Garajele din Galaţi ocupă 15 hectare de teren/ 20 la sută dintre proprietari nu au maşină!

Garajele din Galaţi ocupă 15 hectare de teren/ 20 la sută dintre proprietari nu au maşină!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Sunt înregistrate oficial 6.771 garaje şi se estimează că doar 80 la sută dintre acestea sunt ocupate cu maşini * Restul sunt magazii de vechituri, depozite angro, crame, spaţii de relaxare, crescătorii de animale (!), magazine sau ateliere pentru diverse prestări de servicii * Primăria spune că epoca garajelor a apus şi că e momentul modernizării oraşului


A început numărătoarea inversă pentru garajele din Complexul Ancora şi Micro 19, pândite de buldozere pentru a face loc unor proiecte de restructurare urbană, votate de aleşii locali. Subiectul a suscitat vii discuţii, împărţind oraşul în două tabere: cei mai mulţi, care cereau ferm demolarea garajelor, şi cei mai puţini, care susţineau că sunt probleme mai importante de rezolvat, precum câinii comunitari, mizeria sau şomajul. Tocmai pentru a ne face o idee cât din viaţa noastră, a oraşului este ocupată sau dominată de garaje, am solicitat Primăriei Galaţi să ne pună la dispoziţie o serie întreagă de informaţii.

Cantemir, singurul cartier fără garaje

Am cerut Primăriei Galaţi să ne spună care este numărul total de garaje construite în municipiul Galaţi de-a lungul anilor. Răspunsul primit vizează, însă, doar numărul actual de garaje cu contracte active - 6.771! Cert este că, potrivit Primăriei, suprafaţa totală de teren pe care o ocupă acesta garaje este de 155.120 de metri pătaţi, adică peste 15 hectare! Iar acest teren ocupat de garaje este doar proprietatea municipiului Galaţi. Câte dintre garaje sunt deţinute cu contract de proprietate pe terenul ocupat, n-am putut afla. În schimb, am fost asiguraţi că singurul cartier în care nu sunt garaje este "Dimitrie Cantemir".

Potrivit unor estimări provizorii, circa 20% dintre garaje sunt deţinute de persoane care nu au în proprietate autoturisme. În fapt, construcţiile sunt folosite ca magazii de vechituri, depozite angro, crescătorii de animale (!), crame, spaţii de relaxare, magazine sau ateliere pentru diverse prestări de servicii.

Baterii mari şi mici

Primăria ne informează şi unde sunt cele mai mari baterii de garaje, în funcţie de suprafaţa ocupată. Astfel, baterii de garaje ce ocupă suprafeţe cuprinse între 8.001 şi 11.675 metri pătraţi sunt în Micro 19, pe strada Textiliştilor, în zona blocurilor U, F şi D, în Micro 21, pe bulevardul Dunărea, în zona blocurilor D, N şi L, şi în Micro 13 B, pe strada Nicolae Mantu colţ cu Feroviarilor.

Baterii de garaje ce ocupă suprafeţe cuprinse între 5.001 şi 8.000 de metri pătraţi sunt în Micro 20, pe strada Furnaliştilor, în zona blocurilor J şi G, în Micro 18, pe strada Brăilei, zona blocurilor G, şi în Micro 20 - bulevardul Dunărea, zona blocurilor C şi Y.

Cât de mare sau de mic poate fi un garaj

Primăria susţine că nu există dimensiuni standard aprobate pentru un garaj, pentru că nu sunt reglementate astfel de dimensiuni prin legislaţia specifică. Potrivit, însă, unor informaţii furnizate de către fostul arhitect-şef al Galaţiului, Florentina Iugan, în anul 2010, dimensiunile standard ale garajelor de tip prefabricat sunt 3,50 m x 5,50 m (19,25 metri pătraţi) sau 4 m x 6 m (24 metri pătraţi), iar pentru celelalte sisteme constructive metalic/ zidărie portantă, dimensiunile variază în jurul acestei valori. Cert este că nu există o evidenţă oficială a garajelor care ocupă spaţiu mai mult decât este trecut în acte.

Câţi bani au adus la buget

Unul dintre reproşurile susţinătorilor garajelor era că Primăria va pierde bani de pe urma demolării garajelor. Conform datelor oficiale, obligaţiile fiscale aferente unui garaj (stabilite în funcţie de suprafaţă şi de zona de amplasare) se încadrează, cu aproximaţie, între următoarele limite: impozit clădiri - 10-15 lei, chirie teren garaj - 160-300 de lei, taxa teren închiriat - 1-3 lei. „Suma încasată de Primăria Galaţi pentru acest tip de construcţie şi terenurile aferente a fost în anul 2013 în cuantum de 1.956.073 de lei”, ne informează administraţia locală.

Fără sancţiuni

Potrivit Primăriei, Serviciul de Utilităţi Publice din cadrul Direcţiei Generale de Infrastructură şi Lucrări Publice, a desfiinţat, în 2013, pe cale administrativă, un garaj situat pe strada Năruja, în Micro 40. Atât. În schimb, aflăm că nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale proprietarilor care îşi parchează autoturismele în afara garajelor şi nici celor care folosesc garajele în alte scopuri, din cauză că nu există prevederi legislative în acest sens. Şi cum nu există o situaţie a garajelor folosite în alte scopuri decât pentru parcat maşina, n-ar trebui să ne minunăm deloc că garajul devine bucătărioara de vară de la ţară, magazia de unelte, depozitul de vechituri care nu mai încap în apartament, beciul plin de murături, zacuscă şi vin, pe scurt, dreptul gălăţeanului de a se simţi ca la ţară, deşi stă la oraş! Mai mult, unele garaje au curticică şi flori de jur împrejur sau au devenit sedii pentru ateliere de reparaţii auto, vulcanizare, ateliere de tâmplărie, de mobilă, ori depozite pentru sucurile şi conservele buticurilor de cartier.

Lucrurile sunt, însă, pe cale să se schimbe. Vremea garajelor a apus!

Ciudăţenie: Evoluţia garajelor în timp

În 2010, Primăria Galaţi ne informa, la solicitarea noastră, că numărul total de garaje deţinute de persoane fizice şi persoane juridice, pentru care s-au întocmit contracte de închiriere teren, în baza autorizaţiilor de construire emise, este de 6.942. Doi ani mai târiu, Primăria declara 6.914 garaje autorizate. Acum, Primăria a numărat doar 6.771. Câte garaje sunt ilegale rămâne un mister.

 

Citit 5437 ori Ultima modificare Joi, 06 Martie 2014 09:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.