Tramvaiele de la Astra Arad, sub semnul incertitudinii

Tramvaiele de la Astra Arad, sub semnul incertitudinii
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Din 10 decembrie 2018, de când a anunţat că Astra Vagoane Călători a câştigat licitaţia pentru furnizarea a opt tramvaie noi, Primăria Galaţi tot aşteaptă să semneze finanţarea europeană pentru a perfecta contractul şi a plasa o comandă fermă companiei din Arad. Din păcate, acest moment s-a tot amânat, iar în prezent finanţarea europeană a intrat sub semnul incertitudinii.

Vestea bună este că Galaţiul este primul din regiune care a semnat contracte de finanţare europeană pe Axa prioritară 4 - Sprijinirea Dezvoltării Urbane Durabile, Prioritatea de investiţii 4.1. Este vorba despre modernizarea axei Siderurgiştilor - 1 Decembrie 1918 şi, respectiv, a axei Traian Vuia - Henri Coandă - George Coșbuc (tronson Henri Coandă - strada Alexandru Măcelaru). Vestea proastă este că, prin semnarea celor două contracte, Galaţiul şi-a cam consumat banii alocaţi pe această axă, iar finanţarea europeană pentru achiziţia a opt tramvaie, fabricate de Astra Arad, a devenit incertă.

"În momentul de faţă, am atins un grad de contractare de 98 la sută din suma maximală ce putea fi alocată municipiului Galaţi pe Axa 4.1. Adică ne-am cam consumat banii. Tramvaiele ar reprezenta al treilea proiect, cu o ancoră de două procente în zona de sută la sută, restul urmând să se ducă în procentul de 120 la sută de supracontractare, aşa cum s-a întâmplat în fiecare exerciţiu financiar pe bani europeni. Pentru a semna şi pentru tramvaie, ar fi nevoie de o scrisoare de angajament comună a Ministerului Dezvoltării şi a celui de Finanţe. Scrisoarea de angajament nu poate fi făcută doar pentru Galaţi, ci va fi făcută la nivelul întregii ţări. A rămas în analiză şi acest proiect în cadrul ministerului şi sperăm din tot sufletul ca, luna aceasta, luna viitoare, cel târziu, să se deblocheze situaţia pentru a putea semna", a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.

Din păcate, însă, respectiva scrisoare de asumare este aşteptată încă de la începutul anului 2019! Şi asta pentru că ar fi o sumă extrem de consistentă pe care Guvernul ar trebui să o asigure (20 la sută la nivelul unul miliard de euro), în cazul în care nu se vor face economii la nivel naţional în implementarea proiectelor europene.

Ce soluţii există

"Potrivit discuţiilor avute săptămâna trecută la ministere, în momentul de faţă există şanse extrem de mari pentru al treilea proiect - cele opt tramvaie - pe o asumare financiară pe bugetul propriu. Urmează ca, în timp, fondurile europene rămase din economiile făcute să ne acopere cheltuiala, aşa cum s-a întâmplat în cazul proiectelor retrospective", a explicat primarul.

Asumarea unor cheltuieli de aproximativ de 45 milioane de lei pentru achiziţia a opt tramvaie, chiar şi cu promisiunea recuperării banilor din fonduri europene viitoare, nu se poate face însă decât cu votul consilierilor locali. Prin urmare, autorităţilor locale nu le rămâne decât să aştepte.

Cert este că Astra Arad, ofertantul declarat câştigător, are răbdare, pentru că şi-a asumat participarea la o licitaţie cu clauză supensivă, încheierea contractului fiind condiţionată de semnarea finanţării europene. "Ofertantul a înţeles că e posibil ca drumul să fie extrem de anevoios şi că acest contract este, cumva, sub semnul întrebării până la momentul semnării finanţării europene", a precizat primarul.

În concluzie, singurele tramvaie sigure sunt cele zece pe care ar urma să ni le cumpere cu fonduri europene Ministerul Dezvoltării, atunci când va finaliza licitaţia. Dar, spun autorităţile, nu e nicio grabă: "Chiar dacă tramvaiele ar veni mâine, le-am ţine pe dreapta, pentru că ne apucăm de lucrări la infrastructură şi nu vor avea pe unde să circule".

Citit 6344 ori Ultima modificare Sâmbătă, 14 Septembrie 2019 02:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.