Banii înapoi de la Calorgal, numai prin decizie judecătorească

Banii înapoi de la Calorgal, numai prin decizie judecătorească
În foto, directorul general al Calorgal, Marian Alexandru
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Cu facturile de încălzire, în instanţă. Societatea de termoficare Calorgal ar putea fi obligată de instanţele judecătoreşti să dea banii înapoi consumatorilor gălăţeni cărora, în ianuarie 2017, le-a facturat retroactiv consumul la un preţ al gigacaloriei mai mare decât cel care era stabilit prin hotărâre de Consiliu Local.

Gălăţeanca Petrica Nicoară „conversează” de un an şi jumătate, în numele Asociaţiei de Proprietari 510, cu autorităţile statului pentru ca societatea de termoficare a Galaţiului, Calorgal, să recalculeze factura pe luna ianuarie 2017, în care a folosit un preţ al gigacaloriei de 190,21 lei, în loc de 174 de lei. „Nu sunt numai eu păgubită de această societate (mai bine zis, furată), ci toţi cetăţenii ce locuiesc la bloc, cât şi instituţiile ce sunt arondate la sistemul centralizat de încălzire”, spune Petrica Nicoară pentru „Viaţa liberă”. Concret, femeia reclamă faptul că, pentru luna ianuarie 2017, Calorgal a facturat consumul asociaţiei la preţul majorat al gigacaloriei, cel de 190,21 lei, asta deşi HCL 30 din 26 ianuarie 2017 prevedea că preţul Gcal se majorează de la 174 la 190,21 lei de-abia de la 1 februarie 2017. „Viaţa liberă” a scris la vremea respectivă despre acest subiect, în articolul „Una votează Consiliul Local, alta facturează Calorgal / Gigacaloria, majorată retroactiv”, publicat pe 19 aprilie 2017. „Am tot aşteptat să se recalculeze facturile pe luna ianuarie 2017, dar aşteptarea a fost în zadar”, continuă Petrica Nicoară.

Începând de anul trecut, gălăţeanca a trimis sesizări pe adresele Calorgal, Primăriei, Prefecturii, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi şi Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Primăria Galaţi a jucat doar rolul de intermediar între „petentă” şi Calorgal, solicitându-i acesteia din urmă un punct de vedere oficial. La rândul său, Prefectura Galaţi, prin adresa cu nr.50466/15.05.2017, informează că „preţul de 190,21 lei Gcal este incorect aplicat de SC Calorgal lunii ianuarie 2017, preţul luat în considerare trebuie să fie cel de 174 lei/Gcal”. ANPC Galaţi a efectuat un control în urma căruia a fost întocmit Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor nr.822187/26.06.2017, prin care „s-a stabilit în sarcina furnizorului obligaţia de a recalcula facturile de consum ale lunii ianuarie utilizând preţul aprobat prin HCL 66/28.07.2016, întrucât HCL 30/26.01.2017 a intrat în vigoare abia în data de 1.02.2017”. În fine, ANRE nu spune nici da, nici ba, ci confirmă că i s-a adus la cunoştinţă cazul respectiv.

Procesul-verbal al Protecţiei Consumatorilor, contestat în instanţă

Între timp, cazul semnalat de Petrica Nicoară a ajuns în instanţă, la Judecătoria Galaţi, deoarece Calorgal a contestat procesul-verbal al ANPC. Într-o primă instanţă, plângerea Calorgal a fost respinsă. Procedura e însă de durată şi poate ţine până la doi ani. Dar, în cazul unei decizii definitive împotriva Calorgal, ANPC Galaţi se va adresa unui executor judecătoresc pentru a recupera banii, însă, atenţie!, numai pentru asociaţia implicată în proces.

Suma în sine nu este spectaculoasă, vorbim de aproximativ 350 de lei în cazul unei singure scări de bloc din cadrul Asociației 510. Dar facturarea la preţ majorat retroactiv s-a făcut pentru câteva sute de asociaţii plus alte instituţii, astfel că sumele pe care Calorgal ar putea fi obligată să le dea înapoi cresc destul de mult.

Directorul general al Calorgal: „Altă soluţie nu avem!”

Să spunem că punctul de vedere de astăzi al Calorgal nu s-a schimbat faţă de cel de anul trecut, dar a suferit unele nuanţări. Iată ce ne-a declarat ieri directorul general Marian Alexandru: „Vom da banii înapoi, altă soluţie nu avem! Celor care s-au debranşat le dăm banii, celor care nu au plecat le facem compensare cu eventuale datorii viitoare. Uitaţi cum stă treaba: pe 6 decembrie 2016, noi am transmis Primăriei solicitarea de a introduce pe ordinea de zi a şedinţei din acea lună modificarea preţului gigacaloriei livrate către populaţie. Nu s-a introdus în şedinţa din decembrie, ci de-abia în ianuarie. Noi sesizaserăm Primăria pentru aplicarea de urgenţă a noului preţ, deoarece aplicabilitatea măririi gigacaloriei la CET era cu 1 ianuarie 2017. CET-ul spunea clar: în urma unei decizii ANRE, acest tarif se va aplica de la 1 ianuarie 2017, de aceea noi am făcut toate demersurile în luna decembrie. Astfel că mărirea au introdus-o pe ordinea de zi în ianuarie, cu aplicabilitate de la 1 februarie. Aşa că luna ianuarie 2017 e descoperită. Şi vă mai spun ceva: dau banii înapoi doar celor care-i cer. Eu mă prevalez de faptul că există un ordin al ANRE, care este ca o lege pentru mine, pentru că autoritatea tutelară a distribuirii de energie este ANRE. ANRE spunea clar că preţul majorat se aplică de la 1 ianuarie 2017, iar consumul lunii ianuarie noi l-am facturat în februarie. Cei care au câştigat – au câştigat în instanţă. Însă eu am aplicat tariful conform legii. Faptul că unii s-au dus în instanţă şi n-au fost de acord cu mine, aici a hotărât instanţa. Cine are o decizie definitivă a instanţei în acestă problemă, să se adreseze Calorgal şi vom găsi o soluţie. Dar nu pot să estimez timpul în care îşi vor primi banii înapoi”.

În concluzie, Calorgal va fi nevoită să recalculeze facturile lunii ianuarie 2017 şi să dea banii înapoi consumatorilor, într-o formă sau alta, însă numai acelora care vor obţine o decizie definitivă în instanţă.

Citit 8009 ori Ultima modificare Miercuri, 04 Iulie 2018 14:56

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.