Evaluaţi acest articol
(14 voturi)
13 comentarii

După zece ani în care România a aşteptat aderarea la Spaţiul Schengen, aşa cum era iniţiat în Tratatul de Aderare, Galaţiul s-a ales doar cu un ponton nefuncţional, ce zace în faţa Palatului Navigaţiei, pe malul Dunării. Pontonul "Schengen", deţinut de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, a fost inaugurat în martie 2011, fiind destinat acostării navelor de croazieră.

Terminalul "Schengen", în esenţă un ponton plutitor cu o lungime de 60 metri şi o lăţime de 11 metri, a costat un milion de euro şi a fost construit din bani publici de Ministerul Transporturilor. Pontonul include, teoretic, spaţii de aproape 700 metri pătraţi, pe două niveluri, pentru activităţi de îmbarcare/ debarcare, control al documentelor, poliţie de frontieră, vamă etc.

Chiar dacă la Galaţi nu a mai oprit de mult o navă de croazieră, potenţialul turistic fiind destul de redus, în opinia operatorilor unor astfel de curse, existenţa acestui terminal a fost o condiţie tehnică pentru aderarea, în 2011, la Spaţiul Schengen, terminale asemănătoare fiind realizate şi în alte porturi de la Dunăre.

Din păcate, pe lângă faptul că aderarea la Spaţiul Schengen a fost amânată, nici pontonul nu a fost folosit, fiind practic doar o sursă de pierderi pentru APDM Galaţi, prin cheltuielile de întreţinere din toţi aceşti ani.

În prezent, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi caută, totuşi, o modalitate de valorificare a acestui ponton. "Când a fost realizat acest terminal de pasageri, s-au făcut nişte erori de proiectare şi execuţie, iar la momentul actual el nu ar putea fi operat nici dacă am intra în spaţiul Schengen, întrucât bordul pe care îl are la dispoziţie este mai înalt decât bordul pe care îl au în mod obişnuit navele de croazieră care vin pe Dunăre. De asemenea, anumite părţi de reţele sunt amplasate pe bord greşit.

Noi am reuşit să eficientizăm cheltuielile pe care le aveam cu acel terminal, asigurând întreţinerea lui doar cu oameni care asigură mentenanţa şi la alte pontoane sau alte nave pe care compania le are. Paza este, de asemenea, la comun, nu mai avem oameni strict pentru el.

Urmează să căutăm o variantă prin care să-l închiriem, astfel încât să eliminăm cu totul costurile pe care le generează. Cum ar putea fi refolosit? Asta ar urma să decidă viitorul chiriaş", a declarat directorul general al ADPM Galaţi, Alexandru Şerban.

Mai în glumă, mai în serios, "gurile rele" spun că pontonul ar putea fi reconvertit în terasă sau restaurant plutitor, ca în filmele lui Kusturica. Dar cea mai probabilă rămâne tot folosirea acestuia ca terminal de pasageri. "La Tulcea, partea de port turistic, de exemplu, a trecut în administrarea CJ Tulcea. Ei ar putea fi dintre cei interesaţi să-l închirieze şi să-l dea în folosinţă atunci când vom intra în spaţiul Schengen", a precizat directorul general al ADPM Galaţi.

Prezent la Galaţi, actualul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu, a declarat că nu ştia de tărăşenia cu pontonul Schengen de la Galaţi, dar că ar putea să urmeze o serie de verificări privind modul în care s-a derulat această investiţie. "Sincer, e prima dată când aud de acest subiect. Dacă este nevoie şi cineva a greşit - presupun că ori la proiectarea, ori la evaluarea proiectelor s-a produs o eroare - să vedem dacă sunt măsuri de luat. Dar obiectivul, indiferent cum este, trebuie dat în folosinţă - fie către privat, fie gândit la nivelul APDM o destinaţie", a arătat reprezentantul Ministerului Transporturilor.

