Pontonul „Schengen”, nefolosit de 10 ani, din cauza erorilor tehnice. Un milion de euro pentru o construcţie prost concepută

Pontonul „Schengen”, nefolosit de 10 ani, din cauza erorilor tehnice. Un milion de euro pentru o construcţie prost concepută
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

După zece ani în care România a aşteptat aderarea la Spaţiul Schengen, aşa cum era iniţiat în Tratatul de Aderare, Galaţiul s-a ales doar cu un ponton nefuncţional, ce zace în faţa Palatului Navigaţiei, pe malul Dunării. Pontonul "Schengen", deţinut de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, a fost inaugurat în martie 2011, fiind destinat acostării navelor de croazieră.

Terminalul "Schengen", în esenţă un ponton plutitor cu o lungime de 60 metri şi o lăţime de 11 metri, a costat un milion de euro şi a fost construit din bani publici de Ministerul Transporturilor. Pontonul include, teoretic, spaţii de aproape 700 metri pătraţi, pe două niveluri, pentru activităţi de îmbarcare/ debarcare, control al documentelor, poliţie de frontieră, vamă etc.

Chiar dacă la Galaţi nu a mai oprit de mult o navă de croazieră, potenţialul turistic fiind destul de redus, în opinia operatorilor unor astfel de curse, existenţa acestui terminal a fost o condiţie tehnică pentru aderarea, în 2011, la Spaţiul Schengen, terminale asemănătoare fiind realizate şi în alte porturi de la Dunăre.

Din păcate, pe lângă faptul că aderarea la Spaţiul Schengen a fost amânată, nici pontonul nu a fost folosit, fiind practic doar o sursă de pierderi pentru APDM Galaţi, prin cheltuielile de întreţinere din toţi aceşti ani.

În prezent, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi caută, totuşi, o modalitate de valorificare a acestui ponton. "Când a fost realizat acest terminal de pasageri, s-au făcut nişte erori de proiectare şi execuţie, iar la momentul actual el nu ar putea fi operat nici dacă am intra în spaţiul Schengen, întrucât bordul pe care îl are la dispoziţie este mai înalt decât bordul pe care îl au în mod obişnuit navele de croazieră care vin pe Dunăre. De asemenea, anumite părţi de reţele sunt amplasate pe bord greşit.

Noi am reuşit să eficientizăm cheltuielile pe care le aveam cu acel terminal, asigurând întreţinerea lui doar cu oameni care asigură mentenanţa şi la alte pontoane sau alte nave pe care compania le are. Paza este, de asemenea, la comun, nu mai avem oameni strict pentru el.

Urmează să căutăm o variantă prin care să-l închiriem, astfel încât să eliminăm cu totul costurile pe care le generează. Cum ar putea fi refolosit? Asta ar urma să decidă viitorul chiriaş", a declarat directorul general al ADPM Galaţi, Alexandru Şerban.

Mai în glumă, mai în serios, "gurile rele" spun că pontonul ar putea fi reconvertit în terasă sau restaurant plutitor, ca în filmele lui Kusturica. Dar cea mai probabilă rămâne tot folosirea acestuia ca terminal de pasageri. "La Tulcea, partea de port turistic, de exemplu, a trecut în administrarea CJ Tulcea. Ei ar putea fi dintre cei interesaţi să-l închirieze şi să-l dea în folosinţă atunci când vom intra în spaţiul Schengen", a precizat directorul general al ADPM Galaţi.

Prezent la Galaţi, actualul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu, a declarat că nu ştia de tărăşenia cu pontonul Schengen de la Galaţi, dar că ar putea să urmeze o serie de verificări privind modul în care s-a derulat această investiţie. "Sincer, e prima dată când aud de acest subiect. Dacă este nevoie şi cineva a greşit - presupun că ori la proiectarea, ori la evaluarea proiectelor s-a produs o eroare - să vedem dacă sunt măsuri de luat. Dar obiectivul, indiferent cum este, trebuie dat în folosinţă - fie către privat, fie gândit la nivelul APDM o destinaţie", a arătat reprezentantul Ministerului Transporturilor.

Desigur, dacă fie şi după 10 ani s-ar putea găsi până la urmă o utilizare pentru pontonul "Schengen", mai rămâne de văzut cum o să rămână cu… Spaţiul Schengen, în care România, dincolo de toate aspectele tehnice, încă mai aşteaptă să intre.

Citit 5946 ori Ultima modificare Sâmbătă, 06 Martie 2021 00:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.