Centura Tecuciului aniversează (încă) un an fără constructor
Foto: Anca Melinte

Centura Tecuciului aniversează (încă) un an fără constructor
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Centura Tecuciului aniversează astăzi un an de când a rămas, pentru a doua oară, fără constructor. Pe 19 mai 2019, după inspectarea şantierului, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, rupea - cu un gest teatral - contractul dintre Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi asocierea SC Eurocogen filiala Aninoasa SRL - Aleandri SPA - Pasquale ALO SRL, având ca obiect construirea Variantei de Ocolire a Tecuciului, în lungime de 6,94 km. Deşi Cuc era convins că până în octombrie 2019 şoseaua va avea un nou constructor, licitaţia pentru găsirea acestuia nici nu a fost demarată.

"M-am săturat de antreprenori neserioşi, care vin în România, câştigă o licitaţie, după aceea caută subcontractori să lucreze pentru ei. Dacă vii în România şi nu-ţi faci treaba, reziliem contractul. Aşa cum am mai procedat, aşa procedez şi acum", declara, pe 19 mai 2019, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, după ce inspectase şantierul de lucrări. Cu un gest demonstrativ, rupea apoi nişte foi - contractul de lucrări - pe care le înmâna directorului CNAIR:"Reziliaţi şi daţi constructorului certificat negativ constatator pe trei ani. Trei ani nu mai are ce căuta la licitaţiile din România!".

Ministrul n-a vrut să audă explicaţiile reprezentanţilor constructorului, care au încercat să arate că nu au putut continua lucrările din cauză că sunt necesare exproprieri suplimentare: "Pe 1 iunie 2017, i-am spus antreprenorului că, dacă nu se mobilizează să lucreze, vom lua măsurile care se impun. Sunt zone neatacate din punct de vedere al implementării. Faptul că s-a mobilizat azi-noapte nu mă impresionează. Din punct de vedere al stadiului fizic, trebuia să fim undeva pe final".

Optimism şi ordine ministeriale

"Evaluaţi de urgenţă ce mai este de executat şi vă rog să scoateţi imediat la licitaţie acest obiectiv, ca să fie finalizat, pentru că oamenii din Tecuci merită acest lucru, la cât au aşteptat. Finanţare este, dar pentru asta avem nevoie şi de constructori serioşi, care să vină să muncească", le spunea ministrul reprezentanţilor CNAIR.

Întrebat de presă despre un termen de reluare a lucrărilor, Răzvan Cuc se arăta optimist: "Chiar mai devreme discutam, din punct de vedere tehnic, ce înseamnă relicitarea: trebuie să facem o expertiză care durează undeva la 45 de zile, după care relansăm restul de executat pe acest obiectiv. Sunt convins că până la sfârşitul lunii septembrie-octombrie o să avem noul contract şi intră la lucru o firmă serioasă".

E adevărat că ministrul Cuc nu a pomenit şi anul, dar nu credem că se referea la 2020 sau 2021.

Se tot "evaluează"

În Sistemul Electronic de Achiziţii Publice nu am găsit date referitoare la o nouă licitaţie pentru varianta de ocolire Tecuci. Din "Stadiul proiectelor în derulare", document publicat pe site-ul CNAIR, aflăm că "În prezent se execută expertiza lucrărilor efectuate de către fostul antreprenor".

Președintele Comisiei de Transporturi din Senatul României, tecuceanul Daniel Butunoi (PSD) declara că, pe 15 aprilie 2020, a avut o întâlnire la cel mai înalt nivel cu conducerea Ministerului Transporturilor: "Centura municipiului Tecuci este un obiectiv cu un istoric complicat și îndelungat, dar în acest moment suntem în termenul de depunere a expertizei și am primit angajamentul conducerii Ministerului Transporturilor că această lucrare se va finaliza în acest an".

Istoria, pe scurt

Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, pe 11 martie 2012, a fost semnat contractul pentru "Construcția Variantei de Ocolire Tecuci", cu firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA. Aceasta a subcontractat lucrările firmei gălățene Atlas SA. În iunie 2012, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind decembrie 2013.

Şantierul a fost abandonat în iunie 2013, iar pe 24 septembrie 2013 contractul a fost reziliat, stadiul fizic al lucrărilor executate fiind de 14,77 la sută.

Abia în august 2014 a fost lansată licitaţia pentru găsirea unui nou constructor. Pe 11 mai 2015 s-a semnat un nou contract de lucrări, care au reînceput pe 3 august 2015, cu termen de finalizare 3 august 2016. Au urmat alte termene de finalizare ratate: decembrie 2016, iunie 2017, octombrie 2018, decembrie 2019… În prezent, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 56 la sută.

În tot acest timp, ne-am bătut joc şi de banii europeni. Astfel, pe 12 august 2013, a fost semnat, în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transporturi POS-T 2007-2013, contractul de finanțare aferent proiectului "Construcția variantei de ocolire Tecuci", în lungime de 6,945 km, cuprinzând două pasaje peste calea ferată, zece podețe și trei intersecții la nivel. Contractul a fost reziliat pe 1 aprilie 2016. Pe 20 august 2018, a fost semnat, în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM 2014-2020), un nou contract de finanțare europeană, potrivit căruia proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022.

Proces pierdut de statul român

Ce-ar mai fi de spus? Că un gest similar făcut de ministrul Cuc, rezilierea unui contract de lucrări cu firma italiană Salini, a dus la un proces pierdut la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris. Contractul cu pricina viza construirea lotului 2 din autostrada Lugoj - Deva. Potrivit actualului ministru al Transporturilor, Lucian Bode, statul român este obligat să plătească constructorului aproximativ 50 milioane de euro, ba, mai mult, Curtea a stabilit că respectivul contract este în vigoare!

 

Citit 18512 ori Ultima modificare Sâmbătă, 23 Mai 2020 00:20

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.