Evaluaţi acest articol
(19 voturi)
9 comentarii

Județul Galați are 45 de drumuri județene, cu o lungime de circa 863,5 kilometri, majoritatea fiind într-o stare jalnică, deoarece după 1990 autoritățile locale nu au investit aproape deloc în modernizarea lor. Două exemple care ilustrează situația sunt gropile din drumurile care trec pe la Matca sau Târgu Bujor. Lucrări au mai avut loc doar atunci când au coincis și cu interesele personale ale gestionarilor fondurilor - este cazul unui fost președinte de Consiliu Județean ce își dorea vizitarea rudelor de la Cudalbi, la circa 50 de kilometri de municipiul Galați.

Modernizarea e dependentă de banii europeni

Întotdeauna problema finanțării a fost cea care a oprit investițiile absolut necesare și a fost nevoie de accesarea fondurilor europene nerambursabile pentru a mișca lucrurile. Din acest punct de vedere, Programul Operațional Regional (POR) 2014 - 2020 a reprezentat o adevărată gură de oxigen, dacă ținem cont și de axa SUERD - Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării.

Cu acești bani europeni se lucrează, în prezent, pe șapte drumuri județene, unele dintre acestea fiind aproape de finalizare. Discutăm despre o lungime cumulată a lor de circa 180 de kilometri, iar aducerea acestora la standardele secolului XXI ”costă” aproximativ 375 de milioane lei, după cum a declarat Costel Fotea, actualul președinte al Consiliului Județean Galați, autoritatea contractantă a lucrărilor.

”Cei treizeci de kilometri pe care i-am avut în lucru pe DJ 251 au fost finalizați, cu precizarea că aici au mai fost reabilitați alți treizeci de kilometri în exercițiul bugetar european anterior, iar investiția a însemnat circa 70 de milioane de lei”, ne-a mai precizat Costel Fotea. Trebuie spus că acest DJ 251 (pe ruta Smârdan - Slobozia Conachi - Cudalbi - Valea Mărului - Matca) are o importanță aparte în logistica transporturilor locale, fiind o alternativă viabilă la DN 25 în scopul tranzitării județului de la Galați către Tecuci.

Unele investiții se apropie de finalizare

Lucrările sunt în progres (între 74 și 80 la sută grad de finalizare) și pe DJ 242 (Vârlezi - Târgu Bujor - Foltești), pe DJ 255 (Pechea - Măstăcani - DN 26), sau pe DJ 252 (Buciumeni - Cosmești - Barcea). Se reabilitează, însumat, circa 88 de kilometri de pe aceste trei drumuri, valoarea investițiilor fiind de peste 150 de milioane lei.

”Pe DJ 242 a fost necesară inclusiv regularizarea unor albii de râuri, fiind cea mai voluminoasă lucrare ce ajunge la aproape 74 de milioane lei. În prezent, se lucrează în zona cunoscută de șoferi drept litera M, din zona orașului Târgu Bujor, iar pe DJ 252 se lucrează la amenajarea intersecției cu DN 24”, a descris stadiul lucrărilor același președinte al CJ Galați, Costel Fotea.

În accepțiunea sa, de foarte mare interes sunt atât asfaltările și pietruirile, dar și lucrările de artă ale drumului, așa cum sunt acestea denumite în termeni de specialitate. Este vorba despre șanțuri, poduri și podețe, în contextul în care cu ocazia lucrărilor de pe aceste drumuri județene din Galați au fost licitate peste 5.000 de podețe, din care 3.000 sunt deja realizate. Totodată, au fost refăcute, pe aceleași trasee, 67 de poduri mari, dar și 670 mai reduse ca dimensiuni, cu termene de garanție între cinci și zece ani.

Se lucrează și la 5-6 grade

În paralel, chiar și la 5 grade Celsius, pe DJ 254 (Ivești - Grivița - Costache Negri) se toarnă asfalt, iar lucrările continuă și pe DJ 251A (DN 24 - Nicopole - Corod), dar și pe DJ 242 A (Rădești - Berești - Cavadinești). Este vorba despre reabilitarea, în total, a altor circa 60 de kilometri, cu în jur de 117 milioane de lei.

Standardele anului 2020 impun inclusiv realizarea de parcări, stații de autobuz, piste de biciclete, stâlpi pentru iluminat public, dar și primenirea zonelor de trecere la nivel cu calea ferată.

