Tramvaie noi, la anul şi… la mulţi ani!

Tramvaie noi, la anul şi… la mulţi ani!
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

La nivel declarativ, Galaţiul ar trebui să aibă 18 tramvaie noi, achiziţionate cu fonduri europene. Faptic, însă, Galaţiul va sărbători 125 de ani de la înfiinţarea transportului electric cu aceleaşi tramvaie vechi şi rablagite: ZGT4/6, fabricate între anii 1984-1988, şi KT4D, fabricate între anii 1976-1986, ultimele fiind cumpărate la mâna a doua în 2012.

Aşa cum aţi putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, societatea Transurb SA a ales să marcheze cei 125 de ani de când primul tramvai electric a circulat în Galaţi într-un mod inedit şi surprinzător. Şi-a decorat gardul cu desenele caricaturistului Viorel Baciu, care spun povestea transportului gălăţean. Cu siguranţă compania publică ar fi preferat să celebreze rulând pe traseele rămase încă în vigoare tramvaie noi. Din păcate, nu va putea face acest lucru.

Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, pe 24 decembrie, în Ajunul Crăciunului, a fost anulată licitaţia lansată la începutul anului pentru achiziţia cu fonduri europene a zece tramvaie noi, pe care Ministerul Dezvoltării s-a angajat să ni le cumpere în baza parteneriatului încheiat cu Primăria Galaţi. La rândul său, acum mai bine de un an, Primăria anunţa că Astra Vagoane a câştigat licitaţia pentru furnizarea altor opt tramvaie noi. Contractul nu a fost atribuit nici în ziua de azi, pentru că nu se ştie dacă şi când va fi semnată finanţarea europeană pentru achiziţia lor.

Din amânare în amânare

Încă din 10 decembrie 2018, de când a anunţat că Astra Vagoane Călători a câştigat licitaţia pentru furnizarea a opt tramvaie noi, Primăria Galaţi tot aşteaptă să semneze finanţarea europeană pentru a perfecta contractul şi a plasa o comandă fermă companiei din Arad. Din păcate, acest moment s-a tot amânat. De fiecare dată când semnează un nou contract pe fonduri europene, primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, îşi exprimă speranţa că „luna viitoare” va semna şi pentru mult-aşteptatele tramvaie.

Problema este că, semnând două contracte europene pentru modernizarea axelor Siderurgiştilor - 1 Decembrie 1918 şi, respectiv, Traian Vuia - Henri Coandă - George Coșbuc (tronson Henri Coandă - strada Alexandru Măcelaru), Galaţiul şi-a consumat banii alocaţi pe Axa prioritară 4 - Sprijinirea Dezvoltării Urbane Durabile, Prioritatea de investiţii 4.1. "În momentul de faţă, am atins un grad de contractare de 98 la sută din suma maximală ce putea fi alocată municipiului Galaţi pe Axa 4.1. Adică ne-am cam consumat banii. Tramvaiele ar reprezenta al treilea proiect, cu o ancoră de două procente în zona de sută la sută, restul urmând să se ducă în procentul de 120 la sută de supracontractare”, explica edilul, în urmă cu câteva luni.

Ceva mai optimist era pe 23 decembrie: „Poate că până pe 15 ianuarie vă dăm şi o veste bună legat de tramvaie. Declarativ suntem bine. Vrem şi fapte”.

„Declarativ, avem promisiunea să semnăm pentru 120 la sută, care înseamnă proiectul de achiziţie de tramvaie. Se va pune problema repartizării de sume pentru municipiile care au depus multe proiecte”, a explicat directorul general al Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminiţa Mihailov.

Potrivit primarului, a fost prelungită perioada de valabilitate a ofertei făcute de operatorului câştigător, Astra Vagoane, care ar urma să construiască opt tramvaie. Alte zece tramvaie ar urma să ne fie cumpărate tot din fonduri europene, în baza unui parteneriat cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, după cum se numeşte în prezent.

Procedură anulată

Din păcate, singurele tramvaie sigure pe care Galaţiul le are pe hârtie, în baza parteneriatului cu ministerul, vor veni la anul… şi la mulţi ani, pentru că licitaţia pentru achiziţia lor a fost anulată.

Procedura a fost lansată în ianuarie anul acesta, pentru achiziționarea a 40 tramvaie cu lungimea de circa 18 metri destinate transportului public urban de călători: zece pentru Brăila, zece pentru Galaţi şi 20 pentru Ploieşti.

Tramvaiele dorite ar fi avut o capacitate totală de minim 100 de locuri, din care minimum 32 pe scaune, fiind echipate cu toate facilităţile necesare unui transport civilizat: aer condiționat, încălzire, instalație audio-video în interior. Contractul avea o valoare totală estimată de 320.000.000 de lei fără TVA. Conform datelor oficiale, ofertanţii erau Durmazlar Makine San. VE TIC AS şi Electroputere VFU Paşcani.

Pe 24 decembrie, licitaţia a fost anulată, conform unui raport de procedură. Nu este singura licitaţie pentru achiziţia de tramvaie anulată, dar e greu de spus când şi dacă Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei o va relua şi în ce condiţii.

Prin urmare, nu ne rămâne decât să ne bucurăm de cel 60 de autobuze şi minibuze noi, cumpărate de Primărie din creditul contractat la EximBank, de cele 17 troleibuze care vor fi decontate din fonduri europene şi să sperăm în continuare că în 2020 vor avea noroc şi de tramvaie noi!

Citit 5822 ori Ultima modificare Joi, 02 Ianuarie 2020 01:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.