Cu o valoare estimată cuprinsă între 13.076.349 de lei şi 15.335.867 de lei fără TVA, contractul pentru servicii de supervizare a drumului expres Brăila-Galaţi, lansat în licitaţie de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, îşi aşteaptă ofertanţii până pe 17 august 2021. Criteriul de atribuire este „cel mai bun raport-calitate preţ”, iar misiunea câştigătorului va fi aceea de a urmări corecta utilizare a fondurilor disponibile și de a se asigura că antreprenorul proiectează și execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul.
Drumul expres Brăila-Galaţi, pentru care - aşa cum aţi putut afla din ziarul „Viaţa liberă” – Asocierea SC SA & PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL (grup de firme controlat de Dorinel Umbrărescu) a primit ordinul de începere a etapei de proiectare, are nevoie de supraveghere. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat în licitaţie un contract pentru „servicii de supervizare Proiectare şi execuţie drum expres Brăila-Galaţi”.
Ce misiune va avea supervizorul
Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, se cere furnizarea unor servicii de „supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de proiectare și execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor”. Toate acestea, „în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că antreprenorul proiectează și execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul proiectării și al lucrărilor”.
Conform datelor din portalul achiziţiilor publice, modificările care pot surveni în perioada de derulare a contractului se referă la: părţile contractante, necesitatea efectuării unor studii suplimentare sau expertize, solicitări din partea unor instituţii care au atribuţii în legătură cu obiectivul de investiţii, modificări legislative sau de norme tehnice, sau generate de includerea sau înlocuirea unor subcontractanţi.
Supervizarea se va referi şi la prelungirea termenelor de proiectare sau execuţie, eventuale întârzieri, apariţia unor lucrări suplimentare sau mobilizarea slabă şi îndelungată a constructorului, mergând până la suspendarea şi chiar rezilierea contractului de proiectare şi realizare a investiţiei.
Durata contractului este de 158 de luni şi cuprinde 10 luni supervizarea pentru etapa de proiectare, 24 de luni supervizarea pentru etapa de execuţie a lucrărilor şi 124 de luni supervizarea pentru perioada de garanţie a lucrărilor.
Contractul de supraveghere va fi şi el finanţat din fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare, la fel ca drumul propriu-zis.
În ceea ce priveşte valoarea estimată a contractului de supraveghere, suma minimă este de 13.076.349 de lei fără TVA, iar CNAIR optează pentru posibila achiziţie ulterioară de noi servicii similare, de la ofertantul declarat câştigător. Aceste servicii vor fi în cuantum de 2.259.518 de lei fără TVA, reprezentând 20 la sută din valoarea estimată a contractului, şi astfel se ajunge la suma maximală de 15.335.867 de lei fără TVA.
Istoria, pe scurt
Reamintim că studiul de fezabilitate pentru drumul expres Brăila-Galaţi a fost finalizat şi avizat în 2008, iar documentaţia şi indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 1145 din 18 septembrie 2008. Devizul general a fost actualizat şi avizat în 2018. Licitaţia pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor a fost lansată pe 3 octombrie 2019, suspendată pe 31 octombrie 2019, repusă în desfăşurare pe 3 martie 2020 şi suspendată pentru a doua oară pe 10 aprilie 2020, apoi reluată pe 16 aprilie 2020. Valoarea estimată a contractului era de 530.312.447,16 lei fără TVA.
La licitaţie s-au înscris cinci ofertanţi: SC Arcada Company SA, Asocierea Astaldi SpA - Tancrad SRL, Asocierea Mavgo Holding SRL - SC Aqua Parc SRL- SC BDU Maxi Construct SRL – Hydrostroy AD, Rizzani de Eccher SpA şi Asocierea SA&PE Construct SRL - SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL.
Pe 23 septembrie 2020, CNAIR a desemnat asocierea SC SA&PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL drept câştigătoarea contractului cu o ofertă de 371.416.131 de lei fără TVA. Numai că Astaldi SpA - liderul asocierii Astaldi SpA - Tancrad SRL a depus o contestaţie, pe care Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins-o. Astaldi a formulat apoi o plângere la Curtea de Apel Bucureşti, dar pe 7 aprilie 2021, instanţa a luat act de renunţarea la judecata plângerii.
Acest fapt a permis, pe 15 aprilie 2021, semnarea contractului pentru drumul expres Brăila-Galaţi cu Asocierea SC SA & PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL.
Ce trebuie realizat
"Obiectul contractului îl reprezintă construirea a 11,088 km de drum expres la două benzi pe fiecare sens de circulație și conține execuția a trei poduri, un pasaj și două viaducte. Drumul Expres Brăila–Galați va fi o variantă alternativă viabilă pentru traficul greu de pe DN22B și va asigura o conexiune corespunzătoare între cele două orașe, precum și cu podul suspendat peste Dunăre din zona Brăila”, precizează CNAIR.
„Acesta este un proiect-cheie pentru legarea celor două municipii, pentru dezvoltarea întregii zone, inclusiv prin conexiunea la podul suspendat peste Dunăre și, implicit, la Tulcea”, este convingerea actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă. Oficialul spune că antreprenorul care a câștigat contractul a dat dovadă de seriozitate în lucrările pe care le are deja în portofoliu prin urmare crede că, în 2023, vom putea circula pe un drum modern între orașele Brăila și Galați. Fireşte, dacă optimismul ministerial nu va fi contrazis de tradiţionalele surprize neplăcute ale lucrărilor româneşti.