”Pot să vă confirm că aceste drumuri nu au fost modernizate niciodată după 1989 și vor fi gata la finele lui 2021. Acum, lățimea părții carosabile va fi de șase metri și jumătate, iar împreună cu acostamentele va ajunge la opt metri. De asemenea, șanțurile au, fiecare, câte un metru și jumătate, pentru că acestea sunt cerințele pentru o circulație sigură și civilizată”, a mai precizat Costel Fotea, cu mențiunea că alți circa 120 de kilometri de drumuri județene au fost reabilitați cu fonduri proprii ale instituției sau prin PNDL.

Președintele Consiliului Județean Galați anunță, totodată, pregătirea altor cinci proiecte cu finanțare europeană pentru reabilitarea drumurilor județene, ce ar urma să fie depuse în viitorul exercițiu financiar pe noul POR 2021 - 2027 dedicat Regiunii de Sud-Est a României.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 4864 ori Ultima modificare Duminică, 03 Ianuarie 2021 22:12

9 comentarii

  • postat de DAN Marți, 05 Ianuarie 2021 11:16 136.255.148.*** Link la comentariu
    0
    1

    PAI , CICA MEMBRII PSD, DE ACEEA AU MARIT CU 55% IMPOZITUL PE MASINI, ACUM TOT EI IMPUN 20% PE MORMINTE, TOTI BANII SPUN ACESTIA AU FOST INVETITI IN INFRATRUCTURA , SUSTINEA PRIMARUL SI NEMAIFIIND BANI, AU IESIT LA CERSIT. PAI NU ERAU EI CARE TIPAU CA VOR CRESTE PENSII VA FI NUMAI MIERE IN GALATI????? SA IASA ANALFABETII SI BOSTOROGII CARE I AU ALES SA PLATEASCA. SA FIE SANATOSI MACAR , POATE POATE VOR INTELELGE CEVA , VOR LASA FRAIELE IN MANA CELOR CARE MAI PRICEP CATE CEVA, PENTRU CA DACA EI NU AU REALIZAT CEVA TIMP DE 30 DE ANI, POATE NE LASATI PE NOI SA INCERCAM ALTCEVA. CUM V ATI ASTERNUT ASA ATI DORMIT , LASATI NE SI PE NOI SA NE ASTERNEM, NE ASUMAM.

    Raportează
  • postat de Adrian Duminică, 03 Ianuarie 2021 04:00 89.39.81.*** Link la comentariu
    5
    2

    Vreau pe aceasta cale sa mulțumesc domnului Boc pentru cei 1000 de km de autostrada promiși și construiți..ce? Nus 1000 de km?

    Raportează
  • postat de Iron IQ Sâmbătă, 02 Ianuarie 2021 00:26 90.68.85.*** Link la comentariu
    1
    6

    Aștept sa vad drumuri europene adică scoase in afara localităților mari.
    Acestea nu ar trebui sa treacă ca acum prin Tulucești, Șendreni, sau faimosul tronson Liești - Drăgănești.
    Cam asa făceau ungurii drumurile prin 1992-93...

    Raportează
  • postat de caddy Vineri, 01 Ianuarie 2021 11:15 89.238.225.*** Link la comentariu
    9
    6

    PSD e baza, restu gargara

    Raportează
  • postat de Laur Vineri, 01 Ianuarie 2021 01:27 86.124.206.*** Link la comentariu
    5
    7

    Bani europeni. Acea Europa condamnată de PSD , că nu ne lasă să trăim bine....

    Raportează
  • postat de Adrian Miercuri, 30 Decembrie 2020 23:15 89.39.81.*** Link la comentariu
    22
    12

    Tare de tot presedintele ăsta de cj bai liberalilor...

    Raportează
  • postat de Taranu Taran Miercuri, 30 Decembrie 2020 22:53 93.122.250.*** Link la comentariu
    26
    11

    La multi ani 2021 , domnule Costel Fotea ! Respect din partea cetatenilor simpli apolitici din satul Plesa comuna Beresti Meria !

    Raportează
  • postat de Nicu Miercuri, 30 Decembrie 2020 20:34 86.124.206.*** Link la comentariu
    14
    15

    Poza prezinta sensul giratoriu spre artera de legătură între bulevardul Dunărea şi bulevardul Marii Uniri, celebrul drum prin curtea Poliţiei de Frontieră ??? Bravo primarului Pucheanu. Mai bine mai tarziu decat niciodata.

    Raportează
  • postat de Nffv Miercuri, 30 Decembrie 2020 18:12 5.102.0.*** Link la comentariu
    2
    19

    La intersecție la schela ar fi trebuit să facă un sens giratoriu să elimine accidentele mortale din punctul ăla

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.