Desigur, dacă fie şi după 10 ani s-ar putea găsi până la urmă o utilizare pentru pontonul "Schengen", mai rămâne de văzut cum o să rămână cu… Spaţiul Schengen, în care România, dincolo de toate aspectele tehnice, încă mai aşteaptă să intre.

Citit 3960 ori Ultima modificare Sâmbătă, 06 Martie 2021 00:10

13 comentarii

  • postat de CETATEAN Sâmbătă, 06 Martie 2021 16:00 86.124.205.*** Link la comentariu
    0
    3

    cati parlamentari(acum iesiti la pensie) si guvernanati au furat pe seama acestui port , daca ar avea curiozitate cineva (este clar ca nu procuratura care doarme la Galati) s ar cruci. Poater odata cu Udrea si ceilalati vor fi descoperiti . Poate se trezesc si institutiile care ar trebui sa stie ceea ce toti galatenii stiu.

    Raportează
  • postat de Vica de pe 11 Siret Vineri, 05 Martie 2021 15:06 78.96.81.*** Link la comentariu
    0
    8

    In concluzie, acesta este rezultatul numirii politice de directori la APDM, neprofesionisti, alintati politic, care la randul lor au angajat cunostinte pe linie de partid, de grup mafiot, fara nici o legatura cu interesul si profilul societatii!

    Raportează
  • postat de Leonard Vineri, 05 Martie 2021 12:59 86.34.187.*** Link la comentariu
    1
    1

    Terente incurci institutiile ....

    Raportează
  • postat de Terente...de la Galati Vineri, 05 Martie 2021 10:16 86.34.180.*** Link la comentariu
    1
    15

    Buuun...Dar salarii, AFDJ-ul a primit timp de 10 ani?

    Raportează
  • postat de Corneliu Selin Vineri, 05 Martie 2021 09:22 31.161.203.*** Link la comentariu
    0
    17

    Eu spun așa , treaba cu înălțimea este relativă și asta deoarece navele de croazieră fluviale nu au construcție standard și nu sunt toate la fel ; deci faza asta este strict o minciună să acopere indolența proprietarului și să nu îl folosească ci să îl vândă altcuiva pe doi lei . Pe el se poate face căi de acces superioare sau pe jos depinde de navă și de cota apelor. Asta poate să o spună ori ce marinar care a lucrat sau lucrează în domeniu. Cât despre afirmațiile unui personaj comic din Galați care a spus , citez " la Galați nu opresc navele de croazieră , căci turiștii de la aceste croaziere se uită după droguri și femei " e o mare aberație . Turiștii din aceste nave sunt turiști cu media de vârstă 60 ani , pensionari care se uită după , vizite la crame , locații istorice , muzee de artă , opere. Pentru a pune la dispoziție pontonul de acolo proprietarul trebuie să își anunțe disponibilitatea anual într-un sistem unificat la nivelul fluviului Dunărea care se află în Germania și de acolo să poată fi contactați spre închiriere ( acostare ) dar cum instituțiile românești sunt populate politic și cu analfabeți funcționali și nici nu au o politică realistă și deschisă fata de societate se întâmplă astea.

    Raportează
  • postat de Un credul ce va votat... Vineri, 05 Martie 2021 09:07 5.13.207.*** Link la comentariu
    1
    16

    Zece ani de cand un milion de euro costul pontonului, plus zece ani de salarii pentru personalul ce il deservesc, alte milioane de lei, cine raspunde de aceasta batae de joc din banii publici si asa putini.
    Cand cei ce au ,,condus,, A.P.D.M. vreme de zece ani, vor raspunde in fata legii pentru neglijenta, sigur astfel de batai de joc de banii publici se vor rari macar, dar se stie, ca dupa 90, nimeni nu a raspuns pentru jaful instituit la nivel de tara, la furtul de bunuri, fabrici,hoteluri si tot ce era profitabil.
    Dupa zece ani sa gasit cineva sa se intrebe cee cu acest ponton, dar de 30 de ani, in spatele pontonului se afla nava Tudor Vladimirescu, nava care de 30 de ani consuma cu echipaj complet, salarii si cate mai sunt, este normal sa ste la dispozitia consiliului judetean de 30 de ani consumand milioane, cand se poate folosi macar pentru a face curse galati braila, excursii, amatori sar gasi.
    Pana acum totul era sub comanda p.s.d ce face noul prefect, noul director A.P.D.M. si celelalte foruri, de dreapta, pentru a stopa acest abuz, aceasta batae de joc a banilor, si aceasta sfidare a galatenilor dornici de o excursie pe dunare, ca altceva galatenii nu au.
    Or

