele din transportului public local de persoane, Primăria împrumută bani de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare * Lista investiţiilor care vor fi creditate a stârnit vii discuţii la recenta şedinţă a Consiliului Local


Aleşii locali l-au împuternicit pe primarul Marius Stan să negocieze şi să semneze, în numele şi pe seama municipiului Galaţi, un contract de împrumut în valoare de 100.000.000 de lei de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Creditul ar urma să aibă o perioadă de tragere şi de graţie de până la trei ani şi o perioadă de rambursare de minim şapte ani, fiind garantat din veniturile bugetului local.

Potrivit documentelor care însoţesc hotărârea Consiliului Local, motivul pentru care Primăria este dornică să împrumute bani îl constituie faptul că demararea programelor de finanţare din fonduri europene nerambursabile înregistrează întârzieri semnificative, în condiţiile în care până la această dată nu au fost emise ghidurile de finanţare. Lista obiectivelor de investiţii care vor fi finanţate din acest împrumut a stârnit discuţii aprige în Consiliul Local.

Eficientizăm sau nu transportul public local?

Viceprimarul PSD Florin Popa, viceprimarul PC Radu Cosca şi consilierul PSD Hristache Bogatu voiau ca finanţarea pentru eficientizarea transportului public local să dispară din lista de investiţii. „Vă solicit să înlocuim finanţarea pentru eficientizarea transportului cu introducerea segmentului din bulevardul George Coşbuc, din dreptul sensului giratoriu de la mall până la final, pentru că în zona aceea calea de rulare a tramvaiului, îmbrăcămintea asfaltică şi starea fizică a zonei e deplorabilă şi creează mari probleme pentru cei aflaţi în trafic. Se produc foarte multe accidente din cauza gropilor mari şi există din partea asiguratorilor cereri pentru despăgubirea şoferilor cu maşinile avariate”, a spus Popa.

Cosca susţinea că nu are sens să fie puse sisteme de contorizare a numărului de călători pe „hârburile” Transurb şi pe maxitaxiurile private, iar Bogatu era de părere că proiectul este depăşit.

Banca şi evaziunea

Admiţând că segmentul din Coşbuc este catastrofal, iniţiatorii proiectului de eficientizare a transportului public local, conservatorul Eugen Găvan şi democrat-liberalul Alin Mihai, nici n-au vrut să audă ca proiectul lor să fie retras. Eficientizarea înseamnă sistem de ticketing (sistem emisie, vânzare şi verificare biletelor şi abonamentelor de călătorie) introdus atât pe mijloacele Transurb cât şi pe maxitaxi, o centrală operativă care să permită localizarea mijloacelor de transport şi certificarea serviciului efectuat prin sistemele de bord ale maşinilor (GPS), dar şi reducerea, în timp, a subvenţiei acordate Transurb. Pe scurt, după cum a punctat consilierul PP-DD Marian Alexandru, „Este cea mai elegantă cale de a scoate evaziunea din transportul local”.

Primarul Marius Stan a precizat că proiectul pilon pentru acordarea împrumutului de la BERD a fost tocmai managementul transportului public local. Mai mult, directorul Direcţiei de Buget-Finanţe al Primăriei, Daniel Stadoleanu, a precizat că „pe lângă suma prevăzută în împrumut de 6,8 milioane de lei, BERD, prin acordul pe care l-a transmis Primăriei, este disponibilă şi pentru un grant care să suporte diferenţa de preţ în vederea implementării proiectului”. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 7.192.000 de euro cu TVA.

Pentru ce se va cheltui creditul

Pe lista obiectivelor de investiţii publice propuse a se realiza din împrumutul de la BERD în perioada 2014-2015 figurează modernizarea străzilor: Tecuci - cu o alocare de 33,1 milioane de lei, Mihai Bravu - 7,1 milioane de lei, Anghel Saligny, între Basarabiei şi Asachi - cu 17,5 milioane de lei, Traian, între Tecuci şi Brăilei, tronson IV, reţele de apă - cu 4,2 milioane de lei, dar şi modernizarea unor străzi din Valea Oraşului, pentru care sunt repartizate 7,6 milioane de lei.

Pe listă se află, după cum v-am mai informat, cumpărarea a 14 troleibuze cu 23,4 milioane de lei şi eficientizarea transportului public local cu o alocare de 6,8 milioane de lei.

Împrumutul lui Nicolae

Anul trecut, Consiliul Local a votat contractarea unui credit în valoare de 226 milioane de lei, pentru realizarea unor obiective de investiţii, dar planul nu s-a concretizat. Trebuie spus că ultimul împrumut a fost contractat de municipalitate în anul 2011: 61 milioane de lei de la BRD. Din păcate, suma nu a fost cheltuită integral nici acum, iar unele dintre investiţiile finanţate tot nu sunt gata. Este vorba de străzile Ana Ipătescu şi Traian. Dacă Primăria va lua banii de la BERD, gradul de îndatorare a oraşului va fi de 8,58 la sută, faţă de un grad de maximum 30 la sută acceptat de lege.

   

Citit 3623 ori Ultima modificare Duminică, 02 Martie 2014 16:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.