Înmatriculările de maşini noi la Galaţi, blocate de coronavirus

Înmatriculările de maşini noi la Galaţi, blocate de coronavirus
Nici măcar „Rabla” n-a reuşit să „tracteze” piaţa auto
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Criza coronavirusului a pus o „frână” puternică în industria auto, fie că vorbim de fabricile de echipamente şi de asamblare, de distribuitori şi, desigur, cumpărători. Nici măcar criza din 2008 nu a reuşit să blocheze, practic, tot acest sector pe toată linia. Vânzările au intrat în picaj, iar acest lucru s-a făcut simţit inclusiv în România, inclusiv la Galaţi.

După un început de an relativ promiţător, lunile martie şi aprilie au venit cu reduceri masive în vânzări. La nivel naţional, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în România cu 50 la sută în luna aprilie, față de perioada similară a anului trecut. În martie, scăderea a fost mai mică, de 32 la sută. Scăderea totală a înmatriculărilor de autoturisme noi, în România, în 2020, este de 27 la sută față de anul precedent!

La nivelul Galaţiului, conform datelor centralizate de DRPCIV, declinul este şi mai accentuat. Astfel, dacă în ianuarie, la Galaţi, s-au înmatriculat 139 de autoturisme noi, în februarie s-a scăzut la 87 de autoturisme. Nici măcar lansarea Programului Rabla 2020 nu a reuşit să „tracteze” piaţa auto, iar declinul a continuat. În martie s-au înmatriculat 63 de autoturisme, iar în aprilie s-au vândut doar… 19 maşini noi!

Puţine mărci auto au reuşit, de la începutul anului, să sară măcar de ştacheta de cinci autoturisme noi vândute la Galaţi. Cea mai populară marcă rămâne Dacia, cu 97 de maşini noi înmatriculate de la începutul anului. Numai că, dacă în ianuarie Dacia vindea la Galaţi 97 de maşini, în februarie a scăzut la 32 de maşini, în martie la 10, iar în aprilie la doar cinci maşini vândute. Hyundai pare a-şi fi consolidat vânzările, cu 43 de autoturisme înmatriculate la Galaţi. Dar, la fel, dacă în ianuarie această marcă înregistra 14 vânzări, până în aprilie a scăzut la cinci unităţi vândute.

Pe locurile următoare ca înmatriculări de maşini noi în primele patru luni ale acestui an s-au clasat Skoda (28 de unităţi), Volkswagen (25 unităţi), Renault (18 unităţi) şi Toyota (17 unităţi). La distanţă ceva mai mare, „top 10” vânzări de criză este completat de Suzuki (12 unităţi), Kia (11 unităţi), Mercedes Benz (7 unităţi) şi - la egalitate – Mazda, Nissan şi Opel, cu câte cinci maşini noi înmatriculate în primele patru luni la Galaţi.

Acum, că tendinţa este de relaxare a restricţiilor care au afectat industria auto, producătorii speră şi la o creştere a vânzărilor. Problema este că, într-un mediu economic cu atâtea incertitudini, tendinţa potenţialilor cumpărători este de a-şi tempera investiţiile în astfel de bunuri. În România, o maşină nouă este încă „un lux”, dată fiind puterea de cumpărare. Rabla a fost „motorul” care a stimulat în anii precedenţi vânzările în această direcţie, dar „la dealul” crizei nici măcar acest program nu reuşeşte să pună lucrurile în mişcare.

Paradoxal, piaţa auto din România stă, procentual, mai bine decât alte state europene. Astfel, dacă la noi scăderea vânzărilor, în aprilie, a fost de 50 la sută, la nivelul UE, în medie, înmatriculările de autovehicule noi a scăzut cu 67 la sută. Piaţa auto a încasat cele mai puternice lovituri acolo unde şi criza coronavirusului a fost mai puternică. În Spania înmatriculările de maşini noi a scăzut cu 88 la sută, în Italia cu 85 la sută, în Franţa cu 82 la sută!

Producătorii auto încearcă să-şi recapete suflul, dar „demarajul” e dificil. Refacerea lanţurilor logistice şi relansarea investiţiilor se anunţă dificile. Dar să nu uităm că industria auto este o componentă importantă şi pentru industriile colaterale. Altfel spus, când vânzările auto scad, întreaga economie merge „cu frâna trasă”.

Citit 3361 ori Ultima modificare Vineri, 05 Iunie 2020 17:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.