    Raportează
  • postat de raspundere penala Vineri, 05 Martie 2021 07:48 86.124.202.*** Link la comentariu
    0
    17

    sa raspunda cine a gresit...la frana cu hotii

    Raportează
  • postat de Tirpitz Vineri, 05 Martie 2021 07:37 82.76.159.*** Link la comentariu
    3
    12

    Ce a mai ramas bun in Gl, incredibil cati prostani sunt platiti cu milioane ca sa ce, sa lase in urma niste k- k -t u r i OZN-ul de la Romarta, sculpturile ruginite care sunt pe faleza, cladirea primariei, acest ponton, faleza ramasa cheala ca nu au stiut sa ingrijeasca teii care s-au uscat si au fost taiati, etc. Chiar ti-e sila sa mai faci plimbari prin orasul asta mort, nu ai ce vedea, nu sunt gradini si parcuri, nu mai sunt zone de verdeata pentru ca s-a tot construit anapoda. Un oras in care kitschurile iti zambesc din toate punctele cardinale.

    Raportează
  • postat de paloma Joi, 04 Martie 2021 22:28 5.13.237.*** Link la comentariu
    0
    17

    Meseriasii nostri !!!...

    Raportează
  • postat de Ion Joi, 04 Martie 2021 20:04 86.124.203.*** Link la comentariu
    1
    24

    Sa spunem si noi ca nu avem ambarcatiuni la Dunare, ca de oprit navele cu pasageri la Galati, ce sa gaseasca...sex, droguri si pacanele! Nu este singura anomalie care caracterizeaza orasul nostru.

    Raportează
  • postat de Anonim Joi, 04 Martie 2021 17:01 86.126.30.*** Link la comentariu
    0
    21

    De multe lucruri nu a auzit ministrul, inclusiv de obligatiile de aderare asumate prin Tratatul 2007-2011, de cele 7 misiuni de evaluare care au urmat pentru verificarea in teren a indeplinirii aquis-ului Schengen, prin care aceste pontoane nu trebuie doar sa existe , ci exista angajamente ca inclusiv cheltuielile cu intretinerea lor vor fi asigurate. Toate cheltuielile sunt decontate de statul roman, deci cheltuielile cu constructia si intretinerea minunatului ponton nu cad in sarcina unei societati comerciale, asa cum e APDM, numai ca aceasta companie condusa de adevarati specialisti in ultimii 10 ani, nu a solicitat rambursarea cheltuielilor. Acordul MAE este obligatoriu in cazul vanzarii sau inchirierii pontonului

    Raportează
  • postat de alti specialisti.... Joi, 04 Martie 2021 13:02 89.137.225.*** Link la comentariu
    0
    20

    ca si aia care repara pasajul de la Dunare.
    Daca nu mai avem ICEPRONAV....

    Raportează
  • postat de DIANA Joi, 04 Martie 2021 12:14 86.35.208.*** Link la comentariu
    1
    22

    Ca toate lucrurile facute dupa revolutie si asta e la fel....prost facut... prost proiectat...prost administrat... si se cauta vinovati....dupa 32 de ani inca nu stim ce avem de facut .. inca cautam vinovati in loc sa cautam solutii... probabil ne mai trebuie un vlad tepes sau un ceausescu sa ne puna pe linia de plutire....

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.